Duidelijkheid in wirwar tarieven mobiel bellen

Er moet duidelijkheid komen in de wirwar van tarieven voor mobiel bellen. Alleen op die manier kan de consument providers goed vergelijken en komt hij of zij niet voor verrassingen te staan.

Daarom moeten alle providers vanaf 1 oktober 2010 bij bestellingen op hun sites glashelder maken wat bijvoorbeeld het maandbedrag is; waar dat recht op geeft en wat bijvoorbeeld sms-jes kosten. Providers moeten de lijst met tarieven ook goed vindbaar maken op hun reguliere site. Dat maakte minister Van der Hoeven (Economische Zaken) op vrijdag 1 oktober 2010 bekend.

Beter vergelijken

Het feit dat deze tariefinformatie aan consumenten getoond moet worden voordat zij een abonnement afsluiten garandeert dat een consument altijd goed geïnformeerd wordt. Volgens minister Van der Hoeven kan de consument op deze manier verschillende abonnementen van providers voortaan nog beter vergelijken en wordt overstappen met je mobiele abonnement zo nog eenvoudiger. Opta houdt 1 oktober 2010 toezicht op de nieuwe bepalingen en kan zo nodig optreden als bedrijven in gebreke blijven richting de consument.

Per maand opzeggen

Eerder maakte Economische Zaken het al makkelijker om over te stappen naar een andere telecomprovider. Zo is het tegenwoordig mogelijk na het verlopen van de eerste periode van het abonnement per maand op te zeggen en kan er niet meer stilzwijgend worden verlengd.

De tarieven die verplicht actief onder de aandacht van consumenten moeten worden gebracht zijn die tarieven die veelal het meest bepalend zijn voor de hoogte van de rekening voor consumenten. In de bijlage staat meer informatie over welke tarieven in beeld dienen te worden gebracht.