ondertekenen bestuursovereenkomst Lekkanaal-Het Klooster op 11 juni 2012

“Met de uitbreiding van de Beatrixsluis investeren we in een van de drukst bevaren routes van Nederland”, dat zei minister Schultz bij het ondertekenen van het bestuursakkoord over het gebied Lekkanaal-Het Klooster op maandag 11 juni 2012.

Dames en heren,
Een bijzonder moment op een bijzondere plek van Nederland.
Dit was een van de gebieden die we ooit uitkozen voor onze verdedigingswerken in de vorm van de Nieuwe Hollandse Waterlinie: het water als bescherming tegen buitenlandse agressie.
En juist hier doen we vandaag eigenlijk precies het omgekeerde: we investeren in een nieuwe Hollandse waterpoort in plaats van een nieuwe Hollandse waterlinie.

Deze andere tijden, vragen om een betere bereikbaarheid van Nederland over water.
Vandaag zetten we een flinke stap vooruit. En het is goed om dit gezamenlijk met provincie en gemeenten te markeren.
Het Rijk investeert 215 miljoen euro in een uitbreiding van de Prinses Beatrixsluis met als concrete projecten:
- aanleg van derde kolk bij sluizencomplex
-meer ligplaatsen voor grote schepen
- verbreding van het Lekkanaal
Tegelijkertijd investeert de provincie in een nieuwe binnenhaven en de gemeente Nieuwegein in bedrijvenpark Het Klooster.
De uitbreiding van de Beatrixsluis start in 2015 en is tussen 2018 en 2020 gereed.

Het belang is duidelijk: we investeren in een van de drukst bevaren knooppunten.
Het aantal schepen dat de Beatrixsluis passeert is gegroeid van 45.000 in 2000 naar bijna 60.000 per jaar nu.
Er wordt meer groei verwacht met grotere schepen. En dan praten we over schepen van zo’n 150 meter lang en 17 meter breed. Op dit moment te groot voor de huidige sluis.
Alleen een grote nieuwe schutkolk biedt een werkende oplossing waarbij schepen vlotter en veiliger kunnen doorvaren.  
Het past in ons streven naar vergroting van de capaciteit voor de binnenvaart.
Meer dan tweederde van de goederen die jaarlijks via Rotterdam ons land binnenkomen, wordt door de binnenvaart vervoerd.
En hier bevinden we ons op een van de belangrijkste draaischijven van Nederland, op een van de meest cruciale transportassen, tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen.
Sprekend voorbeeld wát hier wordt vervoerd: tussen Rotterdam en Amsterdam wordt per jaar zo’n 3 miljoen ton aan brandstof vervoerd, waarvan ruim 1 miljoen ton kerosine naar Schiphol.
Kortom: zonder scheepvaart geen luchtvaart.
Maar minstens zo belangrijk: hoe meer volle schepen op de binnenvaart, hoe minder vrachtwagens op de weg. En hoe minder opstoppingen. 
Hoe beter we onze vaarwegen benutten in dit gebied hoe meer we de belangrijke doorgaande routes als de A2 en de A20 en A12 kunnen ontlasten. 
Onze doelstelling is ook dat de binnenvaart scherper in het vizier komt bij de verladers.
Niet standaard de weg op, maar ook nadenken over vervoer over de vaarwegen. Juist daarom is het voornemen van de Provincie Utrecht om in dit gebied een nieuwe binnenhaven aan te leggen zo belangrijk.
Dat is ook interessant voor de bedrijven van het bedrijventerrein het Klooster. Een extra binnenhaven heeft meerwaarde. De schepen varen zo je magazijn binnen! Ik zal die boodschap ook straks meegeven bij de opening van het nieuwe distributiecentrum van V&D.

Het is goed nieuws dat de verladers die al gebruik maken van de binnenvaart positief zijn over hun ervaringen.
Dat blijkt uit een recente enquête onder verladers die in mei is gehouden. Hieruit blijkt dat de binnenvaart het hoogst scoort als het om klanttevredenheid gaat. Ze scoort voor 2012 een 7,9 terwijl dat in 2011 nog een 6,4 was.
Een goede infrastructuur helpt natuurlijk.
Daarom ben ik blij dat we deze stap vandaag zetten.
Het is goed dat we dit doen met een zorgvuldig oog voor het bijzondere karakter van dit stukje Nederland.
We willen zowel de natuur als het cultuur-historisch erfgoed in dit gebied beschermen. Daarom trekken we als drie belanghebbers in dit gebied samen op, om die aspecten met zorg in te passen in de omgeving.
Ik verwacht, dat we samen tot een beter resultaat kunnen komen dan wanneer ieder voor zich werkt.
Daarom teken ik straks met vertrouwen de bestuursovereenkomst Lekkanaal-Het Klooster.
Dank u wel.