Reactie op advies van Onderwijsraad over excellente leraren

Reactie van staatssecretaris Zijlstra op het advies van de Onderwijs over excellente leraren. 

  • Ik wil de Onderwijsraad heel hartelijk danken voor het advies Excellente leraren als inspirerend voorbeeld. Hierin staan de twee hoofdthema’s centraal die ook in mijn actieplan van dit voorjaar zullen terugkeren: de professionalisering van docenten en prestatiebeloning.
  • Het concept van een kopgroep excellente leraren die het peloton kan meetrekken, spreekt mij sterk aan: als staatssecretaris van onderwijs én als fervent wielrenner. Maar toch vooral omdat in deze aanpak de kwaliteitsverbetering in de schoolpraktijk voorop staat.
  • Want als we over prestatiebeloning praten, hebben we het niet alleen over die maatregel op zich. Het draait om een andere manier van werken, waarbij meer opbrengstgerichtheid leidt tot betere leerresultaten van leerlingen.
  • Ik volg de raad in de analyse dat het herkennen en erkennen van de excellente leraren recht doet aan hun kwaliteit. Dat we hierdoor op school het gesprek over onderwijskwaliteit goed op gang kunnen brengen. Als we docenten extra kunnen motiveren om talenten van leerlingen te ontdekken en tot bloei te brengen, wordt het onderwijs als werkomgeving ook extra aantrekkelijk.
  • Er komt geen Haagse blauwdruk voor prestatiebeloning. De komende tijd neem ik de ruimte om via experimenten te bekijken wat de succesfactoren zijn voor prestatiebeloning in ons Nederlandse onderwijsstelsel.
  • Het voorstel van de raad klinkt als een concreet systeem, dat goed kan worden toegepast in de praktijk. Individuele beloning is het uitgangspunt, maar het hele team kan ervan profiteren: dat vind ik een sterk punt.
  • Ik heb nog wel een paar vragen, bijvoorbeeld over de inzet van de projecten, de mogelijkheden om alle scholen in beweging te krijgen, de looptijd en de rolverdeling tussen schoolleiding en excellente docenten.
  • Het lijkt me daarom goed om het voorstel van de raad mee te nemen in de experimenten, waarbij we de toplaag van de beste leraren een projectbudget voor kwaliteitsverbetering geven.
  • Ik wil ook nog andere vormen van prestatiebeloning bekijken, bijvoorbeeld teambeloning, en leeropbrengsten in kaart gebracht door leerlingvolgsystemen. 
  • In dit advies speelt de schoolleiding een belangrijke rol, maar laten we ook de rol van ouders en leerlingen tegen het licht houden. 
  • Belangrijk is dat we de gelijkheidscultus bij leraren doorbreken, dat leraren die heel goed presteren extra beloond worden. Dat is essentieel om ze te behouden voor het onderwijs.