Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, opening Ecomobiel, Rotterdam, 9 oktober 2012

Minister Schultz van Haegen ondertekent 9 oktober op de Vakbeurs Ecomobiel een Green Deal met de Stichting Zero Emissie Busvervoer. De deal is dat alle betrokken partijen alles in het werk gaat stellen om in 2025 alle OV bussen betaalbaar op zero emissie te brengen. Vijf regionale overheden werken hierbij samen met alle betrokkenen rond zero emissie busvoer.

Dames en heren,

De markt van schone en zuinige auto’s is volop in beweging.
Het beste bewijs daarvan is deze Ecomobiel beurs.
Net als vorig jaar zijn er weer tal van nieuwtjes en nieuwe duurzame modellen.
Wat minder vernieuwend is dat ik dit jaar de beurs wederom mag openen.
Maar ook dit jaar ben ik hier weer met ontzettend veel plezier.
Ik vind een beurs als deze namelijk enorm inspirerend.
Duurzame mobiliteit is sowieso een geweldig uitdagend onderwerp.

De overgang naar een duurzame mobiliteit is absoluut noodzakelijk.
Onze infrastructuur is de ruggengraat van onze economie.

Maar in een dichtbevolkt land als het onze is het van belang dat ons land leefbaar en aantrekkelijk blijft.
Op de langere termijn zal onze mobiliteit toenemen.
We moeten dus kiezen voor duurzame mobiliteit.

Ook vanuit het oogpunt van klimaat en energiezekerheid.

We zullen alle registers moeten opentrekken.
Van de elektrisch rijden tot de ultrazuinige diesel, van bio-LNG en groen gas tot duurzame biobrandstoffen en waterstof.

Het is niet een kwestie van of of maar en en.
Er leidt niet één weg naar Rome

Nu kiezen is een slechte keuze.
De technische ontwikkeling gaat razendsnel.
Beperkingen van vandaag zijn de oplossingen van morgen.
Voor elke vorm van mobiliteit zijn er inmiddels duurzame opties.

Zakelijk verkeer, personen of vrachtverkeer, korte of lange ritten.
In combinatie met elkaar komen we met wat we vandaag in huis hebben aan duurzame opties ver…heel ver.

Overigens is duurzame mobiliteit niet alleen een kwestie van zuinige en schone auto’s.
Investeren in infrastructuur en het efficiënter benutten van wegen, spoor en vaarwegen zijn dat ook.
Ik heb recent een nieuwe uitbreiding van een binnenhaven geopend in Limburg.
Door deze investering worden er 80.000 vrachtwagens van de weg gehaald.
Het investeren in en beter benutten van infrastructuur en milieu zijn bondgenoten.
En geen tegenpolen.
Files en vertragingen zijn slecht voor het milieu!
Dat wordt wel eens vergeten.

Wat is nu de rol van mijn ministerie in het bevorderen van duurzame mobiliteit?
Simpel gezegd komt het neer op het helpen en stimuleren van kansrijke opties.
Tijdelijk maatregelen, niet lang maar ook weer niet te kort.
Bijvoorbeeld fiscale beloning of steun bij het opzetten van benodigde infrastructuur. 
Of steun bij aanschaf schoonst mogelijke taxi of bestelwagen. Een regeling die vorige week in het leven is geroepen.

De regeling is simpel: hoe schoner de taxi of bestelwagen, hoe hoger de subsidie.
Al met al goed nieuws voor de leefbaarheid van onze binnensteden.

Dames en heren,

Het is aan de markt te innoveren en kansen te pakken.
Van u dus als deelnemer aan Ecomobiel.

Een van de redenen waarom ik deze vakbeurs inspirerend vindt, is dat hier veel mensen lopen die een probleem als een uitdaging benaderen.
Gelukkig maar.
Er zijn namelijk genoeg mensen die roepen dat de huidige duurzame alternatieven een druppel op de gloeiende plaat zijn;  te beperkt, te duur etc.
Daar zeg ik op: ja, de technologie is nog in ontwikkeling, en ja er is actieradiusstress bij potentiële elektrische rijders. En ja, voedsel voor brandstof is een belangwekkend onderwerp. En waterstof geproduceerd door duurzame bronnen als geothermie of zonne-energie staat nog in de kinderschoenen.
Maar elke reis begint met een eerste stap!

Ter illustratie zet ik even een stap terug naar het recente verleden.
Hoofdsponsor van deze Ecomobiel Toyota durfde het vijftien jaar geleden aan met een hybride auto op de markt te komen, de Prius.
Alle andere fabrikanten schreeuwden moord en brand toen overheid hybride rijders fiscaal beloonde.
En zie wat er in korte tijd is gebeurd: vrijwel alle fabrikanten brengen nu hybrides  op de markt.
En de technologie wordt steeds slimmer met steeds zuiniger modellen tot gevolg.
Inmiddels rijden er 70.000 hybrides in Nederland en de verkoop stijgt nog steeds.

Ik wil maar zeggen.
Het is ook een kwestie van durven en doen.
De technologie gaat razendsnel.
Of het nu batterijen zijn in elektrische auto’s, of derde generatie biobrandstoffen zoals algen of groen gas.
Of volledig duurzaam geproduceerde waterstof.

Vorig jaar zei ik nog op deze beurs: “autofabrikanten zeggen dat brandstofcel auto’s over drie of vier jaar op de markt komen”.
Vorige week kondigde Hyundai waterstofauto's voor de Europese markt te gaan produceren.
Ze zijn daarmee het eerste bedrijf ter wereld dat waterstofauto’s in serieproductie neemt.

Ook elektrisch rijden zal toenemen.
In totaal zijn er nu zo’n 3.500 laadpunten voor elektrische auto’s in Nederland.

We streven naar 200.000 elektrische auto’s in 2020.
Nu zijn het er circa 5.000 voertuigen met een stekker.
Wat helpt zijn de fiscale voordelen en huidige benzineprijs.
Een volle 'tank' kost bij een elektrische wagen maar vier euro om 100 kilometer te kunnen rijden.
Daar word je als blije rijder natuurlijk nog blijer van.

Ook de Rijksoverheid pakt voorbeeldfunctie serieus op.

We gaan alle rijkspanden voorzien van oplaadpunten.
Ook wijs ik met trots naar mijn eigen Rijkswaterstaat.

Zij gaan hun best doen een kwart van hun wagenpark in 2015 uit elektrische auto’s te laten bestaan.
RWS heeft het ook mogelijk gemaakt dat op iedere verzorgingsplaats langs de snelweg een snellaadpunt kan komen te staan.
Naar verwachting verschijnen in 2013 de eerste snelladers op deze verzorgingsplaatsen. 
Ik ben ervan overtuigd dat binnenkort de elektrische autobezitter zonder zorgen van Rotterdam tot Roode School kan rijden.

De boodschap van Ecomobiel is samenwerken. Mijn boodschap aan u is:  volhouden en doorgaan.
De overheid moet uw uithoudingsvermogen natuurlijk niet te lang op de proef stellen.
Daarom helpen we bij kansrijke opties.

Een mooi voorbeeld van samenwerking is de green deal die ik zo meteen ga afsluiten met de Stichting Zero Emissie Busvervoer.

Dat vind ik extra leuk omdat dit plan is ontstaan tijdens mijn bedrijvenmissie  naar India een jaar geleden.
Met de heer Van Swaaij van ING als grote inspirator.
En zie hier wat hier uit is gegroeid: de markt pakt haar eigen verantwoordelijkheid.
De deal is dat alle betrokken partijen alles in het werk gaat stellen om in 2025 alle OV bussen betaalbaar op zero emissie te brengen.
Vijf regionale overheden werken hierbij samen met alle betrokkenen rond zero emissie busvoer.
Samenwerken is het toverwoord.

Een ander voorbeeld van rol overheid is het plan van aanpak rijden op waterstof dat ik vorig jaar aankondigde op deze beurs.

Ik kan u mededelen dat we als ministerie voor de waterstofaanpak nu ook Europees  gaan samenwerken.
Ik ben eerst verantwoordelijke voor het zogeheten Europese ‘Hydrogen Infrastructure for Transport’ project. 
Doel is een uniforme uitrol van waterstof tankstations te ontwikkelen.
We werken zowel samen met partnerlanden Zweden, Denemarken en Frankrijk als met private partijen met steun van Duitsland en Engeland.

Nu is al concreet afgesproken dat er drie nieuwe waterstof tankstations worden gebouwd, waarvan één in Rotterdam. Er is in totaal voor dit Europese project bijna 4 miljoen euro aan Europese subsidie verkregen.
Dat bedrag komt boven op de 5 miljoen die ik gereserveerd heb en vorig jaar op deze beurs bekendmaakte.
Het internationale waterstof bedrijfsleven is zoals gezegd ook betrokken, waaronder Air Liquide, bouwer van een H2 station in Rotterdam.

Vorig jaar sprak ik over Nederland als waterstof walhalla.

Niet omdat het zo mooi allitereert maar omdat het waar is.

De kansen voor Nederland zijn reëel.
Door een goede infrastructuur voor productie en transportleidingen zoals hier in Rotterdam.
In Arnhem hebben we het eerste waterstoftankstation.
Ik heb begrepen dat Eindhoven en Amsterdam zullen volgen.

Een ander mooi voorbeeld van samenwerking is het internationale project Cleaner Car Contracts.
Initiatiefnemer  is de Stichting Natuur en Milieu.

Internationale leasebedrijven sluiten een contract.  
Zestig procent van Nederlandse leasebedrijven doen al mee.
Op deze beurs kunnen nog niet aangesloten leasebedrijven een contract afsluiten voor aanschaf van super zuinige auto’s.
Leasebedrijven tekenen ervoor dat de gemiddelde uitstoot van hun nieuwe auto's in 2012 onder de 120 gr per km blijft.
Dat is ruim onder de EU ambitie van 130 gr in 2015.
Twee jaar geleden reden  er 120.000 'low carbon cars' rond met een Cleaner Car Contract.
Nu zijn het er al 200.000!
Echt een prima initiatief.
Mens en milieu profiteren.
Maar bedrijven en automobilisten ook.
Ze sparen veel geld op brandstofkosten en ontvangen fiscale voordelen.
Ik heb straks een zogeheten ‘Meet&Greet’ met deelnemers aan dit project. Ik hoor graag hun ervaringen.

Dames en heren,

Ik ga afronden.

De oprit naar groene mobiliteit is ingeslagen.
Het is nu zaak door te schakelen.
Mogelijke technische beperkingen nemen snel af.

Ook belangrijk is dat duurzame mogelijkheden zichtbaar te maken.

De consument te verleiden tot duurzame keuzes.

Deze vakbeurs laat wat dat betreft goed zien wat we al in huis hebben.

En dat is niet mis!

Van al deze duurzame bling bling auto’s word ik echt heel blij.
Bedankt en ik wens u nog een hele succesvolle Ecomobiel 2012.