Opening inlandterminal Holtum Noord

“De uitbreiding van de zogeheten ‘Barge Terminal Born’ is een pracht van een project. Door deze uitbreiding versterkt deze binnenhaven en de regio als geheel haar logistieke positie”, aldus minister Schultz bij de opening van de uitbreiding van de binnen Holtum-Noord. Het Rijk heeft 3.6 miljoen euro in dit project gestoken.

De minister maakte eveneens bekend in nog vier andere binnenhavens te investeren. “Ik heb onlangs besloten om een aanvraag van de gemeente Venray voor de uitbreiding van de haven in Wanssum te honoreren.
Dit project ontvangt 4 miljoen euro van het Rijk. Behalve Venray heb ik ook projectaanvragen van de gemeenten Oss, Tiel en Bergen op Zoom gehonoreerd. Alles bij elkaar 10 miljoen euro aan investeringen door het Rijk.” Schultz gaf aan dat deze investeringen in onze infrastructuur zich straks fors gaan terugverdienen.

Dames en heren, meine Damen und Herren,

Het feit dat ik mijn toespraak in twee talen begin, wijst al op de kracht van deze regio als internationaal logistiek knooppunt.
Kortom, welkom en herzlich willkommen aan de Duitse en Belgische gasten vandaag.

Limburg is een cruciale schakel voor het vervoer in Europa.
Deze regio is aan alle kanten omgeven door economische zwaargewichten.
In het noorden brainport Eindhoven en mainport Rotterdam.
In het westen de haven van Antwerpen.
In het oosten het Ruhrgebied.
En naar het zuiden is Limburg de poort naar Zuid-Europa.

De bereikbaarheid van onze economische centra is dus voor een groot deel afhankelijk van de bereikbaarheid van Limburg.
Loopt het in Limburg vast, dan loopt onze economie schade op.
Dat mogen we niet laten gebeuren.
En vandaag maken we met de feestelijke opening van deze binnenhaven  duidelijk dat we alles op alles zetten onze economie weer te laten groeien.

De uitbreiding van de zogeheten ‘Barge Terminal Born’ is een pracht van een project.
Door deze uitbreiding versterkt deze binnenhaven en de regio als geheel haar logistieke positie.

Alle betrokken partijen  - overheden, bedrijven, kennisinstellingen - hebben dan ook volop reden om trots te zijn.

Zij allen hebben bijgedragen aan het succes van dit project.

Natuurlijk, het Rijk heeft een belangrijke financiële steun in de rug gegeven.

En terecht, ook in Den Haag zien we de enorme logistieke potentie van deze regio.

De uitgangspositie is gunstig.
De kracht van dit gebied zit namelijk in de unieke combinatie van multimodaal vervoer: wegen, water, spoor en zelfs lucht.

Het kabinet heeft zoals ik al aangaf altijd vertrouwen gehad in de groeipotentie van deze binnenhaven.

Daarom hebben we ook 3,6 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding.

Regio en Rijk zijn gezamenlijk opgetrokken in het realiseren van dit project.

Ik heb dan ook heel veel waardering voor de regio voor hun onderlinge samenwerking.
En de samenwerking met mijn ministerie.
Hier in Born, maar ook elders in Limburg.

De afgelopen 3 jaar heeft mijn ministerie samen met de regio in maar liefst 11 binnenhavenprojecten geïnvesteerd.
Een gezamenlijk bedrag van 27 miljoen euro.
Dat laat nog maar eens zien welke bijzondere plek Limburg inneemt in het multimodaal vervoer in ons land.

En daar laat ik het niet bij. Ik heb onlangs besloten om een aanvraag van de gemeente Venray voor de uitbreiding van de haven in Wanssum te honoreren.
Dit project ontvangt 4 miljoen euro van het Rijk. Behalve Venray heb ik ook projectaanvragen van de gemeenten Oss, Tiel en Bergen op Zoom gehonoreerd. Alles bij elkaar 10 miljoen euro aan investeringen door het Rijk.
Dat zijn allen slimme investeringen in onze infrastructuur die zich straks fors gaan terugverdienen. Net als hier in Born.

De uitbreiding van dit logistieke knooppunt heeft namelijk een groot nationaal en internationaal belang.

Dan heb ik het met name over het beter benutten van onze vaarwegen.

Als straks de economie weer aantrekt, moet onze infrastructuur op orde zijn.
Zonder goede infrastructuur geen sterke economie
Dat betekent investeren in uitbreiding van wegen.

Maar daar lossen we niet alles mee op.
We hebben rekening te houden met onze schaarse middelen, schaarse ruimte en de leefbaarheid van onze inwoners.
Ja, we moeten de economie de ruimte geven.
En ja, dat moet hand in hand gaan met het behoud van de leefbaarheid van ons land.
We kunnen méér halen uit bestaande infrastructuur.

Ik richt mij dan ook op het beter benutten van alle modaliteiten: weg, spoor en water.
De ontwikkeling van inland terminals speelt een belangrijke rol in het beter benutten van onze vaarwegen.

Om dat te bereiken is het belangrijk om de reeds bestaande samenwerking in deze regio nog verder uit te bouwen.
Rijk en regio hebben door jarenlange investeringen er voor gezorgd dat er in Zuid-Limburg een prachtige multimodale infrastructuur ligt.

Daarmee is de weg geplaveid om verder te groeien in de rol als logistieke draaischijf.

Ik spoor graag het regionaal bedrijfsleven aan om binnen deze regio de beschikbare faciliteiten nog beter te benutten. Bundeling van goederenstromen is daarbij een belangrijke voorwaarde.
Niet alleen binnen onze eigen landsgrenzen, maar zeker ook daarbuiten. Het unieke van deze regio is immers haar sterke verwevenheid met de buurregio´s in Vlaanderen, Wallonië en Duitsland.

Volgens de prognoses zal deze terminal in vijf jaar tijd de overslag verdubbelen.
Dat is een enorme grote ‘shift’ van de weg naar het water.

De versterking van deze terminal betekent dat er maar liefst 80.000 extra containers kunnen worden overgeslagen naar vervoer over weg, spoor of water.
Dit betekent ook dat er dan nog eens 80.000 vrachtauto’s minder op de wegen van en naar Rotterdam en Antwerpen hoeven te rijden.
Een besparing van circa 4 miljoen liter brandstof per jaar.  

Zo bewijzen we dus behalve onze economie ook het milieu én automobilisten een goede dienst.

Vorig jaar heeft deze terminal dan ook terecht een Lean and Green Award mogen ontvangen.

De CO2 doelstelling van de Barge Terminal Born is ruim 20% reductie in 2014 ten opzichte van 2011.
Zeer ambitieus, maar haalbaar.
Met maatregelen als het verbeteren van de beladingsgraad van de binnenvaartschepen, minder vrachtverkeer en energiebesparende innovaties bewijst u efficiënt en duurzaam te kunnen ondernemen.

Dames en heren,

Ik ga afronden.
Ik ben enorm trots op de regionale bestuurders en bedrijven die deze uitbreiding tot stand hebben gebracht.
Mijn complimenten.
Deze haven geldt voor mij als hét voorbeeld van een modern multimodaal knooppunt.
En eentje die een mooie toekomst tegemoet gaat.

Ik dank u wel.