Onderwijs moet ondernemerschap steunen

Ondernemende studenten die in hun laatste studiejaar een eigen bedrijf hebben, mogen straks de winst na afstuderen volledig houden. Ook stelt het kabinet €15 miljoen ter beschikking om onderwijs en ondernemerschap dichter bij elkaar te brengen. Dat maken minister Verhagen (EL&I) en staatssecretaris Zijlstra  (OCW) 6 oktober 2011 bekend.

Volgens minister Verhagen kan de kiem voor een succesvolle carrière als ondernemer niet snel genoeg gelegd worden. 'Ondernemerschap is niet altijd makkelijk. Het vraagt creativiteit, zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen', aldus de minister. 'Je kunt die eigenschappen niet vroeg genoeg leren.'

Slim idee omzetten tot businessplan

De afgelopen jaren is er veel gebeurd om ondernemerschap en onderwijs met elkaar te verbinden. Op basisscholen oefenen kinderen een jaar lang met hun eigen mini-onderneming. Op de universiteit kunnen studenten leren hoe ze een slim idee kunnen omzetten tot een businessplan voor een geslaagde onderneming.

Einde aan praktische belemmeringen

Te vaak stuit de studerende ondernemer of de ondernemende student nog op praktische belemmeringen. Zo moeten studenten hun studiefinanciering terugbetalen als ze in hun laatste studiejaar te veel winst maken met hun eigen bedrijf, ook als dit na het afstuderen gebeurt. 'Ondernemerschap onder studenten verdient aanmoediging', aldus staatssecretaris Zijlstra. 'De huidige regels werken ontmoedigend. Hoog tijd dus om er een eind aan te maken.'

Meer aandacht voor ondernemerschap in onderwijsaanbod

Naar schatting profiteren ruim 1.100 jonge ondernemers van de soepelere regels. Daarnaast worden kennisinstellingen gestimuleerd om aandacht te besteden aan ondernemerschap in hun onderwijsaanbod. Universiteiten en Hogescholen in Groningen, Nijmegen en Rotterdam krijgen in totaal €15 miljoen om bijvoorbeeld colleges aan te bieden over het starten van eigen bedrijf, of onderzoekers bij te staan hun wetenschappelijke kennis om te zetten in patenten voor aantrekkelijke diensten en producten.