Inontvangstname business model Secure Lane

Toespraak van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie bij de inontvangstname van het business model Secure Lane op 14 juni 2011 in Den Haag.

Dames en heren,

Graag wil ik de heer Sakkers van harte bedanken voor dit interessante rapport en voor zijn heldere toelichting. Ik ben erg blij met deze haalbaarheidsstudie voor de landelijke uitrol van de Secure Lane.

U weet dat voor dit kabinet versterking van de economie een belangrijke prioriteit is. Met het oog daarop faciliteren en stimuleren we allerlei maatregelen op het gebied van onderwijs, arbeidsmarkt, belastingen, regeldruk én infrastructuur. Tot dat laatste behoort zeer zeker ook het garanderen van een veilige infrastructuur. En dan niet alleen in de zin van verkeersveiligheid, maar ook beveiligd tegen allerlei vormen van transportcriminaliteit.

Want transportcriminaliteit is een serieus probleem, dat ondernemers grote schade berokkent. Circa één derde van de vestigingen in de transportsector wordt jaarlijks slachtoffer van criminaliteit. Het aantal diefstallen in de transportsector wordt geraamd op zo’n 10.000. Weliswaar is er de laatste jaren sprake van een afname, maar het blijft een aanzienlijke schadepost, waar jaarlijks enkele honderden miljoenen euro mee zijn gemoeid.

Als overheid doen wij veel aan het tegengaan van de transportcriminaliteit, maar het is belangrijk dat we met z’n allen beseffen dat de overheid dit niet alleen kan. De transportsector heeft hierin ook een eigen verantwoordelijkheid – en neemt die ook. Publiek- private samenwerking heeft al gestalte gekregen in het Convenant Aanpak Criminaliteit Transportsector en een van de concrete samenwerkingsprojecten is de Secure Lane.

Een uitstekend initiatief, dat goed laat zien waartoe nauwe samenwerking tussen publieke en private samenwerking kan leiden! De corridor tussen de haven van Rotterdam en de Duitse grens is voor transportondernemers een stuk veiliger geworden: deden zich voorheen jaarlijks gemiddeld 74 incidenten voor, nu zijn het er nog slechts vier! Dat is een fantastisch resultaat, waarvoor ik de bedenkers en uitvoerders in Zuid-oost Brabant en de heer Sakkers, die als voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, zelf de kar van dit project trekt, een groot compliment wil geven!

Uiteraard zijn we er daarmee nog niet. Transportcriminelen zitten niet stil – ook letterlijk niet. Er is sprake van een zeker verplaatsingseffect naar andere wegen en trajecten. Dat betekent dat we verder moeten kijken. Een landelijke uitrol van het met succes beproefde Secure Lane concept lijkt nu een logische vervolgstap om de transportcriminaliteit verder terug te dringen.

Ik denk dat dit Business Model goed laat zien wat voor uitbreiding van dit concept nu verder nodig is en wat de bijbehorende kosten en baten zijn. Daarbij is gekeken naar de beveiliging van verzorgingsplaatsen op het hoofdwegennet, naar truckstops en naar bedrijventerreinen. Landelijke uitrol is haalbaar, mits...

Ik denk dat er nog behoefte is aan een nadere analyse voor het hoofdwegennet. Deze moet inzicht geven in de vraag wat de beste manier is waarop deze landelijke uitrol publiek-privaat gefinancierd kan worden en welk besturingsmodel daarbij het beste past.

Ik zou Transport en Logistiek Nederland, in de persoon van de heer Sakkers, willen uitdagen een en ander de komende maanden concreet vorm te geven. Bijvoorbeeld door een organisatievorm in te richten die tot doel heeft de landelijke uitrol van Secure Lane voor te bereiden en deze de komende jaren ook daadwerkelijk te realiseren. Op mijn beurt zal ik in overleg treden met mijn collega’s van Infrastructuur & Milieu, alsmede die van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie, om te bezien hoe we als betrokken departementen ieder onze eigen verantwoordelijkheid bij een landelijke uitrol het beste kunnen invullen.

Dames en heren, deze proef met Secure Lane toont aan dat we het goederentransport in en dóór Nederland een heel stuk veiliger kunnen maken. Een goede infrastructuur betekent immers niet alleen voldoende en voldoende brede wegen; het betekent ook veilige wegen! Transportondernemers moeten er op aan kunnen dat ze in Nederland veilig over de weg kunnen gaan en ook veilig onderweg kunnen parkeren. Dank zij dit concept, kunnen vrachtwagenchauffeurs uit heel Europa straks ontspannen over de Nederlandse wegen rijden, zingend - met een knipoog naar de Beatles: Secure Lane is in my ears and in my eyes…!

Ik ben er trots op dat we met dit initiatief hebben laten zien wat een goede, intensieve samenwerking tussen publieke en private partners vermag. Ik reken erop dat wij met z’n allen, zoals we hier vandaag - met de belangrijkste spelers op dit terrein - bij elkaar zijn, er óók in zullen slagen de landelijke uitrol van Secure Lane tot een succes te maken!