Betere afstemming vraag en aanbod Wajongers nodig

Steeds meer Wajongers slagen er in werk te vinden bij een reguliere werkgever. Toch is er nog veel te winst te behalen bij het matchen van Wajongers en werkgevers.

Zo is er vooruitgang te boeken in het gebruik van het ICT-systeem waarin UWV de profielen van Wajongers opslaat. De profielen van de Wajongers zijn nog wel eens onvolledig en niet actueel. Dat belemmert een goed zicht op de Wajongers.

In het rapport ‘Tussen Wajong en werk’ schetst de Inspectie SZW een aantal knelpunten die de bemiddeling tussen werkgevers en werkzoekende Wajongers in de weg staan. De Inspectie deed onderzoek bij UWV, re-integratiebedrijven en sociale werkplaatsen.

UWV concentreert de dienstverlening aan werkgevers bij 30 Werkpleinen op ‘werkgeversservicepunten’. Hier kunnen de vraag naar en het aanbod van Wajongers goed op elkaar worden afgestemd. Dan moeten UWV en gemeenten wel - meer dan nu het geval is – samenwerken om de werkgevers te benaderen. Verder is op de werkgeversservicepunten de deskundigheid op het gebied van de Wajong voor verbetering vatbaar.

De arbeidsdeskundigen van UWV ervaren een hoge werkdruk. Daardoor komen ze aan een aantal onderdelen van hun taak niet goed toe. Als gevolg daarvan kunnen zaken te lang blijven liggen, zoals aanvragen van werkgevers om voorzieningen voor Wajongers. Tegelijkertijd blijft er wel geld over van het budget van UWV om mensen met een arbeidsbeperking te helpen.

Deze knelpunten spelen niet als UWV een re-integratiebedrijf opdracht geeft om een match te maken. De professionals bij re-integratiebedrijven hebben een overzichtelijke hoeveelheid opdrachten en een eigen netwerk van werkgevers. De medewerkers van UWV hebben te maken met grote bestanden en zijn afhankelijk van niet erg gebruiksvriendelijke ICT-systemen.

Al met al is de Inspectie SZW van oordeel dat UWV het matchen van Wajongers en werkgevers nog onvoldoende op orde heeft. De verbeteracties die UWV in gang heeft gezet, bieden perspectief op verbetering.