Interesse pensioenfondsen financiering PPS N33

De verbreding van het PPS project N33 tussen Assen en Zuidbroek wordt mogelijk gefinancierd door een pensioenfonds. Het zou voor het eerst zijn dat een pensioenfonds de financiering van een snelweg in Nederland op zich neemt.

Pensioenfondsen investeren tot nu toe niet in infrastructurele Publiek Private Samenwerkingen (PPS). Het rendement zou niet aantrekkelijk zijn vanwege de beperkte verhandelbaarheid. De regering heeft echter in het regeerakkoord gesteld meer gebruik te gaan maken van de pensioenfondsen bij de aanleg van snelwegen. Daarom heeft het zij ingestemd met het toestaan van inflatiegerelateerde leningen, een langgekoesterde wens van de fondsen. Het Rijk neemt hiermee het inflatierisico op zich. De vergoeding voor de lening stijgt met de inflatie mee of daalt. Hierdoor lopen de pensioenfondsen minder risico en kunnen zij hun deelnemers meer zekerheid bieden op een waardevast pensioen. Voor de overheid brengt dit echter wel een risico mee. Als de inflatie over het geheel genomen hoger uitvalt dan was aangenomen, heeft de Staat een tegenvaller op de begroting. Ter compensatie moeten de pensioenfondsen daarom een aantrekkelijke rente bieden. Consortia moeten immers kiezen of ze de meest aantrekkelijke financiering via een bank of een pensioenfonds doen.

Het Rijk heeft het project N33 tussen Assen en Zuidbroek als pilot project uitgekozen. De heer M. Bollen, hoofd afdeling PPS/DBFM Rijkswaterstaat, geeft aan dat er zeker belangstelling is voor de nieuwe financieringswijze. Eind januari wordt er gesproken met drie consortia die nu nog meedingen over de volgende stap van de aanbesteding. ‘Indexleningen’ is daarbij een belangrijk thema.

Pensioenuitvoerder APG stelt graag met alle drie consortia in gesprek te gaan. Naast deze vermogensbeheerder zijn ook andere fondsen mogelijke gegadigden voor deze investering.