Openen van de fly-over bij Kerensheide en de ondertekening van het convenant structurele verbreding A2

‘Limburg is aan alle kanten omgeven door economische zwaargewichten’, dat zei minister Schultz van Haegen maandag bij de opening van de nieuwe fly-over op de A2 en A76 bij knooppunt Kerensheide in Stein (L). Ze tekende er ook een convenant met de provincie Limburg voor de structurele verbreding van de A2 tussen Maasbracht en Urmond; op dat traject liggen nu nog spitsstroken. Die worden op termijn vervangen door vaste rijstroken. ‘De bereikbaarheid van Limburg is cruciaal voor de bereikbaarheid van de economische centra van Noordwest-Europa. Loopt het in Limburg vast, dan heeft Europa een probleem. Dat mogen we niet laten gebeuren.’

Dames en heren,

Kent u de Blue Banana nog?
Een groep Franse geografen gaf die naam ooit aan een gebied dat zich uitstrekt van het midden van Engeland tot het noorden van Italië.

Dat deel van Europa ziet er op satellietfoto’s uit als een enorme banaan.
In die ‘banaan’ wonen zo’n 110 miljoen mensen.
Het is bovendien de economische ruggengraat van ons continent.

Midden in die ruggengraat ligt Nederland.
Midden in die ruggengraat ligt Limburg.

Limburg is een cruciale schakel voor het vervoer in Europa.
Deze regio is aan alle kanten omgeven door economische zwaargewichten.

In het noorden brainport Eindhoven en mainport Rotterdam.
In het westen de haven van Antwerpen.
In het oosten het Ruhrgebied.
En naar het zuiden is Limburg de poort naar Zuid-Europa.

De bereikbaarheid van onze economische centra is dus voor een groot deel afhankelijk van de bereikbaarheid van Limburg.
Loopt het in Limburg vast, dan loopt onze economie schade op.
Dat mogen we natuurlijk niet laten gebeuren.

Daarom zijn we vandaag in Stein.
Midden in de Blue Banana en om de hoek bij knooppunt Kerensheide.
Het drukste verkeersknooppunt van Limburg.

Dagelijks passeren hier zo’n 80.000 voertuigen.
Limburgers op weg naar hun werk of naar huis.
Vrachtauto’s vol goederen op weg naar hun bestemming.

Vanmorgen hebben we nieuwe rijstroken geopend op de A12, tussen Utrecht en Veenendaal.
En nu zijn we bij de A2.
Twee slagaders in het drukke verkeersnet van ons land.

U weet hoe belangrijk slagaders zijn.
Zijn ze geblokkeerd, dan lopen alle andere aders ook vast.
Vastlopende slagaders moeten we dus te allen tijde voorkomen.

De afgelopen jaren is daar op de A2 al hard aan gewerkt.
In het noorden, bij Amsterdam en Utrecht.
Maar ook in het zuiden, rond Eindhoven en met spitsstroken tussen Maasbracht en Urmond.
En daarbij wordt de drukte op de A2 ontlast dankzij de A73 en de A74 bij Venlo.
De slagader stroomt dus al een stuk beter door.

Maar we zijn er nog niet.
Vandaag openen we een prachtige nieuwe fly-over bij dit knooppunt.
Zodat het verkeer tussen Eindhoven, Heerlen en Aken nu nog beter doorstroomt.
Dankzij het slimme plannen van Rijkswaterstaat en aannemer Heijmans is de fly-over bovendien vier maanden eerder open dan oorspronkelijk gepland.

Dat is heel mooi voor de reiziger, maar we zijn er in Limburg nog niet.
Ik noemde de spitsstroken tussen Maasbracht en Urmond al.
Die zorgen nu al dat het verkeer in de spits beter doorstroomt.

Maar de komende jaren zal het verkeer hier blijven groeien.
Over tien jaar zijn de huidige spitsstroken dus niet meer voldoende.

Daarom teken ik straks graag met gedeputeerde Patrick van der Broeck een convenant om ze vanaf 2020 te veranderen in permanente rijstroken.
Daarmee gaat een langgekoesterde wens van de regio in vervulling.
Ik reserveer daar € 215 miljoen uit de Rijksbegroting[1] voor.

En daarmee zijn we nog niet klaar.
Want verder naar het zuiden wordt nu al druk gewerkt.
In Maastricht is nog veel te doen aan de bereikbaarheid.
U weet, de A2 loopt daar nog altijd dwars door de stad.

In 2016 is dat gelukkig verleden tijd.
Het verkeer dat nu nog voorbij raast, is dan vervangen door wandelaars en fietsers.
En de snelweg is verdwenen in een tunnel onder de stad.
Goed voor Maastricht, waar het straks nog prettiger leven is.
En voor de bereikbaarheid van Limburg.

Die bereikbaarheid is natuurlijk niet alleen belangrijk over de weg.
Ook de Maas is een van de slagaders van ons land.

Straks breng ik nog een bezoek aan de haven van Holtum.
Daar verrijst binnen enkele jaren de grootste binnenhaven van ons land.

Holtum is nu al belangrijk voor het verbinden van Rotterdam en Antwerpen met het Europese achterland.
De groei van de haven maakt Limburg nog belangrijker voor de groei van onze economie.

Dames en heren,

Het drukke netwerk van verkeersaders in ons land, heeft er vandaag weer een nieuwe schakel bij.
Ik heb begrepen dat u deze nieuwe fly-over al ‘de mooiste van Nederland’[2] hebt gedoopt.
Als ik de fotoschilderijen hier aan de muur zie, kan ik u geen ongelijk geven.

Met deze fly-over en de andere projecten in Limburg houden we deze regio bereikbaar.
Daarmee blijft de provincie van levensbelang voor onze economie.
En niet alleen voor die van Nederland.
Limburg blijft een sterke schakel in de Blue Banana, het epicentrum van de Europese economie.

Ik geef nu graag het woord aan gedeputeerde Patrick van der Broeck.

Dank u wel.


[1] Periode 2020-2023

[2] Quote RWS-woordvoerder Jeroen Stein in dagblad De Limburger, 15 augustus 2012