Kamerbrief inzake richtlijnen voor de Koninkrijksdelegatie naar de 65e zitting van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York

Hierbij treft u de richtlijnen aan voor de Koninkrijksdelegatie naar de 65e Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

Algemeen

Op 14 september 2010 opent de 65e Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (AVVN). Deze AVVN speelt zich af tegen een achtergrond van voortdurende financieel-economische onrust en kansen en bedreigingen voortkomend uit verdere globalisering. Deze ontwikkelingen raken aan de kern van het buitenlands beleid van het Koninkrijk.

Het Koninkrijk kent een lange traditie van een actieve internationale opstelling. Als een middelgroot land met een sterk exportgerichte economie, is het voor het Koninkrijk belangrijk om zijn belangen in het buitenland te vertegenwoordigen en te streven naar een stabiele internationale omgeving. De ontwikkelingen van de afgelopen jaren onderstrepen de mate waarin landen onderling met elkaar verweven zijn geraakt. Ook het Koninkrijk heeft ervaren dat economische ontwikkelingen in een ander deel van de wereld ernstige gevolgen kunnen hebben voor de eigen economie. Ook andere bedreigingen, zoals klimaatverandering, pandemieën en terrorisme zijn grenzeloos. Een actief buitenlands beleid stelt het Koninkrijk in staat om mede richting te geven aan de internationale respons ten aanzien van deze bedreigingen, maar ook om kansen te benutten op het terrein van veiligheid, welvaart en ontwikkeling.

Het belang van multilaterale samenwerking neemt alleen maar toe. Wereldwijde uitdagingen kunnen immers alleen het hoofd worden geboden indien de oplossingen ook grensoverschrijdend zijn en een breed international draagvlak hebben. De Verenigde Naties (VN) spelen hierin een centrale rol. De combinatie van een nagenoeg universeel lidmaatschap en een mandaat ten aanzien van vraagstukken van vrede en veiligheid, mensenrechten en ontwikkeling maakt de VN uniek in het multilaterale stelsel. De VN neemt dan ook een belangrijke plaats in in het buitenlands beleid van het Koninkrijk.

De AVVN heeft de functie van intergouvernementeel parlement. De VN ontleent zijn samenbrengende kracht voor een belangrijk deel aan dit orgaan: ieder land heeft gelijke rechten, ieder onderwerp kan worden besproken. Er kleven echter ook nadelen aan deze institutionele structuur. Zo zijn de beraadslagingen van de AVVN sterk gepolitiseerd. Hoewel een AVVN-resolutie in de regel niet bindend is, gaat er wel een belangrijke normstellende kracht vanuit. Daarmee is de AVVN niet alleen van belang voor het Koninkrijk als forum van soevereine staten, maar ook een belangrijke arena waarin wordt gestreden voor prioriteiten als respect voor mensenrechten, non-proliferatie en de internationale rechtsorde.

De 65e AVVN wordt voorgezeten door de voormalige minister van Buitenlandse Zaken en Bondspresident van Zwitserland Joseph Deiss. De nieuwe voorzitter heeft aangegeven dat zijn prioriteiten zullen liggen bij global governance, economisch beleid, realisatie van de Millennium Development Goals (MDGs), hervorming van de VN-Veiligheidsraad (VNVR), klimaatverandering, biodiversiteit en voedselzekerheid.

De opening van de AVVN gaat gepaard met een aantal speciale bijeenkomsten. Van 20 tot 22 september spreken staats- en regeringsleiders in New York over de MDGs. Op 22 september wordt een bijeenkomst op hoog niveau over biodiversiteit georganiseerd en op 24 september zijn kleine eilandstaten in ontwikkeling het onderwerp van een bijeenkomst.

Zoals gebruikelijk verloopt de inzet van het Koninkrijk tijdens de AVVN in belangrijke mate via de Europese Unie (EU). Het door de Raad Buitenlandse Zaken aangenomen EU Priorities Paper (bijlage 1) geldt daarom als leidraad voor deze richtlijnen. De EU heeft onder andere vrede en veiligheid, klimaat en duurzame ontwikkeling, mensenrechten en VN-hervormingen als haar prioriteiten voor de 65e AVVN vastgesteld.

Binnen de prioriteitsstelling van de EU legt het Koninkrijk eigen accenten en deze brief gaat daar nader op in. Deze brief heeft geen betrekking op de agenda van de VN-Veiligheidsraad, die vooral onderwerpen inzake internationale vrede en veiligheid behandelt. Hoewel het Koninkrijk geen lid is van de VNVR, blijft het ernaar streven ook bij te dragen aan de discussies binnen dit VN-orgaan. Het doet dat bijvoorbeeld door deel te nemen aan open debatten van de VNVR.

Mensenrechten

Het Koninkrijk zal zich tijdens de 65e AVVN sterk maken voor resoluties die aansluiten bij het beleid zoals verwoord in de Mensenrechtenstrategie. Het zal zich dan ook verzetten tegen resoluties en verklaringen die de universaliteit van de rechten van de mens ondermijnen of het VN-mensenrechteninstrumentarium aantasten.

Indachtig het laatste zal het Koninkrijk in de discussie over het strategische kader voor de VN-activiteiten in 2012-2013 inzetten op een ambitieuze tekst over mensenrechten. Mocht dat onhaalbaar blijken, dan mag de tekst in ieder geval niet de onafhankelijkheid van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten ondermijnen noch haar activiteiten beperken of het accent ervan verleggen.

In de Derde Commissie wil het Koninkrijk wederom concrete mensenrechtensituaties aan de orde stellen. Hiertoe zal het in EU-verband overwegen opnieuw resoluties over Myanmar (Birma) en Noord-Korea in te dienen. Met de EU-partners zal het een eventuele Canadese resolutie over Iran steunen.

Verder zal het Koninkrijk inzetten op het tot stand komen van thematische resoluties. Net als in voorgaande jaren zal het met Frankrijk een resolutie indienen over geweld tegen vrouwen. Het zal een resolutie steunen over kinderrechten, die de EU in samenwerking met Latijns-Amerikaanse landen zal indienen. Het Koninkrijk zet in op een sterke passage over de vooruitgang bij het behalen van het doel om in 2016 de ergste vormen van kinderarbeid uit te bannen. Deze tekst zal dienen ter bekrachtiging van de Roadmap for the Elimination of Child Labour by 2016, die werd aangenomen tijdens de in Den Haag gehouden conferentie over dit onderwerp. De tekst zal tevens opname bepleiten van de Roadmap in een International Labour Organisation actieplan dat in november 2010 wordt besproken.

Eveneens in EU-verband dient het Koninkrijk een resolutie in over vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Bovendien zal het zich inspannen om tijdens deze AVVN een resolutie over het moratorium op de doodstraf aangenomen te krijgen. Tevens zal het bezien hoe verder vervolg kan worden gegeven aan de verklaring over de rechten van homoseksuelen, biseksuelen en transsexuelen uit 2008.

Het Koninkrijk is voornemens om en marge van de ministeriële week samen met onder andere Zuid-Afrika een side event over het voorkomen van marteling te organiseren, om concrete maatregelen ter zake te bevorderen.

Het Koninkrijk zal bepleiten dat bestrijding van mensenhandel gebaat is bij de vaststelling van een wereldwijd actieplan. Dit plan legt de nadruk op praktische samenwerking en op ratificatie van het VN-verdrag over grensoverschrijdende georganiseerde misdaad, inclusief het daarbij behorende mensenhandelprotocol.

Internationale rechtsorde en internationale gerechtigheid

Voor het Koninkrijk blijft de bevordering van de internationale rechtsorde alsmede de rule of law binnen landen een prioriteit. In dat verband is het bijzonder belangrijk dat de Rule of Law-eenheid binnen het VN-secretariaat goed kan functioneren.

Het Koninkrijk blijft streven naar algemene aanvaarding van de rechtsmacht van het Internationaal Gerechtshof. Momenteel hebben 66 staten de rechtsmacht van dit Hof aanvaard. Met de EU zal het Koninkrijk tijdens de AVVN tevens wederom inzetten op versterking van het Internationaal Strafhof, algemene aanvaarding van zijn rechtsmacht en universele toepassing van het Statuut van Rome. Het aantal landen dat partij is bij het Statuut bedraagt nu 111.

Naar aanleiding van het jaarlijkse rapport van het Internationaal Strafhof aan de Verenigde Naties zal het Koninkrijk ook tijdens de 65e AVVN een resolutie over het Strafhof coördineren. Daarbij zal bijzondere aandacht uitgaan naar het bestendigen van de resultaten van de herzieningsconferentie in Kampala, waaronder de overeenstemming over het misdrijf agressie.

Naar aanleiding van de 64e zitting van de AVVN werkt het VN-secretariaat aan een studie over universele jurisdictie, waaraan ook het Koninkrijk heeft bijgedragen. Dit moet resulteren in een rapport dat tijdens de 65e AVVN wordt aangeboden. Met de EU wil het Koninkrijk de discussie over dat rapport zo juridisch mogelijk houden. Het wil namelijk vermijden dat deze discussie politiseert en wordt gebruikt om de vervolging van enkele verdachten van het Internationaal Strafhof, onder wie de Soedanese president Omar Al-Bashir, alsook vervolging van verdachten in Europa op nationaal niveau, ter discussie te stellen.

Responsibility to Protect

Het Koninkrijk blijft zich inzetten voor de uitwerking en de implementatie van het concept Responsibility to Protect (R2P). De beste basis voor het operationaliseren van R2P blijft het rapport ‘Implementing the responsibility to protect’ van de Secretaris-Generaal van de VN (SGVN) uit januari 2009. Uit het debat hierover in de 64e AVVN vloeide een resolutie voort die waarborgt dat het onderwerp op de agenda van de AVVN blijft staan.

Het Koninkrijk zal voor wat betreft het operationaliseren van R2P onder meer inzetten op een sterke rol van (sub-)regionale organisaties. Deze kunnen, in veel gevallen beter dan de internationale gemeenschap als geheel, inschatten welke middelen het meest adequaat zijn, indien een staat in de betreffende regio faalt in de bescherming van de eigen bevolking. Bovendien kan een regionale benadering het draagvlak voor enige vorm van optreden, inclusief in voorkomende gevallen militaire maatregelen, helpen vergroten.

In de Vijfde Commissie zal het Koninkrijk bepleiten dat er middelen beschikbaar komen voor het recent opgerichte Joint Office van de speciale adviseurs van de SGVN voor respectievelijk genocide en R2P. Een versterkt Joint Office dat wordt gefinancierd uit het reguliere budget is volgens het Koninkrijk van groot belang voor de vroegtijdige waarschuwingen en analyses die in deze context essentieel zijn. Dit kan de slagkracht van de VN vergroten en daarmee de operationalisering van het concept R2P dichterbij brengen.

Vredesmissies en conflictpreventie

Het Koninkrijk bepleit structurele aandacht voor conflictpreventie binnen de VN. Zo kunnen tijdig handelen door de VNVR of bemiddeling door de VN conflicten helpen voorkomen. Waar mogelijk zal het Koninkrijk zich uitspreken voor versterking van de capaciteiten voor conflictpreventie binnen de VN. Het zal bovendien de uitvoering van de aanbevelingen uit het rapport van de SGVN over vredesopbouw na conflicten zoveel als kan bevorderen.

Het Koninkrijk zet ook in op verbetering van VN-vredesmissies door duidelijke mandaten, heldere bevelsstructuren, adequate capaciteit en kwaliteit van VN-troepen en meer samenwerking met organisaties zoals de Afrikaanse Unie, de EU en de NAVO. Tegelijk zal het Koninkrijk aandringen op een doelmatige besteding van middelen voor vredesoperaties. In het licht van Veiligheidsraad-resoluties 1325 en 1820 zal het aandacht blijven vragen voor de positie van vrouwen in conflictsituaties.

Het Koninkrijk bepleit een geïntegreerde benadering van vredeshandhaving, vredesopbouw en ontwikkeling. Daarom is het voorstander van betere samenwerking binnen en tussen VN-organisaties alsook met organisaties buiten de VN. Een meer coherente aanpak kan het optreden van de VN in (post)conflictsituaties effectiever maken. In dit verband kan naar het oordeel van het Koninkrijk ook de Peacebuilding Commission een nuttige functie vervullen.

Veiligheidsraadhervorming

De discussies over een wijziging van de samenstelling en de werkwijze van de Veiligheidsraad lopen al sinds 1979, toen India het onderwerp op de agenda van de AVVN plaatste. Over de noodzaak van een hervorming zijn alle lidstaten het eens, maar over de inhoud lopen de standpunten uiteen. Sinds de lancering van intergouvernementele onderhandelingen tijdens de 63e AVVN heeft het proces wel een nieuwe dynamiek gekregen, uitmondend in een eerste onderhandelingstekst.

Het Koninkrijk zal zich tijdens de 65e AVVN inzetten voor een spoedige succesvolle afronding van de onderhandelingen. De primaire Nederlandse voorkeur voor hervorming bestaat uit de volgende elementen: uitbreiding met permanente en niet-permanente leden; een beperkte grootte van de hervormde Raad, beperking of afschaffing van het vetorecht, in de toekomst een gezamenlijke zetel voor de Europese Unie en een herzieningsclausule voor het uiteindelijke hervormingsmodel. Speciale aandacht van het Koninkrijk zal uitgaan naar het uitwerken van innovatieve opties voor Veiligheidsraadhervorming zoals de tijdelijke benadering, gegeven het feit dat voor andere bestaande modellen geen afdoende meerderheid lijkt te bestaan.

Ontwapening en non-proliferatie van massavernietigingswapens

Voor het Koninkrijk blijven internationale afspraken over ontwapening en over non-proliferatie van massavernietigingswapens de grondslag voor het bevorderen van internationale vrede en veiligheid. Recentelijk is wereldwijd de interesse in ontwapening en non-proliferatie sterk toegenomen, en dat zal ook merkbaar zijn in de AVVN. Het Koninkrijk zal zich blijven inspannen om een positieve en katalyserende rol te spelen.


De versterking van het systeem van internationaal juridisch bindende verdragen en wetgeving vormt de kern van het Nederlandse non-proliferatiebeleid. Nederland heeft er tijdens de Toetsingsconferentie van het Non-proliferatieverdrag (NPV) in mei dit jaar op aangedrongen om het NPV te versterken door middel van een gebalanceerde benadering van de drie pilaren van het verdrag (ontwapening, non-proliferatie en vreedzaam gebruik van kernenergie).

Na de geslaagde Toetsingsconferentie van het NPV zal het Koninkrijk zich sterk blijven maken voor vooruitgang in fora die non-proliferatie en kernontwapening bespreken, zoals de Eerste Commissie, het Internationaal Atoomenergie Agentschap en de Ontwapeningsconferentie. Daar dient de weg te worden vrijgemaakt voor onderhandelingen over een verifieerbaar verdrag inzake een verbod op de productie van splijtstof voor ontploffingsdoeleinden (FMCT). In de Eerste Commissie zal het Koninkrijk initiatieven voor een resolutie over het FMCT steunen.

Conventionele wapenbeheersing


Het Koninkrijk is een groot voorstander van een VN-wapenhandelsverdrag. Tijdens de 65e AVVN zal het daarom inzetten op spoedige en succesvolle onderhandelingen over dit onderwerp.

Terrorismebestrijding

De komende AVVN zal de besprekingen over een alomvattend VN-verdrag inzake internationaal terrorisme voortzetten. Een dergelijk verdrag is bedoeld als aanvulling op bestaande verdragen tegen specifieke vormen van terrorisme. De besprekingen verlopen echter al lange tijd erg moeizaam, omdat de standpunten van de VN-lidstaten uiteenlopen. Dit geldt in het bijzonder de reikwijdte van het verdrag. Tijdens de 65e AVVN zal het Koninkrijk zich in EU-verband blijven inzetten voor een snelle afronding van de onderhandelingen over dit verdrag.

Millennium Development Goals (MDGs)

De topbijeenkomst over de MDGs van 20 tot 22 september wil bevorderen dat de MDGs in 2015 daadwerkelijk zijn gehaald. Daartoe zal zij zich zowel richten op opgedane ervaringen en behaalde successen als op obstakels en problemen. Het doel van de top is zoveel mogelijk concrete actie te bewerkstelligen.

Het Koninkrijk wil tijdens de top aandacht vestigen op: de achterblijvende MDGs 3 (gelijke rechten voor mannen en vrouwen) en 5 (verbetering van gezondheidszorg voor moeders); groei en verdeling; voedselzekerheid; ontwikkeling van de private sector; publiek-private partnerschappen; het behalen van de MDGs in achterblijvende gebieden zoals fragiele staten; water en sanitatie; toegang tot financiële diensten; en mensenrechten in relatie tot de MDGs, in het bijzonder non-discriminatie.

Aan het eind van de bijeenkomst wordt er door alle aanwezige landen een slotdocumentaangenomen. Het Koninkrijk vindt het belangrijk dat dit document duidelijke, concrete werkafspraken bevat met een heldere taakverdeling tussen de landen. Onderhandelingen over het slotdocument zijn momenteel gaande in New York. Nederland maakt zich in EU-verband sterk voor opname van bovenstaande punten.

Voorafgaand aan en tijdens de top vinden er tal van bijeenkomsten plaats. Het Koninkrijk is betrokken bij een aantal initiatieven om de betrokkenheid van het bedrijfsleven te vergroten. Een voorbeeld hiervan is de gezamenlijke brief van de Minister van Buitenlandse Zaken en Nederlandse bedrijven aan de Secretaris-Generaal van de VN waarin het belang van publiek-private samenwerking bij het realiseren van de MDGs wordt benadrukt.

Inclusieve financiering

Het Koninkrijk vindt betere toegang tot financiële diensten van vooral het midden- en kleinbedrijf (‘inclusieve financiering’) in de minst ontwikkelde landen van belang voor economische groei. Het Koninkrijk beschouwt inclusieve economische groei als een belangrijk middel voor ontwikkeling en, daarmee, voor armoedebestrijding. Behalve betere toegankelijkheid van financiële diensten streeft het ook naar een betere kwaliteit van die diensten, vergroting van het aantal diensten en vergroting van het bereik ervan, zoals naar afgelegen plattelandsgebieden.

Het Koninkrijk zal tijdens de topbijeenkomst over MDGs deelnemen aan een side event over het bereiken van de MDGs met behulp van inclusieve financiering.

Duurzame ontwikkeling

Het Koninkrijk zal zich inzetten voor duurzame ontwikkeling die economische, sociale en ecologische aspecten integreert. Het Koninkrijk zal zich eveneens inspannen voor een meer samenhangend systeem van International Environmental Governance (IEG). Hierbij zijn de beslissingen van de United Nations Environmental Programme uit februari 2010 leidend evenals de uitkomsten van de voorbereidende bijeenkomsten voor de UN Conference on Sustainable Development in 2012. Het Koninkrijk ondersteunt de ontwikkelingen van modellen die gericht zijn op het identificeren van kosten die samenhangen met het gebruik van natuurlijke (hulp)bronnen. Afwegingen over deze kosten moeten meegenomen worden in besluitvormingsprocessen.

Op 22 september organiseert de VN een top over biodiversiteit, waaraan ook het Koninkrijk zal deelnemen. Bij deze bijeenkomst ligt de nadruk op het behalen van de biodiversiteitdoelen en de samenhang tussen duurzame ontwikkeling en klimaatverandering. Het Koninkrijk zal tijdens deze top aandacht vragen voor het bereiken van de MDGs.

Klimaat

Het Koninkrijk blijft vasthouden aan de United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) als het centrale forum waarin de onderhandelingen voor een internationale klimaatovereenkomst plaatsvinden. Het Koninkrijk zal inzetten op praktische (deel)besluiten in Cancún (najaar 2010) die mede gebaseerd zijn op het brede politieke commitment in het Kopenhagen Akkoord uit 2009. Deze besluiten dienen uiteindelijk te leiden tot een alomvattende, juridisch-bindende overeenkomst. Een nieuwe overeenkomst moet rekening houden met het beginsel van de UNFCCC "common but differentiated responsibilities and capabilities".

Verder bepleit het Koninkrijk dat de toezeggingen met betrekking tot de financiering voor klimaatmitigatie en -adaptatie op transparante en gecoördineerde wijze nagekomen worden. Bijdragen zijn zoveel mogelijk additioneel aan de huidige internationale afspraken (voor alle landen) voor armoedebestrijding, zodat de realisatie van de MDGs niet in gevaar komt. Tijdens de 65e AVVN zal het Koninkrijk deze lijn aanhouden bij resoluties over het klimaat.

Het Koninkrijk hecht aan een samenhangende benadering van de klimaatproblematiek. Dit betekent dat het Koninkrijk nader invulling wil geven aan de verbinding van die problematiek met andere mondiale crises (voedsel, energie en water). Derhalve organiseert Nederland in samenwerking met de Wereldbank, de FAO en een aantal partnerlanden de internationale conferentie over landbouw, voedselzekerheid en klimaatverandering.

Voedselzekerheid

Het Koninkrijk blijft bezorgd over de voedselzekerheid in de wereld. Meer dan een miljard mensen bevinden zich onder de hongergrens. De mondiale voedselprijzen blijven hoog en aan schommelingen onderhevig. Door jarenlange tekortschietende investeringen en kennisoverdracht in de landbouw blijft toename van productiviteit beperkt. Met name de miljoenen kleinschalige producenten in ontwikkelingslanden worden hierdoor getroffen. De voortgang inzake armoedebestrijding en voedselzekerheid (MDG 1) dreigt onder andere daardoor in gevaar te komen, met name in regio’s als Zuid-Azië en Sub-Sahara Afrika. Het Koninkrijk zal daarom tijdens de 65e AVVN actief deelnemen aan discussies over voedselzekerheid.

Het Koninkrijk zal blijven benadrukken dat voor voedselzekerheid concrete actie is vereist. Het verdient aanbeveling dat kwetsbare landen zich blijven inzetten voor de ontwikkeling van voedselzekerheidstrategieën, waarbinnen investeringen en kennisoverdracht een centrale plaats krijgen. De uitvoering van zulke strategieën moet bijdragen aan armoedebestrijding op met name het platteland. Het Koninkrijk zal zich vraaggestuurd in (blijven) zetten voor de ondersteuning van deze strategieën. Daarbij moeten er ook op mondiaal niveau maatregelen worden getroffen, zodat kwetsbare landen beter kunnen profiteren van de stijgende vraag naar voedsel in de wereld. Het Koninkrijk kijkt voorts uit naar de concrete resultaten van de VN High Level Task Force on the Global Food Security Crisis, die voedselzekerheid bevordert door een gecoördineerde aanpak.

Gender

Het Koninkrijk wil gendergelijkheid bevorderen, onder meer door de capaciteit daarvoor binnen de VN te versterken. Tijdens de 64e AVVN is ingestemd met de samenvoeging van de drie bestaande VN-genderinstellingen tot één eenheid: UN Women. De organisatie wordt per 1 januari 2011 operationeel. Het Koninkrijk heeft zich vanaf het begin van de onderhandelingen ingespannen om tot dit resultaat te komen. Zodra de oprichting een feit is, zal het zijn vrijwillige bijdrage via de VN voor gendergelijkheid verdubbelen. Het bestrijden van geweld tegen vrouwen blijft voor het Koninkrijk een andere belangrijke prioriteit (zie ook onder ‘mensenrechten’).

Gezondheid

Het Koninkrijk richt zich op preventie (van zowel infectieziekten als niet overdraagbare ziekten), het recht op gezondheidszorg en duurzame gezondheidszorgsystemen. Het blijft verder inzetten op het bevorderen van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten, de toegang tot reproductieve gezondheidsmiddelen en dienstverlening, waaronder gezinsplanning en veilige abortus. Hierbij zijn jongeren een belangrijke doelgroep.

Inzake aids, malaria en tuberculose legt het Koninkrijk eveneens de nadruk op preventie, in het bijzonder voor kwetsbare en gemarginaliseerde groepen. Tevens maakt het zich sterk voor een betere doelmatigheid van de hulp in de gezondheidssector, onder meer door ziektespecifieke programma’s efficiënt te combineren met basisgezondheidszorg. Tijdens de 65e AVVN zal het Koninkrijk resoluties in lijn met zijn beleid over gezondheid ondersteunen.

Financieel-economische crisis

In juni vorig jaar organiseerde de VN een conferentie over de gevolgen van de financieel-economische crisis voor ontwikkeling. Deze conferentie resulteerde in maatregelen om ontwikkelingslanden te steunen. Het Koninkrijk beoogt een effectieve uitvoering van de conclusies en aanbevelingen van die conferentie. Het zal daarbij ook de internationale principes inzake de doelmatigheid van hulp blijven uitdragen.

One UN

Het Koninkrijk blijft streven naar uitvoering van het One UN-concept teneinde ontwikkelingssamenwerking via de VN effectiever en efficiënter te laten verlopen. De ervaringen met One UN in enkele pilotlanden zijn positief. De belangrijkste resultaten zijn betere samenwerking en coördinatie binnen de VN, lagere overheadkosten, versterkt ownership en meer samenhang tussen VN-activiteiten en die van nationale overheden. De nieuwe benadering biedt bovendien meer ruimte voor dwarsdoorsnijdende thema’s. De onafhankelijke evaluatie van One UN in de pilotlanden, welke eind 2011 wordt verwacht, zal nuttig zijn bij de discussies over voorzetting van het concept. One UN maakt deelt uit van een breder scala aan hervormingen binnen de VN onder de noemer System Wide Coherence. Aan de onderhandelingen hierover neemt het Koninkrijk actief deel en trekt daarbij zoveel mogelijk op met gelijkgezinde landen.

Personeelsbeleid

De besprekingen in de AVVN over het personeelsbeleid hebben alleen betrekking op het VN-secretariaat. Toch zijn deze ook van belang voor andere VN-organisaties, omdat veel AVVN-besluiten als norm gelden. Dit najaar buigt de Vijfde Commissie van de AVVN zich over het personeelsbeleid. Verbetering van het VN-personeelsbeleid is een prioriteit van het Koninkrijk en het zal dit binnen de Vijfde Commissie bepleiten.

Voor het Koninkrijk staat het vergroten van de personele mobiliteit binnen en tussen VN-instellingen centraal. Ongelijke arbeidsvoorwaarden hinderen echter een grotere mobiliteit. Zo kennen de fondsen en programma’s van de VN betere voorwaarden dan het secretariaat en de gespecialiseerde organisaties. De fondsen en programma’s proberen hun bestaande arbeidsvoorwaarden te beschermen door zich af te sluiten voor personeel van elders binnen de VN.

De fondsen en programma’s kennen hun uitgezonden personeel meer en hogere vergoedingen toe dan het secretariaat en gespecialiseerde organisaties. Vanwege de grote budgettaire gevolgen is verruiming van zulke vergoedingen door het secretariaat en de gespecialiseerde organisaties geen optie. Volgens het Koninkrijk is het dus zaak de arbeidsvoorwaarden van fondsen en programma’s te versoberen, opdat een obstakel voor grotere mobiliteit binnen de VN wordt weggenomen.


De Minister van Buitenlandse Zaken,

Drs. M.J.M. Verhagen