Grote belangstelling MKB-bedrijven voor advies over slim reizen

Onder MBK-bedrijven is grote belangstelling voor de mobiliteitsvouchers van het Rijk waarmee ondernemers voor de medewerkers advies op maat kunnen krijgen over nieuwe, slimmere vormen van woonwerk- en zakelijk verkeer. Vanwege deze grote belangstelling heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) besloten 1 miljoen euro extra uit te trekken voor de vouchers.

“De betrokkenheid van het bedrijfsleven bij maatregelen waarmee we het verkeer beter spreiden en de infrastructuur beter benutten is cruciaal voor de verbetering van de bereikbaarheid. Ik zie dat bedrijven steeds bewuster met het reisgedrag bezig zijn en wil enthousiaste MKB-bedrijven met de mobiliteitsvouchers daarbij graag helpen", aldus minister Schultz.   

Met de vouchers kunnen bedrijven van minstens 25 en maximaal 250 werknemers advies krijgen van een mobiliteitsadviseur. De adviezen maken onder meer inzichtelijk welke varianten er voor het openbaar vervoer zijn en gaan in op mogelijkheden voor thuiswerken, flexibele werktijden en het invoeren van fietsenplannen. Inmiddels hebben 1800 ondernemers gebruik gemaakt van de mogelijkheid om met een voucher advies in te kopen. Mede dankzij de campagne “52 filevrije dagen” van het platform Slim Werken Slim Reizen en MKB Nederland gaat het sinds dit voorjaar per maand om ruim 150 nieuwe ondernemers die zich aanmelden voor een vouchertraject.

Minister Schultz maakte het extra budget voor de mobiliteitsvouchers vandaag bekend in Hengelo, waar zij samen met vertegenwoordigers van lagere overheden en het bedrijfsleven het startschot gaf voor het programma Beter Benutten Twente. Twente krijgt van het Rijk 5 miljoen euro voor maatregelen om de doorstroming op de wegen te verbeteren en bewust reisgedrag te bevorderen. Inzet is de files op de drukste knelpunten met 20 procent te verminderen. Een van de initiatieven in Twente is het ‘nieuwe leren’, waarbij ROC Twente met Connexxion de begin- en eindtijden van de lessen zodanig heeft aangepast dat leerlingen zo veel mogelijk buiten de spits reizen. Met dit voor Nederland unieke project wordt in de regio ingezet op minder drukte tijdens de spits en een betere bezetting van de bussen in de daluren.