Fileaanpak op wegen tussen Den Haag en Schiphol, Amsterdam en Almere krijgt vorm

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu gaf vandaag het officiële startsein voor de realisatie van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Tegelijkertijd maakte de minister bekend dat de laatste flessenhalzen in de A4 tussen Amsterdam en Den Haag binnenkort verleden tijd zijn. Dit deed ze in aanwezigheid van regionale bestuurders. Met een investering van ruim € 4 miljard ondergaat de centrale verkeersader van de Noordelijke Randstad de komende jaren een ware metamorfose. De fileknooppunten op de A4 worden met een impuls van € 600 miljoen aangepakt. Vanaf komend weekend kan de weggebruiker hier al van profiteren: op 3 maart wordt een nieuw weggedeelte in de A4 opengesteld voor het verkeer. Met deze twee grote projecten wordt de doorstroming in de corridor tussen Den Haag en Schiphol en van Schiphol tot in Almere verbeterd.

Minister Schultz van Haegen: 'Door te investeren in een goede infrastructuur op de corridor Den Haag - Schiphol – Amsterdam - Almere, investeren we in de economische kracht van Nederland. Van de zuidelijke tot de noordelijke Randstad. De doorstroming op de wegen die de ruggengraat van onze economie vormen, krijgt met deze grootse weguitbreiding een belangrijke impuls.'

Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Uitbreiding van het weggennet tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) zorgt dat deze economisch belangrijke regio bereikbaar blijft. Samen met regionale overheden en bedrijfsleven werkt Rijkswaterstaat tot in 2020 aan een vlottere doorstroming van het verkeer en verbeteren van het vestigingsklimaat. In goed overleg met bestuurlijke partners wordt de nieuwe infrastructuur zorgvuldig in de omgeving ingepast om de leefbaarheid te verbeteren. Aanleg van groen- en watervoorzieningen, twee landtunnels, een aquaduct, 25 kilometer geluidsschermen en geluidsreducerend asfalt illustreren dit.

Start eerste deelproject A10-Oost/A1 Diemen

De realisatie van het weguitbreidingsproject SAA (A10, A1, A9, A6) start met de uitvoering van het eerste deelproject A10-Oost/A1 Diemen. De A10-Oost is onderdeel van de ring Amsterdam. Voor de doorstroming op de wegen rond Amsterdam is het belangrijk de ring rond Amsterdam 'draaiende' te houden. Hiervan hebben alle toeleidende wegen profijt. Daarom wordt de grootse weguitbreiding SAA in deze drukke regio op dit deel van het wegennet het eerst aangepakt. Als de A10-Oost en een deel van de A1 tot en met het knooppunt Diemen als eerste deelproject van SAA klaar zijn, vormen deze wegen tevens een goed alternatief tijdens de werkzaamheden aan de A9 tussen de knooppunten Diemen en Holendrecht (Gaasperdammerweg) en vice versa. De uitvoering van het deelproject A9 Holendrecht - Diemen (Gaasperdammerweg) vindt dan ook pas plaats nadat de extra wegcapaciteit op de A10-Oost/A1 Diemen is gerealiseerd en deze wegen kunnen dienen als alternatieve route. Volgens planning start de uitvoering van het deelproject A9 Gaasperdammerweg in 2015.

Planning uitvoering SAA

Het project Schiphol-Amsterdam-Almere bestaat uit vijf deelprojecten. De planning van deze vijf projecten is als volgt:

2012 – 2014: A10-Oost/A1 - Diemen
2014 – 2020: A1/A6 Diemen - Almere Havendreef
2015 – 2020: A9 Holendrecht - Diemen (Gaasperdammerweg)
2016 – 2020: A9 Badhoevedorp - Holendrecht 
2017 – 2020: A6 Almere Havendreef - Almere Buiten Oost

Uitbreiding A4 Den Haag - Amsterdam

Het nieuwe verbrede, deels verdiept aangelegde weggedeelte van de A4 is klaar voor gebruik. Daarmee komt op de A4 tussen Leiderdorp en Leiden/Zoeterwoude-Dorp in beide richtingen een extra rijstrook beschikbaar; al het verkeer gaat namelijk tijdelijk - tot eind 2014 - met 2x3 versmalde rijstroken over dit eerste (van twee) nieuwe weggedeelten rijden. Daarbij geldt een snelheidsbeperking van 80 km/uur. Weggebruikers zijn in de ochtend- en avondspits straks gemiddeld 10 minuten sneller. De wegcapaciteit is met circa 25% vergroot. Per rijrichting kunnen maximaal 1000 voertuigen per uur extra worden verwerkt.

Doorstroming en leefbaarheid

Het verkeer richting Den Haag gaat vanaf 3 maart over het nieuwe deels verdiept aangelegde deel van de A4 rijden. Vanaf begin april geldt dit ook voor het verkeer richting Amsterdam. Naast de doorstroming verbetert ook de leefbaarheid voor de omgeving; van de in totaal 7 kilometer is 1400 meter verdiept aangelegd.

Met het beschikbaar komen van het eerste weggedeelte is de verbreding van de A4 tussen Leiderdorp en Leiden/Zoeterwoude-Dorp halverwege. Het vervolg bestaat uit het ombouwen van de bestaande A4 naar een tweede verbrede rijbaan, waar eveneens een verdiepte ligging met een stalen aquaduct komt. Dit deel is in de eindsituatie bedoeld voor de rijrichting Amsterdam. De totale verbreding van het traject A4 Burgerveen–Leiden (kosten € 600 miljoen) is in 2014 een feit. Dan wordt het verkeer in beide rijrichtingen gesplitst naar de eindsituatie van twee keer drie rijstroken.