Scherper toezicht op webwinkels

De Consumentenautoriteit (CA) gaat komend jaar scherp toezien op onbetrouwbare webwinkels. Ook misleidende en agressieve telefonische verkoop en onduidelijkheid van prijzen van vliegtickets hebben de bijzondere aandacht van de toezichthouder. Dat blijkt uit de Agenda 2012-2013 die de Consumentenautoriteit maandag 30 januari 2012 publiceert.

Het aantal klachten over webshops neemt sterk toe. Bestelde producten worden niet geleverd of geld wordt niet terug betaald als consumenten afzien van de aankoop van producten. De CA wil sneller gaan optreden tegen webwinkels die de regels overtreden en consumenten duperen. Als het nodig is kan de toezichthouder een website uit de lucht halen.

Ook krijgt de toezichthouder – via het informatieloket ConsuWijzer – steeds meer klachten over agressieve telefonische werving voor energie- en telecomcontracten. De informatie die zij ontvangen is vaak verwarrend of onvolledig, waardoor zij soms ongewild een overeenkomst hebben afgesloten.

De Consumentenautoriteit wil hier een eind aan maken door zowel met de sector af te spreken dat de regels beter worden nageleefd als op te treden tegen bedrijven die de regels overtreden.

Derde speerpunt is optreden tegen ‘lokprijzen’. Bij het online boeken van een reis of vliegticket blijkt er vaak een groot verschil te zijn tussen de prijs waarmee wordt geadverteerd en de prijs die de consument uiteindelijk moet betalen. De Consumentenautoriteit kan een boete opleggen wanneer consumenten worden misleid.

Autoriteit Consument en Markt

De Consumentenautoriteit gaat per 1 januari 2013 samen met de NMa en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). Consumentenbescherming wordt een van de speerpunten van de nieuwe toezichthouder.