Diana Delnoij gaat Kwaliteitsinstituut leiden, Jan Kimpen wordt voorzitter Adviescommissie Kwaliteit

Vandaag sturen minister Schippers (VWS) en staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (VWS) de voortgangsrapportage over het nieuw op te richten Kwaliteitsinstituut, dat vanaf 1 januari 2013 onderdeel uit zal gaan maken van het CVZ, naar de Tweede Kamer. Het CVZ zal vanwege zijn nieuwe taken Nederlands Zorginstituut gaan heten.  

Het Kwaliteitsinstituut ondersteunt verschillende beroepsgroepen in de zorg en andere veldpartijen bij het opstellen van kwaliteitscriteria in de zorg. Op die manier moet er meer eenheid komen op dit gebied. Het Kwaliteitsinstituut zal zijn taken uitvoeren in nauw contact met zorgaanbieders, zorgverzekeraars, maar vooral met de cliënten zelf.

In deze brief worden ook de namen van de leden van de Adviescommissie Kwaliteit bekend gemaakt. Prof. Dr. J.L.L. Kimpen, voorzitter van de Raad van Bestuur van het UMC Utrecht zal de commissie voorzitten. De voornaamste taken van de commissie zullen bestaan uit het adviseren over de meerjarenagenda en de manier waarop kwaliteit inzichtelijk wordt gemaakt. Daarnaast zal zij het gebruik van innovaties en best practices binnen het veld stimuleren. ‘Ik zie veel goede initiatieven op het gebied van kwaliteit van zorg. Helaas wordt vaak hetzelfde wiel op verschillende plekken uitgevonden. Ik geloof dat door bundeling van die initiatieven in korte tijd veel meer meters gemaakt kunnen om de kwaliteit van zorg te verbeteren dan de afgelopen jaren is gebeurd,’ aldus Kimpen.

De dagelijkse leiding van het Kwaliteitsinstituut komt te liggen bij mw. Prof. Dr. D.M.J. Delnoij, op dit moment nog directeur van het Centrum Klantervaring Zorg en daarnaast bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg op de leerstoel ‘Transparantie in de zorg vanuit patiëntenperspectief’. Zij wordt verantwoordelijk voor de inhoudelijke ontwikkeling en opzet van het instituut en het actief betrekken van de veldpartijen.  ‘Ik wil mijn kennis en ervaring graag gebruiken om de kwaliteit van de zorg vanuit het perspectief van de patiënt te verbeteren. Een goede wetenschappelijke onderbouwing van de inbreng van patiënten/cliënten vind ik daarbij van groot belang,’ aldus Delnoij.

Het veld is en blijft, zoals nu, verantwoordelijk voor het maken van afspraken over goede zorg, maar het Kwaliteitsinstituut zal ondersteunen waar dat kan en aansporen wanneer dat nodig is. Het instituut zal er onder andere voor zorgen dat het perspectief van de cliënt centraal staat, dat cliënten, verpleegkundigen en verzorgenden op een gelijkwaardige wijze hun inbreng kunnen leveren en dat zij worden ondersteund bij de wijze waarop verantwoording over de geleverde kwaliteit wordt afgelegd.