Europese steun voor promotie van landbouwproducten

De Europese Commissie heeft 5 Nederlandse promotieprogramma’s voor landbouwproducten goedgekeurd. Deze worden voor de helft gefinancierd door de Europese Unie en voor de andere helft door de organisatie die de aanvraag heeft ingediend.

De volgende 5 programma’s kunnen van start:

Biologisch proef je (biologische landbouw)

Stimuleren van de vraag naar biologische producten door activiteiten bij biologische boeren en de BioTiendaagse in supermarkten en speciaalzaken. Het programma is ingediend door Stichting Bionext. Totaalbedrag over 2 jaar: ruim €500.000 met een EU-bijdrage van ruim €250.000.

Project Aware

Verbeteren van het imago van duurzaam geproduceerd varkensvlees (dierenwelzijn, te herkennen aan het ‘Beter Levenlabel’) door onder andere het ontwikkelen van een online portal, inzet van social media en films die het leven in de stal laten zien. Het programma is ingediend door de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie. Totaalbedrag over 3 jaar: ruim €5,5 miljoen met een EU-bijdrage van ruim €2,7 miljoen.

SKV Kwaliteitslabel

Vergroten van kennis over het SKV (stichting Kwaliteitsgarantie Vleeskalversector) label bij zowel producenten en afnemers door te informeren over de kwaliteitsregels voor vleesproducten. Er worden nieuwsbrieven, brochures, internet en social media ingezet. Het programma is gericht op Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland. Ingediend door Stichting Kwaliteitsgarantie Vleeskalversector. Totaalbedrag over 3 jaar: bijna € 350.000 met een EU-bijdrage van bijna €175.000.

Discover Farmhouse Dairy/Cheese

Verhogen van kennis over en consumptie van boerderijzuivel (boerenkaas) via internet, schoolmaterialen, boerderijbezoek en promotie in de winkel. Het programma is gericht op Duitsland, Ierland en Nederland. Ingediend door de Bond van Boerderij-Zuivelbreiders, in samenwerking met Verband für handwerkliche Milchverarbeitung (VHM - Duitsland) en Board Bia (BBI - Ierland). Totaalbedrag over 3 jaar: ruim €1,4 miljoen met een EU-bijdrage van ruim €720.000 (Nederlands aandeel ruim €390.000).

Woonplant van de maand

Benadrukt het grote assortiment aan kamerplanten en bevordert de afzet via promotiemateriaal, internet en social media. Het programma is gericht op Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Nederland. Ingediend door Stichting Bloemenbureau Holland. Totaalbedrag over 3 jaar: bijna €6 miljoen met een EU-bijdrage van bijna €3 miljoen.

De programma’s zijn ingediend bij het ministerie van Economische Zaken. Het ministerie kijkt of de programma’s voldoen aan de Europese richtlijnen en stuurt goedgekeurde programma’s door naar de Europese Commissie. Het ministerie betaalt zelf niet mee aan de promotieprogramma’s.