Betere rekenprestaties scholieren basisonderwijs

Leerlingen in groep 5 zijn beter geworden in rekenen, terwijl er 20 minuten per week minder tijd aan rekenen wordt besteed. Scholen blijken in minder tijd betere resultaten te halen door middel van een opbrengstgerichte aanpak waardoor het onderwijs efficiënter wordt georganiseerd. Deze conclusie leidt minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) af uit het peilingsonderzoek van CITO in 2010 naar rekenen en wiskunde in het basisonderwijs. 

In vergelijking met 2003 zijn de rekenprestaties van leerlingen uit groep 5 in 2010 toegenomen, zonder dat er meer lestijd aan rekenen is besteed. Zo presteerden de leerlingen beter op vermenigvuldigen en delen en ook op meten en meetkunde.

Opbrengstgerichte aanpak

Betere prestaties in minder tijd strookt met de aandacht voor opbrengstgericht werken in het basisonderwijs. In de afgelopen jaren is de focus weer meer komen te liggen op de basisvakken taal en rekenen. Steeds meer basisscholen hebben oog voor de gunstige effecten van opbrengstgericht werken. Dat betekent dat leraren en schoolleiding als team gestructureerd werken aan het bereiken van bepaalde doelen. Van tevoren wordt bekeken welke doelen de leraar in een bepaalde periode wil bereiken met een groep leerlingen. Door systematisch naar het doel toe te werken worden kinderen uitgedaagd om zo goed mogelijk te presteren. Leraren stemmen daarbij het onderwijs en de opdrachten af op het niveau van de leerlingen. 

Meer tijd besteed aan zwakste leerlingen

Uit de peiling van CITO blijkt dat steeds meer leerkrachten hun onderwijs afstemmen op wat individuele leerlingen of groepjes leerlingen kennen en kunnen. Zo ruimen negen van de tien leraren extra tijd in voor rekenonderwijs aan de 25% zwakste leerlingen. Deze leerlingen hebben er sinds 2003 tussen de 20 en 40 minuten per week extra rekenles bij gekregen.

Omdat een meer opbrengstgericht aanpak leidt tot betere leerresultaten voor alle leerlingen, hebben de bewindslieden van OCW met de sector afgesproken dat in de komende jaren meer basisscholen opbrengstgericht gaan werken en dat zij investeren in ‘maatwerk’, bijvoorbeeld door meer aandacht te besteden aan excellente leerlingen.