Spreekpunten voor de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, bekendmaking bijdrage aan onderhoud haven Maasbracht, zaterdag 25 september 2010

De haven van Maasbracht gaat een nieuwe toekomst tegemoet. Minister Eurlings maakte op 25 september bekend een bijdrage te leveren van 1,3 miljoen euro voor de aanpak van de afmeervoorzieningen, kades en steigers. "Maasbracht is een populaire pleisterplaats voor zelfstandige schippers. Ik vind het van groot belang dat die hier veilig en efficiënt kunnen blijven aanleggen en werken", aldus de minister. Met zijn bijdrage legt de minister een fundament onder de plannen van de gemeente Maasgouw om de haven, zowel voor de beroepsvaart als voor de pleziervaart, aantrekkelijker te maken.

Beste Twan, dames en heren,

Goed om hier te zijn, in het prachtige Maasbracht.

Maasbracht is een heel bijzondere plek in Nederland. Van oudsher nauw verbonden met het water. Over twee maanden wordt de 75ste verjaardag van het Julianakanaal gevierd (‘de natte A2 van Nederland’), en Maasbracht staat daarbij vanzelfsprekend in de spotlights. Want Julianakanaal en Maas ontmoeten elkaar hier.

Maasbracht is: schitterende natuur. Een weids landschap. Maar tegelijkertijd een dynamische plek. Met grote bedrijven. Met belangrijke transportassen over weg en water. En met een van de grootste elektriciteitscentrales van Nederland, de Clauscentrale, die maar liefst 8 procent van de elektriciteit in Nederland levert.

Dat is denk ik de kracht van Maasbracht: die unieke combinatie van rust en ruimte en dynamiek.

Eind vorige maand was ik hier in de regio voor de start van het spoedaanpakproject A2 Maasbracht-Geleen. We pakken de files aan met een wegverbreding in beide richtingen.

Vandaag ben ik hier voor een project van een geheel andere orde. Niet de droge maar de natte waterstaat staat centraal.

We werken al langer nauw samen met de gemeente Maasgouw en met de provincie om de kracht van Maasbracht als knooppunt aan het water te versterken.

  • Ik denk bijvoorbeeld aan de vernieuwing van het sluizencomplex. We verlengen één sluiskolk. De andere twee krijgen grootschalig onderhoud. Daarmee maken we de sluis geschikt voor grotere binnenvaartschepen: de zogenoemde tweebaks duwvaart. Die klus is in 2012 klaar.
  • En we werken aan een nieuwe Regiocentrale bij de haven van Maasbracht. Dat wordt dé commandocentrale voor de scheepvaart in deze regio. Vanuit die post wordt straks de beroeps- en pleziervaart snel en veilig bediend, evenals de stuwen. In 2013 is dat prachtige, transparante gebouw klaar. Echt een landmark voor Maasbracht.

Maar beste mensen, de ambities van Maasbracht gaan verder.

De haven van Maasbracht heeft dringend behoefte aan een nieuwe impuls. Dit gebied heeft enorm veel potentieel. Maar de haven komt op dit moment onvoldoende tot zijn recht.

De tijd van de kolenoverslag is voorbij. De schippersbeurs verdween. De levendigheid om de haven heen is afgenomen. Terwijl dit een absolute toplocatie is!

Je zou kunnen zeggen: de haven van Maasbracht is een schone slaapster.

Die schone slaapster gaan wij wakker kussen.

Ik weet hoe de gemeente – met jou, Twan, in een leidende rol - samen met het bedrijfsleven in actie is gekomen. Er zijn goede plannen ontwikkeld. Plannen die de haven een nieuw leven gaan bezorgen.

De plannen over het ‘natte’ gedeelte van de haven zijn in samenspraak met Rijkswaterstaat en Koninklijke Schuttevaer tot stand gekomen. Er wordt een nieuwe gebiedsindeling gemaakt. Daarbij komt meer ruimte beschikbaar voor recreatievaart. Maar ook de beroepsvaart zal aan zijn trekken komen. Het havengebied wordt veel aantrekkelijker, met een boulevard en allerlei voorzieningen die ervoor gaan zorgen dat het hier mooi, dynamisch èn gezellig gaat worden.

De gemeente tast in de buidel. Het bedrijfsleven is bereid de schouders eronder te zetten. Dan kun je als rijk niet achterblijven.

Ik ben enthousiast over de plannen die er liggen.
Ik weet dat er het een en ander nodig is om die plannen tot een succes te maken.
Belangrijk is dat we ook het onderhoud aan de nautische infrastructuur op orde brengen terwijl er gewerkt wordt aan de herinrichting van dit gebied. Zo leggen we een gedegen fundament onder de vernieuwing van de haven.

Ik ben natuurlijk niet alleen naar Maasbracht gekomen om u te verblijden met mooie woorden.
Geen woorden zonder daden!

Het doet me veel plezier u te kunnen melden dat ik bij wil dragen aan de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden aan de haven. De afmeerpalen bijvoorbeeld stammen nog uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Die nemen we onder handen. Ook de kades en steigers worden aangepakt. De haven van Maasbracht is een populaire pleisterplaats die veel gebruikt wordt door zelfstandige schippers. Ik vind het van groot belang dat die schippers hier veilig en efficiënt kunnen aanleggen en kunnen werken. Daar wil ik graag aan bijdragen. Het bedrag dat ik daarvoor gereserveerd heb, is 1,3 miljoen euro.

Daarmee kan de haven van Maasbracht een nieuwe toekomst tegemoet.
Twan staat te popelen om te beginnen.
Het gaat hier weer bruisen als vanouds!

Proficiat en veel succes!