Speech minister Schultz van Haegen bij ondertekening Tracé-Besluit N61 Hoek-Schoondijke en de opening van het N57 traject Veersedam-Middelburg

Vandaag schijnt de zon in Zeeland. Minister Schultz van Haegen opende namelijk de nieuwe N57 bij Middelburg. De minister: “De nieuwe N57 zorgt voor een economisch krachtiger Zeeland, waar het ook prettig wonen en werken is.”

En er was meer goed nieuws: de minister tekende ook het Tracé Besluit N61. Deze weg is een van de meest onveilige wegen in Zeeland. De minister: “De huidige weg is een onveilige, smalle 80 kilometer weg met landbouwverkeer op de hoofdrijbaan. In het nieuwe plan wordt de N61 een veilige 100 kilometer weg, met parallelwegen, fietstunnels en rotondes.”

De geopende N57 was ook een onveilige weg. En zorgde voor veel stank- en geluidsoverlast door het drukke vrachtverkeer.

De nieuwe N57 - met onder andere ongelijkvloerse kruisingen en een nieuw aquaduct – betekent een betere en snellere doorstroming van verkeer, maar ook een betere leefbaarheid en veiligheid voor de Zeeuwse bevolking, jong en oud. Bijvoorbeeld voor de kinderen van de Christelijke Basisschool Palmenhof. Die zijn bijzonder opgelucht en blij met de nieuwe weg. Zij hebben nu geen druk wegverkeer meer voor hun schoolplein. Samen met de minister vierden zij dan ook de feestelijke opening van de weg.  

Overigens zal in de nabije toekomst ook het vrachtverkeer op de nieuwe N57 verder afnemen. De minister: “Dit weekend heb ik het Tracé Besluit A4 Dinteloord – Bergen op Zoom bij Steenbergen ondertekend. Daarmee zal straks de A4 als economische corridor van Nederland nog beter, betrouwbaarder en veiliger worden. En zal het vrachtverkeer eerder kiezen voor de A4 in plaats van de  Zeeuwse route.”

Dames en heren, vandaag is het een mooie dag voor Zeeland.
Voor Zeeland, maar zeker ook voor u, en voor mij, want na vele jaren van gezamenlijke inspanning vieren we de opening van de N57, gedeelte Middelburg.

Een feestelijke dag voor Zeeland, die ik nog feestelijker ga maken. Want vandaag wil ik niet alleen stilstaan bij de N57, maar ook een belangrijke stap zetten voor een ander groot wegenproject in de regio, de N61 in Zeeuws-Vlaanderen.

Ik heb hier namelijk voor me het definitieve Tracé-Besluit van de N61, gedeelte Hoek-Schoondijke, dat ik zo meteen zal ondertekenen.

De ondertekening van Tracé-Besluit N61 kan met recht een mijlpaal worden genoemd.
Het project N61 kent namelijk een lange historie.
Maar door het opnemen van de weg in de Crisis- en Herstelwet is het project in een stroomversnelling gekomen.
Dit vergemakkelijkt namelijk de procedures.
Een zorgvuldige besluitvorming en voldoende inspraak mogelijkheden blijven uiteraard in tact.
We hebben nu de wind in de rug met dit project.
En ik wil alles aan doen om dit tempo vol te houden.
Volgens de huidige. ambitieuze planning moet het mogelijk zijn om al eind 2014 aan de overkant, in Zeeuws Vlaanderen, de opening van de nieuwe N61 te vieren !

De noodzaak om de N61 aan te pakken staat voor mij buiten kijf.  De huidige weg is namelijk een onveilige, smalle 80 kilometer weg met landbouwverkeer op de hoofdrijbaan.
In het nieuwe plan wordt de N61 een veilige 100 kilometer weg, met parallelwegen, fietstunnels en rotondes.

Ik ben er erg blij mee dat we met de nieuwe, veilige N61 in de toekomst het grote aantal verkeersslachtoffers in West-Zeeuws Vlaanderen gaan verminderen.
Juist in Zeeland, waar het aantal verkeersslachtoffers hoog is, is dat hard nodig.

Ik wil nu het definitieve Trace-Besluit N61 ondertekenen en feliciteer Zeeland met deze belangrijke mijlpaal.

En dan nu dames en heren, de N57 !
U heeft er even op moeten wachten, maar nu is het zover: de opening van de N57 Veersedam – Middelburg.
Een project dat vanuit economisch oogpunt, maar ook voor de leefbaarheid van omwonenden en het milieu heel veel betekent. En vooral – dat is mijn overtuiging – veel goed nieuws gaat brengen voor de regio. De nieuwe N57 zorgt voor een economisch krachtiger Zeeland, waar het ook prettig wonen en werken is.

Het is mijn ambitie Nederland bereikbaar te maken en te houden.
Daarom investeer ik in nieuwe en bredere wegen en een beter gebruik van de bestaande infrastructuur. En daarom investeer ik uiteraard in een goed Openbaar Vervoer en goede vaarwegen. We hebben alle modaliteiten nodig om Nederland weer sterk te maken.

En de opening vandaag van de nieuwe N57 past naadloos in mijn ambities.
En gelukkig delen de provincie en betrokken gemeenten die ambitie.
Want ook zij hebben in belangrijke mate financieel bijgedragen aan dit wegproject.
Er is een lange weg afgelegd tot het moment van vandaag.
Er is veel debat geweest, met voor- en tegenstanders.
Het toont aan hoe groot de betrokkenheid is bij deze voor Zeeland zo belangrijke weg.
Maar op een gegeven ogenblik moeten wel knopen doorgehakt worden.
Ik ben ervan overtuigd  dat de aanleg van nieuwe N57 een goed besluit is geweest voor de meeste mensen op Walcheren.
En als het verkeer eenmaal de weg ‘gevonden’ heeft, zullen de voordelen elke dag zichtbaar zijn.
Kijk naar transportondernemer Ronald Wielemaker.
Hij is met zijn bedrijf speciaal verhuisd vanuit Koudekerke naar Arnestein, onder meer omdat de nieuwe weg er snel zou komen.
Nu de nieuwe N57 open is, rijden zijn vrachtwagens met afvalcontainers, bouwmaterialen en andere ladingen niet meer dwars door Middelburg.
En dat is goed voor zijn bedrijf, maar ook voor de inwoners van Middelburg.
En met de opening van de weg is onze toekomst ook weer  veiliggesteld. De kinderen van de Christelijke Basisschool Palmenhof in Sint Laurens zijn namelijk ook heel blij met de nieuwe N57. De drukke weg liep precies voor hun school. Nu de N57 500 meter verderop ligt, is de weg voor hun school stukken rustiger. Dat betekent minder stank en geluidsoverlast en meer verkeersveiligheid! Straks zal ik met de kinderen van deze school dan ook symbolisch de nieuwe N57 openen.

Dames en heren,
Natuurlijk, bewoners van Walcheren hebben in de bouwperiode  ook overlast gehad en nadelen ondervonden.  
Met veel inzet is geprobeerd de overlast zo veel mogelijk te beperken.
Maar wat moet dat moet.
Op de langere termijn zal blijken dat de overlast zich uiteindelijk uitbetaalt in een betere en veiliger weg.
Daar ben ik van overtuigd.

Weggebruikers zullen wel merken dat hun navigatiesysteem de oude N57 als kortere route aangeven, maar de nieuwe N57 is sneller. Zeker in het toeristenseizoen kan de tijdwinst oplopen tot 20-30 minuten.

En met de nieuwe N57 bent u niet alleen sneller, maar reizen we ook nog eens veiliger van A naar B. Als het hele traject van de N57 gereed is, is de prognose dat er 60 procent minder verkeersongevallen zullen plaatsvinden!

Sneller en veiliger, maar ook geen sluipverkeer meer. Het is duidelijk: de leefbaarheid van bewoners zal met deze nieuwe weg sterk verbeteren.

En in de nabije toekomst zal ook het vrachtverkeer op de N57 en 59 verder afnemen, want eerder heb ik al het tracé besluit A4 Dinteloord – Bergen op Zoom bij Steenbergen ondertekend.
Daarmee zal straks de A4 als economische corridor van Nederland nog beter, betrouwbaarder en veiliger worden.
En zal het vrachtverkeer eerder kiezen voor de A4.

Op het nieuwe N57 traject Veersedam – Middelburg is zoals gezegd zo veel mogelijk rekening gehouden met de verkeersveiligheid en het woonplezier van omwonenden. Denk aan de aanleg van onder andere ongelijkvloerse kruisingen, geluidschermen, de scheiding van snel- en langzaam verkeer, een fietspad en fietstunnels en -viaducten, fauna passages en een prachtig aquaduct. Er zijn zelfs meer bomen teruggeplant dan gekapt.

Over flora en fauna gesproken.
Ik heb begrepen van mensen van Rijkswaterstaat dat een eigenwijze Zeeuwse zwaan kortgeleden al een korte inspectie heeft uitgevoerd in het nieuwe aquaduct.
Gelukkig heeft deze verdwaalde zwaan dit hachelijke avontuur  overleefd, mede door het zogeheten file detectiesysteem. Bijkomend voordeel was dat Rijkswaterstaat meteen wist dat het snor zat met het systeem.

Dames en heren,
Ik ga afronden.
Ik werk de komende jaren hard aan een goede infrastructuur.
Juist in economisch moeilijke tijden, zullen alle overheden en het bedrijfsleven de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van ons mooie land aan moeten pakken.
Niet alleen in de Randstad, maar ook in de regio.

De nieuwe N57 is nu voor een belangrijk deel gereed.
Eind 2011 zal met het gereedkomen van het tweede traject bij Veere deze mooie dammenroute in zijn geheel afgerond zijn.
Met als resultaat een weg die het toenemende wegverkeer de baas kan, de verkeersveiligheid verbetert en het nog prettiger wonen wordt in Zeeland. En dat terwijl deze provincie natuurlijk al de mooiste van Nederland is...

Samen met de nieuwe N61 in Zeeuws Vlaanderen en de andere wegprojecten die ik de komende jaren in Zeeland samen met de Zeeuwse provincie, gemeenten en het waterschap wil realiseren, laten we zien dat we samen heel wat kunnen bereiken.

Zo timmeren we met z’n allen aan de weg voor een betere bereikbaarheid, betere verkeersveiligheid en leefbaarheid van Zeeland en heel Nederland.

Dank u wel.