Start van het experiment met een nieuw geluidsstelsel voor Schiphol

Staatssecretaris Atsma gaf op 1 november het startsein voor een tweejarig experiment met een nieuw geluidsstelsel voor Schiphol dat gericht is op het zo klein mogelijk maken van de overlast voor omwonenden. Atsma zei een dubbele ambitie te hebben: een sterke mainport Schiphol en een gezonde leefomgeving. Het nieuwe stelsel staat in dienst van beide. Atsma noemde het een kansrijk alternatief voor de huidige praktijk, waarin meer overlast ontstaat dan nodig is. "Ik wil feiten en ervaringen laten spreken en niet beelden en veronderstellingen. Daarom ga ik het experiment nauwlettend volgen." Hij prees de deelnemers aan het Aldersoverleg die deze kansrijke doorbraak hebben bereikt.

Dames en heren,

Een sterke luchtvaart. Een gezonde leefomgeving.

Dat zijn twee kernwaarden binnen de portefeuille die ik behartig als staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.

Vandaag starten we een experiment waarin die twee belangen met elkaar in balans zijn gebracht. Luchtvaart en leefbaarheid.

Het experiment met een nieuw geluidsstelsel voor Schiphol is een doorbraak na jaren van discussie. Een doorbraak die is bereikt dankzij de grote betrokkenheid van alle deelnemers aan de Alderstafel. De betrokkenheid van ú. Omwonenden, luchtvaartsector en bestuurders uit de regio.

Ik wil u daarvoor van harte bedanken. U heeft laten zien dat de polder ons daadwerkelijk verder helpt.

Ik geef straks met overtuiging het startsein voor dit experiment. Een experiment dat de balans zoekt tussen mainport en milieu. Tussen dynamiek en leefbaarheid.

We hebben een sterk Schiphol nodig. De feiten spreken voor zich. 120.000 banen hangen direct of indirect met Schiphol samen. We hebben zo’n 2 procent van ons Bruto Nationaal Product te danken aan de mainport Schiphol. Dankzij Schiphol hebben we een fantastisch netwerk van verbindingen over de hele wereld. Circa 230 rechtstreekse bestemmingen per week!

Deze sterke ‘hub’ is van essentieel belang voor ons allemaal. Het getuigt van wijsheid dat daar in de discussie over de tarieven nu terdege rekening mee wordt gehouden.

Het regeerakkoord onderstreept het belang van Schiphol. We bouwen voort op de afspraken aan de Alderstafel. Schiphol heeft de ruimte om te groeien tot 510.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat de hinder voor de mensen die hier in de omgeving wonen, binnen de perken blijft.

Dat is onze ambitie. Dáár werken we aan. Het stelsel dat we gaan testen, geeft dát perspectief.

Het is een kansrijk alternatief voor het huidige stelsel. Een stelsel dat al in 2008 door de Kamer failliet werd verklaard. ‘Pervers’, noemde mijn voorganger het. Omdat het in de praktijk leidde tot méér overlast in plaats van minder.

Kern van het nieuwe stelsel is juist dat we de overlast zo klein mogelijk houden. Door zo veel mogelijk te kiezen voor de baan waarbij de minste geluidshinder optreedt. Zo min mogelijk mensen in de herrie. Dat is de gouden regel. In de praktijk betekent dat: een zo goed mogelijke benutting van de Kaagbaan en de Polderbaan.

Het experiment waarvoor ik het startschot geef, is veelbelovend. Het wordt gesteund door de deelnemers aan de Alderstafel. Het wordt gedragen door drie kwart van de Tweede Kamer. Maar we voeren het niet plompverloren in. Het nieuwe stelsel moet zich eerst in de praktijk bewijzen.

Ondertussen houden we het vangnet van het huidige stelsel intact. Dat blijft voor de zekerheid gewoon draaien.

Over twee jaar maken we samen de balans op. Maar we gaan in de tussentijd niet op onze handen zitten.
Ik ga de ervaringen met dit experiment nauwlettend volgen. Elke drie maanden doet de Alderstafel daarvan verslag. Eind februari verwacht ik het eerste verslag, dat ik dan ook aan de Tweede Kamer stuur. En over een jaar voeren we gezamenlijk een tussenevaluatie uit.

Veel mensen in de omgeving van Schiphol hebben een houding van ‘eerst zien, dan geloven’. Als nuchtere Fries kan ik dat heel goed begrijpen. Ik wil feiten en ervaringen laten spreken. En niet: beelden en veronderstellingen. Hoe sterk die ook mogen zijn. Alleen zo komen we samen verder.

Dit experiment is een van de belangrijkste innovaties in de Nederlandse luchtvaart van de afgelopen jaren. Een doorbraak. Als het uitpakt zoals we denken, maakt het verdere groei van Schiphol mogelijk, terwijl we tegelijk een goede bescherming aan de omgeving bieden.

We wensen dit experiment een voorspoedige start, een goede vlucht en een zachte landing.

Hans Alders, dank je wel voor je fantastische voorwerk. Zonder jou hadden we hier vandaag niet gestaan.

Alle deelnemers aan de Alderstafel: veel dank voor uw onmisbare bijdrage aan de start van dit experiment.
Het was voor geen van u gemakkelijk. Ik vind het een bewijs van grootheid als mensen over hun eigen schaduw kunnen heenstappen en samen tot resultaten komen. U heeft moed getoond. Dat is iets waarop we als Nederland trots mogen zijn.

Dank u wel.