Gevolgen huisvesting van invoering nationale politie en herziening gerechtelijke kaart

De invoering van de nationale politie en de herziening van de gerechtelijke kaart op1 januari 2013 leidt de komende jaren tot veranderingen in de huisvestingslocaties van politie, meldkamers, rechtspraak en openbaar ministerie. De wijzigingen moeten bijdragen aan de versterking van de kwaliteit en effectiviteit van politie, rechtspraak en openbaar ministerie. Dat schrijft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

In de brief geeft de minister een landelijk overzicht van de per regio gemaakte keuzes. Naast kostenbewustzijn, effectieve bedrijfsvoering en kwaliteitsverbetering is bij de locatiekeuzes ook ingezet op een zo breed mogelijk bestuurlijk draagvlak. De keuzes zijn gemaakt na uitvoerig overleg met betrokken organisaties en vertegenwoordigers van het lokale openbaar bestuur. Ook is in het keuzeproces rekening gehouden met Kameruitspraken over het rijksbrede locatiebeleid.

Minister Opstelten heeft voor de regionale eenheden van de nationale politie tien hoofdlocaties aangewezen. Het gaat om Groningen, Apeldoorn, Utrecht, Haarlem, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Tilburg, Den Bosch en Maastricht. Op de hoofdlocaties worden vooral staffuncties en ondersteunende diensten ondergebracht. Het overgrote deel van de operationele werkgelegenheid blijft waar die nu is. De bedrijfsvoeringdiensten van de politie, zoals ICT, inkoop en personeelszaken, worden geconcentreerd in één politiedienstencentrum verdeeld over drie locaties in de regio’s Zwolle, Eindhoven en Rotterdam. De keuze voor drie locaties zorgt voor optimaal behoud van bestaande en toekomstige werkgelegenheid. Ook is rekening gehouden met een maximale reisafstand van 1,5 uur voor politiemensen.

In de brief geeft minister Opstelten verder aan waar de meldkamers van de landelijke meldkamerorganisatie worden gevestigd. Op advies van de veiligheidsregio’s gaat het om Drachten, Apeldoorn, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Bergen op Zoom, Den Bosch en Maastricht. Over de meldkamerlocaties in de regio’s Noord-Holland en Midden-Nederland wordt binnenkort een besluit genomen.

De herziening van de gerechtelijke kaart heeft de komende jaren ook gevolgen voor de vestiging en spreiding van de rechtspraak en het openbaar ministerie. De nieuwe gebiedsindeling van rechtbanken en gerechtshoven draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit, slagvaardigheid en dienstverlening van de rechtspraak. In het hele land komen in totaal 32 zittingsplaatsen. Zoals aangekondigd zullen 24 overige zittingsplaatsen op termijn verdwijnen. Dit is voor de gerechten nodig om efficiënter te kunnen werken. De sluiting van deze kantonlocaties vindt gefaseerd plaats in de periode 2013-2018.

Het openbaar ministerie krijgt tien hoofdlocaties in de plaatsen waar de nieuwe gerechtsbesturen worden gevestigd. Het gaat om Groningen, Arnhem, Utrecht, Haarlem, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Breda, Den Bosch en Maastricht. Op de hoofdlocaties worden de meeste kantoorfuncties ondergebracht. Behalve op deze hoofdlocaties is het OM ook robuust en zichtbaar aanwezig in 10 andere zittingsplaatsen, in Veiligheidshuizen en op ZSM-locaties (politiebureaus).