Global Entrepreneurship Week

Toespraak door minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie tijdens de opening van de Global Entrepreneurship Week op 14 november 2011 in Eindhoven.

Dames en heren, jongens en meisjes,

Kennen jullie de gouden regel voor ondernemen?

De gouden regel voor ondernemen is dat er geen gouden regels zíjn. Jij maakt het verschil, met jouw eigen idee, op jouw unieke manier. Als je maar wilt en durft! Dat is zo mooi aan ondernemen: het prikkelt, het zindert, het daagt uit. Ondernemen is spannend. Ondernemen is verder gaan waar anderen ophouden. Heel lang geleden zei uitvinder en natuurkundige Albert Einstein het al: ‘Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal’. En dát is wat de echte ondernemer onderscheidt van al die andere mensen.

Want ondernemen begint met verbeelding. Met een idee. Een droom. En daar vervolgens keihard voor gaan. Doorzetten. Voorál niet teveel luisteren naar anderen, die zeggen ‘Zou je dat nou wel doen?’. Eigenwijs zijn. Je eigen pad volgen. Elke dag ontmoet ik ondernemers. Dat is heel inspirerend! Het zijn mensen die buiten de lijntjes durven te kleuren, eigenwijs zijn, out of the box-denken. Mensen die verder gingen waar anderen allang zouden zijn gestopt.

Dat doet me denken aan Albert Heijn en Steve Jobs, die onlangs zijn overleden. Zij maakten van Albert Heijn en Apple succesvolle en bewonderde bedrijven. Ik weet zeker dat velen van jullie nu een I-Phone in je zak hebben of binnenkort weer boodschappen doen bij Albert Heijn. Dankzij deze visionaire, jong gestarte ondernemers met hun daadkracht.

Ik denk dat ondernemers hun hart durven volgen, net als Steve Jobs en Albert Heijn. Soms word je daarbij geïnspireerd door een ander, soms krijg je een beetje hulp. Soms is het lastig en ingewikkeld. Maar uiteindelijk draait het om wat jíj wil, wat jij kunt. Durf je je droom werkelijkheid te laten worden?

Vandaag hoor je verhalen van mensen die het aandurfden. Bekende ondernemers, zoals Marlies Dekkers, Albert Verlinde, Hans Kazan. Maar ook iets minder bekende jongere ondernemers, zoals Mark Bothof, Bas Welling, Fleur Kriegsman. Luister naar hun verhalen, en laat je inspireren. Wat al die mensen bindt, is dat zij iets weten wat niet iedereen weet. Namelijk dat je als ondernemer geld kunt verdienen met iets wat er nu nog niet is. Met andere woorden: je kunt zelf een product of dienst verzinnen, in de markt zetten, en daar succes mee hebben. Dat is toch geweldig?

Ik heb hier op de innovatiemarkt rondgelopen. Ik zag het bedrijfje QTIS van Martijn Cox en Mirjam Rubbens. Een spin-off van Technische Universiteit Eindhoven. Martijn en Mirjam hebben iets bedacht dat er nog niet was. Een levende hartklep, gemaakt met de eigen cellen van de patiënt. Dat is een hartklep die wordt geïmplanteerd. En die daarna meegroeit met het hart van de patiënt.

Een geweldige uitvinding, want normaal gesproken moeten patiënten vaak geopereerd worden. Maar met deze zelfgroeiende hartklep is één operatie genoeg. Dat verkleint de risico’s en de zorgkosten. En het vergroot de kwaliteit van leven. Het duurt nog wel een paar jaar voordat deze hartklep op de markt komt, maar het begin is er. ‘Het is nu een kwestie van doorzetten’, zegt Martijn van QTIS.

Fantastisch! Dit laat zien dat ondernemen niet alleen bestaat uit lef, daadkracht en passie, maar ook uit doorzettingsvermogen. Als ondernemer moet je een lange adem hebben. En dan zie je wat de echte ondernemers onderscheidt van anderen. Steve Jobs van Apple omschreef het zo: ‘De meeste mensen kijken naar een probleem en zeggen ‘Da’s makkelijk’. Dat zijn de mensen die het niet hebben begrepen. Er zijn ook mensen die verder gaan en met allerlei oplossingen komen. Om vervolgens op te geven als blijkt dat ze niet bruikbaar zijn.

Maar de echte kanjers zetten dóór. Ze vinden de sleutel, het onderliggende probleem. En zij komen met een briljante oplossing. Eentje die wérkt’. Laten we eerlijk zijn: er zijn genoeg mondiale problemen die schreeuwen om een oplossing. De toegang tot voldoende energie, voedsel en grondstoffen. De stijgende CO2-uitstoot. Het behoud van natuur en biodiversiteit. De vergrijzing.

Als je echt creatief bent, bedenk je antwoorden op vragen. Zelfs op vragen die nog niet zijn gesteld! Ook dat zei Jobs heel mooi: ‘Mensen weten vaak niet wat ze willen totdat je het hun laat zien.’ Je kunt als ondernemer de wereld dus een beetje mooier maken én er zelf aan verdienen.

Een mooi voorbeeld daarvan komt van Marijn Berk. Hij bedacht een telefoonoplader op zonne-energie. Want er zijn miljoenen mensen mét een mobieltje , maar zónder elektriciteit. Denk aan inwoners van Afrika of India. Marijn dacht: ‘Die mensen zouden enorm geholpen zijn met een oplader op zonne-energie’. Hij ging aan de slag, zocht financiering, trok goede technici aan, werkte hard en daar stond zijn bedrijf: Sool Power.

In een interview met Sprout zegt Marijn: ‘Ik heb gereisd van het Midden-Oosten tot aan dorpjes in Kenia en Nigeria. En overal waren mensen ontzettend enthousiast. Iemand zei: ‘It’s like magic’. En dat is het. Dáár gaat het uiteindelijk om’. Zeg nou zelf: dat is toch geweldig? Ik wil mensen zoals Marijn zoveel mogelijk helpen. En ik wil dat er meer mensen zoals Marijn komen. Er zitten hier mensen in de zaal die willen ondernemen. En mensen die de sprong al gewaagd hebben. Ik ben er voor jullie waar ik kan.

Een paar dingen die ik doe, samen met mijn collega’s uit het kabinet:

  • Ik maak ruimte voor ondernemers door overbodige regels te schrappen.
  • Ik zorg voor fiscale ondersteuning, kredieten en borgstelling; een steuntje in de rug.
  • Ik zorg dat er meer aandacht voor ondernemen in het onderwijs komt, want goed opgeleide ondernemers zijn succesvoller.
  • Ik zorg voor betere dienstverlening, bijvoorbeeld via antwoordvoorbedrijven.nl en straks ook via de Ondernemerspleinen.
  • Ik steun mooie initiatieven die ondernemerschap stimuleren, zoals deze Global Entrepreneurship Week.

Maar, laten we eerlijk zijn: uiteindelijk draait het daar niet om. Het draait om joúw ondernemersdroom. Of je die in de praktijk durft te brengen. En ook al zijn er geen gouden regels voor ondernemen, ik kan jullie wel vertellen hoe je je droom waar maakt: door de eerste stap te zetten. Zet die stap. Volg je hart. Leef je droom.

Ik wens iedereen een geweldige Global Entrepreneurship Week! Hier in Eindhoven, in de rest van Nederland, en overal ter wereld!