Limburg gooit hoge ogen bij buitenlandse bedrijven

Vijftien buitenlandse bedrijven hebben in 2011 gekozen voor Limburg als vestigingsplaats. Daarmee is Limburg, op Amsterdam na, de populairste regio van Nederland voor buitenlandse investeerders. Dankzij de vijftien investeringsprojecten neemt het aantal arbeidsplaatsen in Limburg toe met 750.

Topsectoren

Deze cijfers maakte minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) maandag 31 oktober 2011 bekend tijdens een werkbezoek aan innovatieve ondernemers in Limburg. 'Limburg is voor buitenlandse bedrijven interessant omdat kennis en kunde op het gebied van Chemie en Life Sciences hier bij elkaar zit,' aldus de bewindsman. 'De provincie kan zich nog verder onderscheiden door zich te richten op deze topsectoren.'

Aantrekkelijk vestigingsklimaat

Nederland kent een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Doorslaggevend zijn het gunstige belastingklimaat en lagere arbeidskosten voor buitenlandse kenniswerkers. Daar komt voor Limburg een gunstige geografische ligging bij. Bovendien is er veel ruimte voor huisvesting en zijn er internationale scholen voorhanden. Daarbij kent Limburg een veelzijdig cultuuraanbod en de veeltaligheid van de Limburgers maakt zakendoen voor buitenlanders aantrekkelijk.

Actieve benadering buitenlandse bedrijven

Buitenlandse bedrijven die in het buitenland willen uitbreiden worden actief benaderd door het ministerie van EL&I. Via de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) en de regionale investeringsmaatschappij (LIOF) worden buitenlandse bedrijven overgehaald voor Nederland te kiezen. 'Sabic bijvoorbeeld had voor hun uitbreiding ook voor het Midden Oosten of China kunnen kiezen. Dan is het natuurlijk geweldig dat ze voor Limburg kiezen,'aldus Verhagen. 'En het Europese distributiecentrum van kledingfabrikant Helly Hansen had net zo goed in België kunnen staan.'

De andere bedrijven die zich dit jaar in Limburg hebben gevestigd of nieuwe investeringen hebben gedaan zijn onde rmeer voedingsconcern Nutricia (onderdeel van Danone), farmaceut Abbott, autobedrijf International Automotive Components (IAC) en de grafische bedrijven Gotprint en Firehouse.