OECD Economic Surveys Netherlands 2012

Engelstalig landenrapport dat de OESO elke 2 jaar publiceert.

Nederlandse vertaling 'executive summary'

Naar verwachting zal in Nederland de groei maar langzaam weer op gang komen, waardoor de werkloosheid in korte tijd verder oploopt. De huidige fiscale doelen impliceren een procyclische houding in de volgende paar jaar. Op de middellange termijn zal de economie last blijven houden van de voortgaande globalisering en de vergrijzing van de beroepsbevolking. In dat licht bezien zullen maatregelen voor fiscale consolidatie nodig zijn om de duurzaamheid van het fiscale stelsel veilig te stellen, maar de regering moet de bedrijvensector ook voorbereiden op de steeds weer nieuwe uitdagingen van de globalisering en de arbeidsmarktinstellingen aanpassen aan een oudere en krimpende beroepsbevolking.

Overheidsfinanciën

Overheidsfinanciën moeten onder controle worden gebracht om het vertrouwen te versterken, de afspraken van het Stabiliteits- en Groeipact na te komen en de fiscale stabiliteit veilig te stellen. In het geval van een ernstige economische terugval moet fiscale consolidatie buitensporige procycliciteit kunnen voorkomen, want dit zou economisch herstel in gevaar brengen en de huidige verhoudingen in de eurozone verder uit balans kunnen brengen.

Zodra het economisch herstel duurzaam is, moet de fiscale duurzaamheid worden verbeterd door maatregelen gericht op structurele uitgaven in combinatie met hervormingen om de werkgelegenheid en participatie te bevorderen.

Globalisering biedt nieuwe marktkansen.

Globalisering is gunstig geweest voor de economie: het heeft de internationale handel versterkt en directe buitenlandse investeringen zijn hoger. Vooruitkijkend, kan verdere globalisering bedrijven een duwtje geven om innovatiever te worden en op zoek te gaan naar nieuwe activiteiten en markten. Om dit te bespoedigen maakt de regering nieuw beleid voor de bedrijvensector. Onderdeel van de geplande hervormingen is een gerichte benadering om de topsectoren te versterken. Er moet wel voor worden gewaakt dat deze benadering niet een middel wordt waarmee bepaalde bedrijven en industrieën bevoordeeld worden. Andere hervormingen richten zich op het verbeteren van randvoorwaarden vooral op het gebied van arbeids- en productenmarkten.

Het voorbereiden van de arbeidsmarkt voor de toekomst.

Globalisering heeft werknemers via hogere lonen voordeel gebracht (met een positief effect voor kenniswerkers) en lange periodes met grote werkgelegenheid en lage werkloosheid. Maar als de economie meer voordeel wil halen uit de globalisering moeten er hervormingen plaatsvinden voor werknemers met een vast arbeidscontract en loonvorming om de arbeidsmarkt beter in staat te stellen op de meest productieve manier gebruik te maken van het steeds schaarser wordend arbeidspotentieel. Ook moet het onderbenutte arbeidspotentieel worden gemobiliseerd.

Greep houden op de gezondheidsuitgaven is essentieel voor fiscale duurzaamheid.

Uitgaven voor de gezondheidszorg, in het bijzonder voor langdurige zorg, gaan omhoog met een vergrijzende bevolking die bovendien andere eisen aan de gezondheidszorg zal stellen. Om hieraan tegemoet te komen heeft de regering meer concurrentie in de zorg geïntroduceerd. Om daarvan volledig de vruchten te kunnen plukken, moet concurrentie worden gecombineerd met maatregelen waardoor zorgverzekeraars meer te zeggen krijgen. Dit vereist het mogelijk maken van prestatiecontracten en de aanpak van asymetrische informatieproblemen. Op het gebied van langdurige zorg zouden, om de kosten in de hand te houden, zorginkopers voldoende financiële aanmoediging moeten krijgen en zou de zorg gerichter moeten worden aangeboden.