Gedragsverandering en social media

'Je bent wie je kent.' Hoe werken de gedragsprincipes op de online platforms?
LinkedIn, Twitter, Facebook. Dat zijn de belangrijke social media van dit moment. Mensen laten hier allerlei sporen van gedrag zien: netwerken, kopen, volgen, ‘liken’. Hoe werken deze social media en hoe zetten ze mensen aan tot bepaald gedrag?

Daarvoor moet je weten welke psychologische processen er spelen bij de gebruikers van die online platforms. Mediapsycholoog Mischa Coster laat zien dat gedragsprincipes uit de sociale- en mediapsychologie ook hier van toepassing zijn. 'Denk allereerst goed na over de (gedrags)doelstellingen en onderzoek vervolgens welke media, online en/of offline, hierbij aansluiten.'

Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van de kennismiddag over gedragsverandering en social media van de Academie voor Overheidscommunicatie. De Academie is onderdeel van Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken. Auteur is Gerdien Rinzema.