Nieuwe inrichting van Nederlands luchtruim noodzakelijk

Om het luchtruim boven Nederland efficiënter te kunnen benutten, is een nieuwe inrichting noodzakelijk. Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) stuurde vandaag samen met minister Hillen (Defensie) de Startnota van de Luchtruimvisie naar de Tweede Kamer. 

De Startnota geeft aan welke stappen er gezet gaan worden om te komen tot een visie die het mogelijk maakt het luchtruim beter te benutten. ‘’De capaciteit van het luchtruim boven Nederland is schaars en wordt in de toekomst nog schaarser. Om de sterke positie van onze luchtvaart vast te houden en waar mogelijk verder uit te bouwen,moet er opnieuw gekeken worden naar de indeling van ons luchtruim. Civiel-militaire - en Europese samenwerking gelden daarbij als belangrijke uitgangspunten’’, aldus staatssecretaris Atsma.

Het Nederlandse luchtruim is onderdeel van het meest druk bevlogen luchtruim binnen Europa. Civiele en militaire luchtvaart en diverse vormen van kleine luchtvaart (waaronder business jets, maar ook recreatieve luchtvaart) hebben allemaal een plek in het relatief kleine Nederlandse luchtruim. In de afgelopen jaren is het gelukt om aan de toenemende vraag naar ruimte in de lucht te voldoen én tegelijkertijd de positie van de luchthaven Schiphol te versterken tot één van Europa’s belangrijkste mainports. Het ligt in de lijn der verwachting dat de schaarste in het Nederlandse luchtruim in de toekomst alleen maar verder zal toenemen. Daarom nemen de staatssecretaris van I&M en de minister van Defensie als bevoegd gezag voor het luchtruim nu het initiatief om voor het eerst een nationale Luchtruimvisie op te stellen.

Beter benutten van het luchtruim

Met een nieuwe inrichting van het luchtruim kan efficiënter gebruik worden gemaakt van de beschikbare ruimte. Dit moet het mogelijk maken om rond 2020 op Schiphol, Eindhoven en Lelystad 580.000 vliegtuigbewegingen in te passen en hiermee een groei te realiseren van circa 20 – 25 %. Het Nederlandse luchtruim is echter klein. Een goede bereikbaarheid van de luchthaven Schiphol vraagt om een aanpak die over de landsgrenzen heen gaat. In de Luchtruimvisie wordt daarom ook aangegeven welke acties Nederland neemt om te komen tot één Europees luchtruim  en de verdere invulling van het Functional Airspace Block Europe Central. Deze Europese samenwerking maakt kortere routes mogelijk met kortere vliegtijden, lagere kosten en vermindering van CO2 uitstoot.

Planning

Het Rijk ontwikkelt de Luchtruimvisie samen met de luchtverkeersleidingorganisaties: Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de Koninklijke Luchtmacht (KLu) namens de minister van Defensie en Eurocontrol Maastricht (MUAC) en consulteert daarbij ook andere belanghebbenden zoals luchtruimgebruikers, luchthavens en regionale overheden. Aan het einde van 2011 leveren beide bewindspersonen gezamenlijk de definitieve Luchtruimvisie op.

De consultatie over de Startnota begint op 1 april en loopt tot 30 april. Reacties kunnen worden gezonden aan het Centrum Publieksparticipatie: www.centrumpp.nl