130 kilometer per uur van start op Afsluitdijk

Automobilisten mogen vanaf 1 maart op het traject A7 Wognum-Afsluitdijk in beide richtingen het gaspedaal iets dieper indrukken. Het traject op de A7 is de eerste van 8 trajecten waar in het kader van experimenten een snelheidsverhoging naar 130 kilometer per uur wordt ingevoerd. 

Het gebodsbord op de Afsluitdijk met de aanduiding 130.

Op de A2 en A16 gaat vanaf mei een verhoging naar 130 kilometer per uur gelden op momenten dat de verkeersdrukte dat toelaat. Op de A6 gaat de snelheid buiten de spits omhoog naar 130 kilometer per uur. Op de A17, A32, A37 en de A58 gaat de snelheid vanaf juli 24 uur per dag omhoog naar 130 kilometer per uur.

Het eerste 130-traject op de Afsluitdijk heeft 2x2 rijstroken en een totale lengte van 53 kilometer. Het traject wordt aan het begin en eind gemarkeerd met borden die aangeven dat er op het traject sprake is van een verhoogde snelheidslimiet. Verder staan er verkeersborden met een rode rand en '130' in de berm. De nieuwe maximumsnelheid wordt op de gebruikelijke wijze gehandhaafd door de politie. In verband met de verkeersveiligheid blijft de aangepaste snelheid ter hoogte van het monument (100 km/per uur) en de Stevinsluizen (70 km/per uur) van kracht.

Op de verschillende trajecten onderzoekt Rijkswaterstaat de effecten van de snelheidsverhoging op de doorstroming, de omgeving en verkeersveiligheid. Ook wordt onderzoek gedaan naar gedragsaspecten van weggebruikers. Het onderzoek moet inzicht geven in de manier waarop en onder welke voorwaarden een dynamische verhoging van de maximumsnelheid verder kan worden toegepast.