Akkoord over forse verbetering bereikbaarheid regio Den Haag

Minister Schultz van Haegen (Infrastuctuur en Milieu), regiobestuurder Peter Smit van Stadsgewest Haaglanden en gedeputeerde Ingrid de Bondt van de provincie Zuid-Holland hebben een voorkeursbeslissing genomen om de bereikbaarheid in de regio Haaglanden fors te verbeteren. Er komen nieuwe rijstroken voor doorgaand verkeer op de A4 en op verschillende in- en uitvalswegen komen ongelijkvloerse kruisingen en ruimere opstelvakken waardoor het verkeer vlotter kan doorstromen. De maatregelen worden genomen op de provinciale weg N211 bij Den Haag Zuid, de Prinses Beatrixlaan in Rijswijk en de N14 in Leidschendam.

De A4 Passage in Haaglanden is een van de meest nijpende flessenhalzen in de Randstad.  Verkeer uit de vier grote steden ontmoet en kruist elkaar hier, met vaak hardnekkige files tot gevolg. De grondige aanpak van dit ingewikkelde verkeersvlechtwerk zorgt voor een evenwichtiger verdeling van het autoverkeer en betere aansluitingen tussen het hoofd- en onderliggend wegennet.

De voorkeursbeslissing is een resultaat van de MIRT Verkenning Haaglanden. Op 7 december 2011 spraken de bestuurders al hun voorkeur uit voor aanpak van de A4 Passage en Poorten & Inprikkers als oplossing voor de knelpunten in de regio. Deze keuze is met de huidige afspraak  bekrachtigd. Voor de verbetering van de doorstroming trekken Rijk en regio samen ruim een half miljard euro uit.  

Het pakket aan maatregelen bestaat concreet uit:

  • De A4 Passage:  Een nieuwe doorgaande hoofdstructuur op de A4 (in twee richtingen). Deze begint in noord-zuid richting na de aansluiting met de N14 en en eindigt voor de aansluiting met de Prinses Beatrixlaan.
  • Het toevoegen van extra capaciteit bij de aansluiting Plaspoelpolder, aanpassingen op knooppunt Ypenburg (inclusief weefvakken A13) en het toevoegen van extra capaciteit op de A4 tussen de Prinses Beatrixlaan en de aansluiting Den Hoorn.
  • N211: Het toevoegen van extra capaciteit bij de aansluiting met de A4 in combinatie met verbreding van de N211 tussen de aansluiting A4 en de N222 (Veilingroute), evenals de realisatie van drie ongelijkvloerse kruisingen op de N211 tot en met de kruising met de Erasmusweg. 
  • Prinses Beatrixlaan: Het toevoegen van extra capaciteit bij de aansluiting met de A4 in combinatie met het ongelijkvloers maken van de twee kruisingen op het eerste deel van de Prinses Beatrixlaan en het aanpassen van de twee kruisingen op het tweede deel van de Prinses Beatrixlaan. 
  • N14: Het aanpassen van de aansluiting met de A4 en het realiseren van twee ongelijkvloerse kruisingen.

Fasering en financiering

Naast de voorkeursbeslissing hebben de bestuurders ook afspraken gemaakt over de fasering en financiering. De maatregelen worden uitgevoerd in de periode 2020-2025; het werk aan de N211 wordt al eerder uitgevoerd.  

  • vóór 2020:     realisatie van maatregelen op de N211
  • 2020–2023:     realisatie van maatregelen op de A4 Passage en de aansluitingen, de ongelijkvloerse kruising N211 met de Erasmusweg, de N14 en de realisatie van de eerste fase van de Prinses Beatrixlaan
  • Na 2023:     realisatie tweede fase van de Prinses Beatrixlaan

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt 412 miljoen euro bij, het Stadsgewest Haaglanden (samen met de gemeenten) 104 miljoen en de provincie Zuid-Holland 51 miljoen.

Plannen ter inzage
Voordat de plannen definitief zijn, worden deze vastgelegd in een rijksstructuurvisie. De ontwerp-rijksstructuurvisie ligt samen met het plan-MER (milieueffectrapport) van woensdag 23 mei 2012 tot en met woensdag 4 juli ter inzage. Meer informatie over de terinzagelegging is vanaf 23 mei te vinden via de website van het Centrum Publieksparticipatie www.centrumpp.nl.

Over de MIRT Verkenning
De MIRT-verkenning is eind 2008 gestart om meer zicht te krijgen op de toekomstige bereikbaarheidsvraagstukken in de regio Haaglanden. Dit gebeurde stap voor stap, aan de hand van gezamenlijke ruimtelijke en economische ambities. Aanleiding voor de start van de MIRT-verkenning waren de groeiende files in de regio die leiden tot knelpunten in het autoverkeer en openbaar vervoer vanaf 2020.