Minister Van Bijsterveldt spreekt met ouders De Bonte Vlinder

Vandaag sprak minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) met leerkrachten en ouders van leerlingen van De Bonte Vlinder, school voor Speciaal Basis Onderwijs in Den Haag, over hun ervaringen en samenwerking met school. Voorafgaand aan het gesprek gaf directeur Carolien Pietjouw van Stichting De Ombudsman een toelichting op het uitkomsten van het onderzoek naar de positie van ouders van kinderen met extra ondersteuningsbehoefte op school.

Ouders belangrijke schakel

Ouders van kinderen met extra ondersteuningsbehoefte vormen een belangrijke schakel om het onderwijs van hun kinderen tot een succes te maken. Toch staan misverstanden tussen ouders en school soms effectieve samenwerking in de weg, iets dat de ontwikkeling van kinderen niet ten goede komt. Stichting De Ombudsman deed onderzoek naar de positie van de ouders van kinderen met extra ondersteuningsbehoefte op school. In het onderzoeksrapport ‘In Gesprek’ komen ouders en leraren aan het woord en zijn het ouder- en het lerarenperspectief tegen elkaar afgezet. Het rapport sluit af met aanbevelingen aan scholen, ouders en overheid.

Belangrijkste conclusie volgens de stichting is dat misverstanden tussen ouders en leraren effectieve samenwerking in de weg staan. Een gemiste kans omdat ouders die betrokken zijn bij de school van hun kinderen een positieve uitwerking hebben op de leerprestaties van kinderen en het klimaat op school. Door gebrek aan informatie weten ouders vaak niet goed wat zij van de school mogen verwachten. Omgekeerd mist de leraar essentiële informatie over het kind wanneer de ouders niet als gelijkwaardige gesprekspartner worden gezien. Het onderzoek laat volgens de stichting zien dat hoewel er op heel veel scholen de samenwerking met scholen wel goed verloopt, er nog veel werk aan de winkel is en dat nog teveel ouders niet goed in positie zijn.

School en ouders in gesprek

Volgens minister Van Bijsterveldt bevestigt het onderzoek van stichting De Ombudsman het belang van goed partnerschap tussen ouders en school. “Zeker als het gaat om leerlingen die op school extra ondersteuning nodig hebben, is het belangrijk dat ouders en school vanaf het allereerste begin goed met elkaar in gesprek zijn en dat ook blijven. Daarbij moet centraal staan wat een kind wél kan. Dat is ook het uitgangspunt van het wetsvoorstel Passend Onderwijs. Gelukkig werken heel veel scholen goed samen met ouders. Toch laat dit onderzoek óók zien dat er nog veel werk aan de winkel is. Het bevestigt hoe belangrijk het is dat een schooldirecteur of leerkracht ook echt naar het verhaal van ouders luistert. Een gesprek gaat immers niet over een ‘papieren’ kind, maar over hún kind en over hoe het zich het beste kan ontwikkelen. Dat vraagt dat ouders de informatie krijgen waar zij behoefte aan hebben en dat ouders weten wat de school van hen verwacht.”

De minister sprak met ouders en leraren over de bevindingen uit het rapport en hun persoonlijke ervaringen met ouderbetrokkenheid.