Focus op topsectoren goed voor Rotterdam

De topsectorenaanpak met extra aandacht voor de negen topsectoren van de Nederlandse economie, moet ervoor zorgen dat we ook na de economische crisis een sterke economie hebben. Met sectoren als Water, Energie, Chemie en Logistiek heeft Rotterdam alles in huis om hiervan te profiteren.

Verbindingen met Europees achterland

Dat zei minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) maandag 16 januari 2012 bij het Deltalinqs jaardiner. Deltalinqs behartigt de belangen van de haven- en industriële bedrijven in Rotterdam. Een voorbeeld van hoe de Rotterdamse haven kan profiteren van de topsectorenaanpak is het plan van de topsector Logistiek om alle goederenstromen in één systeem inzichtelijk te maken. Op die manier kan Rotterdam beter gebruik maken van alle verbindingen met het Europese achterland, over de weg, het spoor, het water of door de lucht.

Zeilen hijsen om meer wind te vangen

Een ander voorbeeld is de sector Chemie, die werkt aan een centrum voor innovatief vakmanschap. Daar steken ondernemers, kennisinstellingen en de overheid de koppen bij elkaar om te zorgen dat het onderwijs leerlingen levert waar bedrijven in Rotterdam behoefte aan hebben. Volgens Verhagen is Rotterdam van cruciaal belang voor de Nederlandse economie. 'In Rotterdam heb je het beste wat Nederland te bieden heeft, je kan er simpelweg niet somber worden,' aldus de bewindsman. 'Hier zie ik mensen die uitdagingen aangaan en bij zwaar weer juist de zeilen hijsen om meer wind te vangen.´

1,5 miljard voor vernieuwende producten en diensten

Eerder vandaag maakte Verhagen bekend dat het bedrijfsleven zelf 1,5 miljard euro vrijmaakt voor investeringen in vernieuwende producten en diensten. Het kabinet stelt de komende jaren ruim twee miljard euro beschikbaar voor de topsectoren. Daarnaast zorgt het kabinet ervoor dat regels die vernieuwing in de weg staan zo veel mogelijk worden weggewerkt. In dat kader zegde Verhagen Deltalinqs toe te kijken naar wetten en regels die het gebruik van vloeibaar gas (LNG) in de scheep- en binnenvaart belemmeren. Zo mogen schepen volgens de huidige regels niet zowel op diesel als op bijvoorbeeld vloeibaar aardgas varen. Bovendien laten vergunningen voor LNG-tankstations lang op zich laten wachten.