Toespraak minister Schultz van Haegen bij het in de vaart nemen van het LNG motortankschip ‘Greenstream’ op 10 april 2013

“Met dit LNG vlaggenschip brengt u voor het eerst in Europa een volledig LNG aangedreven binnenschip in de vaart. Een grote stap in de duurzame ontwikkeling van de binnenvaart!” Dat zei minister Schultz bij het in de vaart nemen van het LNG motortankschip ‘Greenstream’ op 10 april 2013.

Dat we zo-even naar Eurocommissaris en vice voorzitter Kallas hebben geluisterd, geeft wel aan dat we vandaag met een bijzonder moment te maken hebben. Een grote stap in de duurzame ontwikkeling van de binnenvaart!

Succes kent vele vaders, dus zowel ‘Brussel’ in de persoon van commissaris Kallas als ik namens ‘Den Haag’ zijn er trots op dat we mede aan de wieg staan van deze mooie stap. 

Maar dames en heren, de echte lof gaat natuurlijk uit naar de ondernemers - de drie Nederlandse bedrijven - die lef hebben getoond en dit voor elkaar hebben gebokst.
Mijn felicitaties aan Peter Shipyards, Interstream Barging en Shell.

Dames en heren,

Het getuigt van durf en visie in deze economisch moeilijke tijden te streven naar een duurzame scheepvaart.
Niet alleen met mooie woorden.
Maar vooral door initiatieven te nemen.
Zoals met dit volledig in Nederland gebouwde schip.
Deze ondernemers laten zien dat we duurzame innovaties niet als ballast moeten benaderen.
Zij laten zien dat groen varen de toekomst is.
Een kans op de wereldmarkt.
En het is de rol van de rijksoverheid die kansen de ruimte te geven.

Met dit schip bewijst Nederland maar weer eens dat zij het maritieme centrum van Europa is.
Ons land heeft de modernste en schoonste binnenvaartvloot van de wereld.
De drie partijen die direct betrokken zijn bij dit project, zijn dan ook ‘bijna automatisch’ Nederlandse bedrijven.

Hiermee tonen we aan dat Nederland nog steeds een land is met echte pioniers die hun nek durven uitsteken.
Die op het juiste moment durven te investeren in innovaties, in effectiviteit en efficiency, in duurzaamheid.
Met dit soort initiatieven bouw je een sterke reputatie op.
En sta je waar je nu bent: een krachtig en innovatief cluster.
En daarom is het maritieme cluster nog steeds een belangrijke motor voor onze economie.
Ik roep u op die motor te laten draaien door te blijven vernieuwen.
We moeten sterker maken wat al sterk is.
De wereldmarkt verdraagt geen middelmaat.
Maar eist excellentie.
Innovatie en duurzaamheid zijn de smeerolie.
Door gedurfd ondernemerschap kunt u de concurrentie steeds een stapje voor blijven.

Beste mensen,

Goed voorbeeld van inspelen op de toekomst is de inzet van LNG als schone transportbrandstof.
LNG als brandstof maakt ons minder afhankelijk van olie, is schoner en stiller.
De inzet van LNG versterkt bovendien ook onze concurrentiepositie.
Behalve minder kosten in brandstofverbruik en onderhoud blijven we de concurrentie een stap voor in de noodzakelijke ontwikkeling naar duurzaam varen en ondernemen.
Ook voldoen we sneller aan Europese emissienormen.

Alle partijen – bedrijven, wetenschap en overheden  - zien kansen voor Nederland.
Mede dankzij de nieuwe GATE terminal[1] vergroot Nederland de kansen voor de inzet van vloeibaar aardgas als schoon alternatief.

Daarom is er ook een Green Deal ‘LNG: Rijn en Wadden’ afgesloten tussen Rijk en partijen zoals Vopak, Gasunie, Shell, Havenbedrijf Rotterdam en anderen.
In de Green Deal LNG vormen de private partners een groep koplopers die investeren in vaar- en voertuigen op LNG, en in LNG-infrastructuur.
De overheid zorgt voor het op orde brengen van de benodigde internationale regelgeving, en bevordert internationale samenwerking.
Dát is de deal.
Het kabinet zal deze ontwikkeling waar mogelijk  blijven steunen.

Daarmee willen we een doorbraak forceren voor LNG als transportbrandstof.
En we laten zien dat groen en groei hand in hand kunnen gaan.
Ik ben er van overtuigd dat dat kan.
Sterker nog, dat dat moet.


[1] De Gate-terminal is de eerste Nederlandse LNG-importterminal. Met de bouw is in 2008 gestart en is op 23 september 2011 door HMK Beatrix in gebruik genomen. De terminal ligt op de Maasvlakte.

Want duurzaamheid heeft geen toekomst als het niet weet wortel te schieten in de bedrijfseconomische realiteit van alledag en agenda’s van de boardrooms.

Een adequate infrastructuur is natuurlijk essentieel voor een succesvolle doorbraak van LNG.
Voor distributie van LNG is een overslaginstallatie nodig.
Voor dit project hebben markt en overheid de handen ineengeslagen.
Deze installatie zal gebouwd worden op de Tweede Maasvlakte, naast de bestaande GATE-terminal.

Het Rijk wil zich ook sterk maken voor medefinanciering uit Brussel.
De inzet van LNG is namelijk ook belangrijk voor het halen van Europese milieudoelstellingen.

Recent heb ik dan ook mijn handtekening gezet onder de aanvraag voor een groots opgezet   project via het zogeheten Trans Europees Transport Netwerk [TEN-T].
Hiermee maken we het mogelijk dat we LNG als brandstof op brede schaal in de binnenvaart kunnen inzetten.
Ook ondersteunen we hiermee de uitwerking van de benodigde internationale en nationale regelgeving.
Ik streef ernaar om binnen de zogeheten Centrale Commissie voor de Rijnvaart uiterlijk eind 2014 voor elkaar te hebben dat binnenvaartschepen definitief op LNG mogen varen.
Zonder dat we per schip ontheffing moeten aanvragen.
Ik roep de andere EU-landen op hier samen met Nederland aan te werken.
Want dit is een cruciale factor voor de succesvolle introductie van deze veelbelovende brandstof.
En een mooie stap op onze weg naar groen en krachtig varen in Europa.

Dames en heren,

Met dit LNG vlaggenschip brengt u voor het eerst in Europa een volledig LNG aangedreven binnenschip in de vaart.
Dat proces  - van tekentafel tot het te water laten - was geen vanzelfsprekendheid.
Door uw inzet en die van mijn medewerkers aan de internationale onderhandelingstafel kwam uiteindelijk het definitieve groene licht voor de bouw van het schip. En ruim een week geleden volgde het akkoord voor nog twee identieke schepen. 
Daar mogen we gezamenlijk trots op zijn.
Laten we doorgaan op deze groene weg.

Voordat een ontwikkeling als varen op LNG gemeengoed wordt - oftewel: Greenstream wordt Mainstream - heb je ondernemers nodig die buiten kaders denken en risico’s durven nemen.
De initiatiefnemers van het ‘project Greenstream’ hier aanwezig zijn daar een goed voorbeeld van.
En dat heeft tot de bouw van een innovatief en duurzaam schip geleid.
Ik wens alle betrokken ondernemingen veel succes met dit nieuwe schip.

Dank u wel.