Wetsvoorstel centrale eindtoets ingediend bij Tweede Kamer

Alle leerlingen in groep 8 van de basisschool gaan vanaf volgend schooljaar een centrale eindtoets voor taal en rekenen afleggen. Als de Tweede en Eerste Kamer daarmee akkoord gaan, wordt de eerste centrale eindtoets aan het eind van dat schooljaar, in april 2013, afgenomen. Daarnaast gaan alle scholen in het primair onderwijs werken met een leerling- en onderwijsvolgsysteem waardoor het opbrengstgericht werken wordt bevorderd. Dit staat in een wetsvoorstel dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. 

Centrale eindtoets

In het regeerakkoord is aangekondigd dat er een verplichte centrale eindtoets voor taal en rekenen komt in het primair onderwijs. Deze toets vult, als onafhankelijk gegeven, het schooladvies van de basisschool aan en draagt bij aan een goede doorlopende leerlijn tussen het primair en voortgezet onderwijs. Aan de hand van het schooladvies en de resultaten van de centrale eindtoets kan er gekozen worden voor een school in het voortgezet onderwijs die aansluit bij de talenten en het kennisniveau van de leerling. De eindtoets helpt basisscholen om de opbrengsten van het door hen gegeven onderwijs te evalueren. Daarnaast zal de inspectie de resultaten van de eindtoets gebruiken bij het toezicht op de onderwijskwaliteit. 

Belang schooladvies

Door de centrale eindtoets naar een later moment in het schooljaar te verschuiven, komt het schooladvies van de basisschool centraler te staan bij de keus voor een school in het voortgezet onderwijs. Een goed onderbouwd schooladvies heeft als belangrijk voordeel dat het is gebaseerd op het inzicht en de gegevens over de hele schoolloopbaan van de leerling.

Op dit moment maakt ongeveer 85% van de basisscholen op vrijwillige basis gebruik van de Cito-eindtoets. Deze toets wordt in de eerste week van februari afgenomen. De afname van de centrale eindtoets zal in april plaatsvinden. Cito krijgt de wettelijke taak om de centrale eindtoets te ontwikkelen onder verantwoordelijkheid van het College voor Toetsen en Examens. De eindtoets sluit dan ook nauw aan bij de bestaande Eindtoets Basisonderwijs, die Cito al jaren maakt.

Opbrengstgericht werken met leerling- en onderwijsvolgsysteem

Van alle scholen in het primair onderwijs wordt verwacht dat ze voor alle leerlingen gaan werken met een leerling- en onderwijsvolgsysteem (lovs), omdat dit het opbrengstgericht werken bevordert. Door systematisch vooraf doelen te stellen en tussentijds het kennisniveau van leerlingen te meten, kan een zo hoog mogelijke opbrengst per leerling worden gerealiseerd. Met behulp van het lovs kan er veel eerder tussentijds ingespeeld worden op de ontwikkeling van leerlingen. Het lovs maakt daarnaast ook inzichtelijk waar de leerlingen en de school staan ten opzichte van andere leerlingen en scholen. De meeste basisscholen werken overigens al op deze wijze. Het kabinet wil dit verder bevorderen.
Aan het lovs worden geen inhoudelijke eisen gesteld. Scholen bepalen zelf welk lovs ze gebruiken en hoe vaak ze het kennisniveau meten, zolang de gebruikte toetsen maar valide en betrouwbaar zijn.

Minister Marja van Bijsterveldt: “Door middel van opbrengstgericht werken willen we alles uit een kind halen wat er in zit. Daar hoort bij dat de school op gezette momenten peilt hoe een leerling er voor staat zodat er, waar nodig, tijdig kan worden bijgestuurd. Deze metingen zijn geen doel op zich, maar een middel om kinderen het onderwijs te geven dat bij ze past. De centrale eindtoets geeft inzicht in waar een kind op het gebied van rekenen en taal staat en is een belangrijk hulpmiddel om leerlingen een goede plek te geven in het voortgezet onderwijs waar hun talenten verder tot ontwikkeling kunnen worden gebracht.” 

Eindtoets wereldoriëntatie facultatief

Naast de centrale eindtoets voor taal en rekenen komt er een centrale toets voor wereldoriëntatie beschikbaar, waarmee scholen de kennis van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur/biologie kunnen meten. Scholen bepalen zelf of ze deze toets afnemen.

Speciaal (basis)onderwijs

Ook alle scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs gaan de eindtoets afnemen en werken met een leerling- en onderwijsvolgsysteem. Zij krijgen echter langer de tijd om dit voor te bereiden.

Invoeringsdata

Het streven is de centrale eindtoets in het regulier basisonderwijs voor de eerste keer af te nemen in april 2013. Het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs volgen in het schooljaar 2015-2016. Het gebruik van een leerling- en onderwijsvolgsysteem wordt voor het regulier basisonderwijs voorgeschreven per 1 augustus 2012 en voor het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs per 1 augustus 2015.