Opening spitsstroken A9 Velsen-Raasdorp en A9 Badhoevedorp-Raasdorp

“Goede bereikbaarheid vanuit de hele wereld via Schiphol is niets waard als je vervolgens vast komt te staan bij het Rottepolderplein. Daarom werken we hard aan bereikbaarheid rond Schiphol.” Dat zei minister Schultz van Haegen op 1 maart bij de opening van spitsstroken op de A9 tussen Velsen en Badhoevedorp. De spitsstroken bieden soelaas op de korte termijn. Ondertussen bereidt de minister maatregelen voor die ook op de lange termijn helpen, waaronder de omlegging van de A9 om de bebouwde kom van Badhoevedorp heen. Die omlegging moet in 2016 klaar zijn.

Meneer Nijhuis, dames en heren,

Het was hoogzomer toen we van start gingen met de aanleg van spitsstroken op de A9 tussen Velsen en Badhoevedorp; 8 juli 2010.

En op de eerste dag van meteorologische lente – 1 maart – vieren we de het resultaat.

De spitsstroken over een afstand van bijna 20 kilometer zijn klaar.
We dragen ze vandaag officieel over aan de mensen die hier wonen en werken.
En aan die vele duizenden andere mensen die deze route gebruiken, bijvoorbeeld op weg naar Schiphol.

Nederland put zijn economische kracht voor een belangrijk deel uit zijn mainports. Schiphol verbindt ons met de hele wereld. Dat maakt deze regio tot een aantrekkelijke plek in Europa.
Heel Nederland profiteert mee van de economische activiteiten die hier worden verricht.

Maar wat heb je aan een uitstekende bereikbaarheid vanuit New York, Milaan of Mumbai, als je vervolgens muurvast komt te staan bij het Rottepolderplein?

Goede verbindingen naar Schiphol zijn niets waard zonder goede verbindingen naar Haarlem, Leiden, Amsterdam, Utrecht en al die andere plaatsen waar mensen wonen en werken.

Het kabinet legt het accent op de economische centra van Nederland. De gebieden die bepalend zijn voor onze nationale groei.

Hier zitten we midden in zo’n gebied. Tussen Amsterdam, het Noordzeekanaal, de Zaanstreek, Haarlem, de greenport Aalsmeer en Schiphol.

Alles wat Nederland sterk maakt, is hier geconcentreerd.

Vandaar dat we hier hard werken aan bereikbaarheid. Op de korte termijn. En op de wat langere termijn.

Met de spitsstroken die ik vandaag open, bieden we zoveel mogelijk soelaas voor de komende jaren.

In de avondspits staat er gemiddeld op dit traject zo’n twaalf kilometer file richting Velsen. Vooral in die avondspits zult u het positieve verschil gaan merken.

Ik zeg niet dat alle files voorbij zijn; er zullen nog wel wat plukjes overblijven hier en daar. Maar de doorstroming als geheel wordt echt fiks beter.

Ook in de ochtendspits gaat de automobilist erop vooruit. De grote stroom gaat dan van noord naar zuid.
Dankzij de spitsstrook kan het verkeer vanuit de kop van Noord-Holland naar Haarlem nu ongestoord doorstromen.

Er zit wel een ‘maar’ aan dit verhaal. Daar moeten we eerlijk over zijn.
De doorstroming bij Raasdorp zal in de ochtendspits niet veel beter worden.

Dan hadden we ook een spitsstrook in de richting Amstelveen moeten maken. Het gevolg zou zijn geweest dat de ochtendfile zich zou hebben verplaatst naar het klaverblad bij Badhoevedorp.

Met als resultaat: ontregeling van de verkeerscirculatie in deze regio en meer overlast voor de inwoners van Badhoevedorp.
Het middel zou dus erger zijn dan de kwaal.

Om dit fundamentele probleem op te lossen, is een forse ingreep nodig: de omlegging van de A9 naar het zuiden, uit de bebouwde kom van Badhoevedorp. Een project van zo’n 340 miljoen euro.

Op dit moment zijn we druk bezig die omlegging mogelijk te maken. De procedures die daarvoor nodig zijn, zijn in gang gezet.
Dit jaar willen we het project aanbesteden, zodat de aannemer volgend jaar met de klus kan beginnen.

Als alles loopt zoals wij het in ons hoofd hebben, zou de omgelegde A9 dan in 2016 in gebruik genomen kunnen worden.

De omlegging van de A9 biedt kansen ook buiten de sfeer van de mobiliteit.
Het oude stuk weg, door de bebouwde kom van Badhoevedorp, kan worden gesloopt. Daar kunnen dus nieuwe woningen, winkels en parkjes komen.
De gescheiden helften van Badhoevedorp worden zo samengebracht.

Dit is nog maar één megaklus die ervoor gaat zorgen dat de bereikbaarheid in deze regio in de toekomst op peil blijft.

Ik noem de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Een mammoetproject van meer dan 4,2 miljard euro.
We gaan de komende jaren in totaal 63 kilometer snelweg uitbreiden. Deze regio heeft deze forse impuls in de infrastructuur hard nodig, dus we moeten zorgen dat het tempo erin blijft.

Verder: het werk aan de Tweede Coentunnel en de Westrandweg is in volle gang.

Daarnaast investeren we in méér treinen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere en in een nieuwe zeesluis bij IJmuiden.

Het totaal aan investeringen voor weg, spoor en water in deze regio komt uit op bijna 8 miljard.

We leggen daarmee een stevig fundament onder de toekomst van Amsterdam en omstreken.

De spitsstroken op de A9, helpen nú.
Maar parallel daaraan werken we aan straks.

Dames en heren,
Van de 30 spoedaanpakprojecten die in 2009 zijn aangekondigd, zijn er inmiddels tien afgerond. De spitsstroken van vandaag meegerekend.
Dat is een felicitatie waard aan Sieben Poel en alle mensen van RWS die daar zo hard aan hebben gewerkt.

Ik wil de aannemer van dit project complimenteren met het werk en het resultaat.
U heeft ervoor gezorgd dat de hinder voor de weggebruiker tijdens de aanleg bijna de helft minder was dan we van tevoren hadden ingeschat. Dat is knap.

In totaal rijden er per dag zo’n 60.000 voertuigen over dit weggedeelte. Dat geeft het belang ervan aan.
Al die automobilisten gaan merken dat het hier beter wordt.
Nog niet perfect. Wèl beter.

We blijven daarom bouwen aan een betere bereikbaarheid in deze omgeving.
En daarbij komen we elkaar zeker nog tegen. Dank u wel.