Stap gezet naar meer concurrentie vrouwencondooms

Het vrouwencondoom van fabrikant Cupid Ltd heeft het internationale kwaliteitskeurmerk van de Verenigde Naties gekregen. Daarmee zijn er nu twee merken vrouwencondooms die wereldwijd kunnen worden ingekocht door VN-programma’s zoals UNFPA en door grote internationale donoren. ‘Dit is een eerste stap op weg naar meer concurrentie en een prijsverlaging’, aldus staatssecretaris Ben Knapen van Buitenlandse Zaken.

Vooral voor vrouwen in ontwikkelingslanden is dit van belang. ‘Zij krijgen zo meer keuze als zij zich willen beschermen tegen zwangerschap, geslachtsziekten en hiv-besmetting’, aldus Knapen die van seksuele en reproductieve gezondheid en rechten een speerpunt van het ontwikkelingsbeleid heeft gemaakt. Behalve Cupid werken nog vier andere merken aan goedkeuring.

Keurmerk

Nederland is een van de partijen die Cupid Ltd heeft geholpen bij het technische traject om het gewenste keurmerk te krijgen. Vrouwen in Nederland konden al uit meer merken kiezen. Maar vrouwen in ontwikkelingslanden niet: de grote donoren en VN-organisaties mochten de Cupid zonder keurmerk niet inkopen.

Nederland spant zich al jaren in voor betaalbare vrouwencondooms voor vrouwen in ontwikkelingslanden. Dat gebeurt in het partnerschap Universal Access to Female Condoms waarin ngo’s als Oxfam Novib, i+solutions en WPF. Ook de Noorse, Finse, Deense en de Zweedse overheid zijn daarbij betrokken.

Kapsters en barbiers

Het partnerschap zet zich ook in voor gezamenlijke inkoop en distributie van vrouwencondooms in Nigeria, Kameroen en de ondersteuning van een programma in Mozambique. Zowel in Nigeria als in Kameroen worden door speciaal daarvoor getrainde kapsters en barbiers in de beslotenheid van hun salons jaarlijks een miljoen vrouwencondooms verkocht.