Minister opent Tweede Coentunnel en Westrandweg

“Met de openstelling vandaag krijgt Nederland weer meer bewegingsvrijheid. Dat is een verademing voor de mensen die hier wonen en werken. En het is een stimulans voor de bedrijvigheid van het Westelijk Havengebied. Want dit gebied wordt nu veel beter ontsloten. En dat is een voorwaarde voor economische groei.” Dat zegt minister Schultz vanmiddag bij de – officiële – opening van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg.

Beste mensen,

Het gaat goed met de bereikbaarheid van Nederland.

Vorig jaar stond er 15% minder files dan het jaar daarvoor.

Onze inspanningen hebben resultaat.

We staan in de top 5 van meest concurrerende landen.

Mede dankzij onze infrastructuur.

Vandaag zetten we met de opening van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg, een enorme stap voorwaarts.

De afgelopen dagen hebben veel mensen al kennisgemaakt met de nieuwe tunnel, en de Volkskrant noemt het zelfs “een autoreis langs mooie rondingen”.

Waar het om gaat is:

Nederland krijgt weer meer bewegingsvrijheid.

En dat is een verademing voor de mensen die hier wonen en werken.

En het is een stimulans voor de bedrijvigheid van het Westelijk Havengebied. Want dit gebied wordt nu veel beter ontsloten. En dat is een voorwaarde voor economische groei.

Vandaag doen we meer dan alleen een tunnel openen.

Er komt een einde aan een begrip.

De file bij de Coentunnel is de evergreen van het fileleed.

Met stip staat ze jarenlang in de top-3 van meest hardnekkige files van Nederland.  

De tunnel uit de jaren 60 met twee keer twee rijstroken was bij lange na niet meer toereikend voor de dagelijkse stroom van 100.000 auto’s per dag.

Met de tweede tunnel gaan we uiteindelijk – in 2014 - van twee keer twee naar twee keer drie rijstroken.

In de spits gaan we dan zelfs naar vijf rijstroken door de inzet van de wisselbaan met twee rijstroken, ’s ochtends naar het zuiden en ’s middags naar het noorden.

Zo wordt de flessenhals een toegangspoort.

En dat is natuurlijk helemaal het geval als de eerste Coentunnel medio 2014 klaar is met de renovatie.  

Want we vragen nog even geduld, zoals u deze week al heeft gemerkt..

Na ruim veertig jaar is de eerste Coentunnel toe aan een uitgebreide opknapbeurt.

Nieuw asfalt, nieuwe installaties voor onder andere veiligheid, verlichting en luchtkwaliteit moeten de tunnel toekomstbestendig maken. Over een jaar gaat de tunnel weer open.

Maar ook in deze tussenperiode hebben we er met de Tweede Coentunnel al een extra rijstrook bij - van zuid naar noord - doordat we van twee naar drie rijstroken gaan. Dat geeft verlichting in de avondspits.

Vandaag openen we ook het tweede deel van de Westrandweg, de A-5. Met de volledige Westrandweg heeft de weggebruiker  tussen het noorden en Schiphol-Den Haag-Rotterdam een korter alternatief, naast de ring A-10.

De doorstroming zal ook verbeteren doordat de snelheid op de Westrandweg begin juli van 80 km per uur naar 100 km per uur zal gaan.

Omdat het havengebied beter wordt ontsloten, zal veel  verkeer direct via de A-5 naar het zuiden of noorden gaan.

We ontlasten daarmee vooral de A-10 West. En dat lijkt me goed nieuws voor alle omwonenden.

Dit project is om nog een paar andere redenen bijzonder.

Ten eerste is het een innovatief visitekaartje van bouwend Nederland. De details spreken voor zich:

- De Westrandweg heeft het langste wegviaduct van Nederland: 3,3 kilometer.

- Het hoogste punt is 12 meter boven het maaiveld. Over het spoor zelfs 20 meter.

- Er is gebouwd met minimale verkeershinder door de inzet van een speciaal ontworpen “ligger-legger”- machine (enorme kraan), oftewel de Hercules.

- Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid van de Tweede Coentunnel. Niet alleen zijn de modernste technieken geïnstalleerd en uitgebreid getest.  

Maar ook hebben mensen van Rijkswaterstaat, brandweer, politie en andere hulpverleners speciale opleidingen gevolgd en gezamenlijk geoefend om te bepalen wie wat doet bij incidenten.

- Er zijn veel maatregelen genomen om natuur te ontwikkelen, bijvoorbeeld de aanleg van natuurgebieden [moeraszone Kluut 2, inrichten van een Fluisterbos], maar ook een zwaluwwand bij het viaduct over de N200 en een vleermuiswand onder een viaduct op het Coenplein.

Tenslotte.

Dit project staat niet op zichzelf.

Met de opening van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg ronden we het eerste grote project af in het netwerk rond Amsterdam.

Met een aantal andere grote projecten zijn we nog volop bezig om de noordelijke Randstad beter te ontsluiten.  

- We breiden de wegcapaciteit uit op de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere. In 2014 heeft de A10 Oost een extra rijstrook.

- De omlegging van de A9 bij Badhoevedorp: is nu in realisatie.

- En de ZuidAs waar we met de planontwikkeling bezig zijn.

Juist nu onze economie het moeilijk heeft, is het van belang te blijven investeren in infrastructuur.

Daar profiteren we nu van, en zeker de mensen die er nu werken en wonen.

Maar straks profiteert heel Nederland, als een goede bereikbaarheid van de metropool Amsterdam de internationale concurrentiepositie heeft versterkt.

Mijn dank gaat uit naar de honderden vakmensen die hebben gewerkt aan dit project.

O.a. de betonvlechters die aan tunnelelementen hebben gewerkt in Barendrecht, maar ook de twaalfhonderd mensen die gedurende het Hemelvaartweekend de weg hebben omgelegd.

Ik dank ook de bestuurlijke partners voor de goede samenwerking: de gemeenten Amsterdam, Haarlemmersmeer, Zaandam en Oostzaan, stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.

En de opdrachtnemers voor de realisering in korte tijd in drukke omgeving – september 2009 was starthandeling. (Combinatie Westpoort, Cofely, Coentunnel Company en Coentunnel Construction).

Dank u wel.