Techniekpact

VOICE-OVER: In Amsterdam werd het Techniekpact ondertekend.
Hierin zijn afspraken gemaakt om techniek meer aandacht te geven in het onderwijs.
Zo komt er een investeringsfonds en worden er jaarlijks duizend beurzen beschikbaar gesteld om techniekstudenten te binden aan het bedrijfsleven.
Het kabinet en regionale overheden hebben hiervoor afspraken gemaakt met onderwijsinstellingen, werkgeversorganisaties en vakbonden.
BERNARD WIENTJES: De gedachte in Nederland dat de toekomst van de Nederlandse economie een diensteneconomie is blijkt achteraf verkeerd geweest te zijn, maar heeft er wel toe geleid dat heel veel jonge mensen denken: de toekomst is toch bij de diensteneconomie dus niet in de techniek, dus ik kies voor economie, ik kies voor rechten maar niet voor techniek, en dat breekt ons nu op.
TON HEERTS: Het gaat dus in feite om omscholen van bedrijfstakken waar minder werk is, misschien op dit moment de bouw maar het gaat eigenlijk ook wel om het enthousiast maken van jongeren voor toekomstige banen, want het is in Nederland in de toekomst onhoudbaar dat we duizenden mensen uit het buitenland moeten halen om hier werk te verrichten terwijl we zelf veel mensen in de werkloosheid hebben.
VERSLAGGEVER: Hoe gaat u zorgen dat het echt gebeurt?
MINISTER BUSSEMAKER: Dit is echt een doe-pact en het vraagt ook van iedereen initiatief.
Dus kom niet alleen kijken wat je kan halen maar kom vooral kijken wat je kan brengen.
En dat betekent dat onderwijs en bedrijfsleven meer met elkaar echt ook op regionaal niveau want we zitten nu in Amsterdam maar we hebben hier iets anders nodig dan in Groningen en in Eindhoven dat je die kracht van de regio gebruikt, dat er gedeputeerden, wethouders mensen uit het bedrijfsleven, bestuurders van scholen bij betrokken zijn en gepassioneerde docenten, want die brengen uiteindelijk die belangstelling voor techniek over op de leerling en de student.
VERSLAGGEVER: Onaardig gezegd hebben we het een beetje laten versloffen die techniek op school.
RINDA DEN BESTEN: Dat is inderdaad onaardig gezegd want er gebeurt heel veel in de scholen.
Het is alleen heel versnipperd en het is soms ook net iets te veel op één individuele leerkracht gestoeld.
En waar wij voor pleiten bij de PO-Raad is dat het veel meer integraal deel uit gaat maken van het hele lespakket.
Dus en taal en rekenen en geschiedenis en wereldoriëntatie.
Technologie is eigenlijk overal en op die manier de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en hun onderzoekende houding, om die te stimuleren.
VOICE-OVER: De in totaal 22 afspraken tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid moeten het tekort aan technisch geschoold personeel in de komende jaren oplossen.
MINISTER KAMP: En ik wil graag een toost uitbrengen op de technici, de technologen, de bètamensen op alle niveaus van nu en in de toekomst. Op jullie.

APPLAUS

(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)