Waterschappen verbeteren dienstverlening

Betere dienstverlening en eenvoudigere regels voor burgers en bedrijven die bij waterschappen aankloppen. Dat is het doel van het convenant dat minister Spies van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en voorzitter Glas van de Unie van Waterschappen vandaag tekenden in Den Haag. De waterschappen en het Rijk hebben een gezamenlijk plan opgesteld om de administratieve lasten rond bijvoorbeeld het kwijtschelden van belastingen te verminderen en de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren.

Voorzitter Glas van de Unie van Waterschappen en minister Spies van BZK tekenen convenant voor betere dienstverlening en eenvoudigere regels

Gezamenlijke aanpak

In de Bestuursafspraken 2011-2015 heeft het Rijk afspraken gemaakt met decentrale overheden over het verminderen van de regeldruk voor burgers, bedrijven, instellingen en medeoverheden. In het convenant is uitgewerkt welke bijdrage waterschappen hieraan gaan leveren. Maar ook hoe het Rijk zich zal inzetten om betere dienstverlening en eenvoudigere regels te stimuleren.

Geautomatiseerde kwijtschelding

Het convenant bevat concrete afspraken die besparingen in tijd en geld opleveren. Zo gaan de waterschappen de controle op het recht op kwijtschelding van belastingen verder automatiseren. Voor belastingjaar 2012 is dit bij 94.203 mensen al gebeurd. Deze personen hoefden niet opnieuw een verzoek om kwijtschelding in te dienen. Dat bespaart burgers 235.000 uur aan tijd voor het invullen van verzoeken en het verzamelen van bewijsmateriaal en 180.000 euro aan kopieën. Het levert de waterschappen een besparing op van 3 miljoen euro aan uitvoeringskosten. In 2012 hebben 16 waterschappen gebruik gemaakt van de geautomatiseerde kwijtschelding.

Servicenormen

De waterschappen gaan duidelijke beloften publiceren over de kwaliteit van de dienstverlening (servicenormen). Voorbeelden zijn toezeggingen over de termijn voor het verlenen van een vergunning of de afhandeling van een melding. Het Rijk stimuleert onder de noemer “Prettig contact met de overheid” dat overheidsorganisaties vaker kiezen voor een informele aanpak bij de behandeling van aanvragen, klachten en bezwaren. Ook waterschappen ervaren dat deze aanpak vertrouwen schept bij burgers en bedrijven en bovendien kostenefficiënt is.

Vereenvoudiging regelgeving

De Unie van Waterschappen werkt verder samen met de waterschappen aan een nieuwe modelverordening. In deze zogenaamde Keur kunnen waterschappen eigen regels vaststellen op het gebied van het waterbeheer. De Keur zorgt voor vereenvoudiging van regelgeving, meer uniformiteit tussen waterschappen en minder lasten voor burgers en bedrijven (minder vergunningen door meer met algemene regels te werken).