Trajectcontroles over het algemeen correct

De handhaving van de maximumsnelheid verloopt met trajectcontrolesystemen over het algemeen correct. Dat blijkt uit een nadere analyse van gecorrigeerde beschikkingen na de recente (media)aandacht voor onterecht opgelegde boetes voor harder rijden dan 90 km/h aan mensen met campers, bestelbusjes en auto’s met een fietsenrek, die door trajectcontrolesystemen zijn aangezien voor auto’s met aanhangers.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat van structurele fouten in het trajectcontrolesysteem geen sprake is en aan verdere verbetering van het systeem bij voortduring wordt gewerkt. Zo worden maatregelen genomen om fouten aan de voorkant verder te voorkomen, zoals vervroegd onderhoud aan de trajectcontrolesystemen, aanpassingen in de software van de systemen, frequenter overleg tussen OM en leveranciers om vroegtijdiger fouten op te sporen en te repareren en optimalisering van de lengtemeting om voertuigen beter – zo nodig handmatig - te beoordelen. ,,Met deze maatregelen ben ik van oordeel dat mogelijke fouten tot het minimum worden gereduceerd. Want laat er geen misverstand over bestaan dat ik het zeer onwenselijk vind als weggebruikers onterecht boetes krijgen opgelegd’’, aldus Opstelten. 

Het is niet na te gaan in hoeveel gevallen mensen beroep instellen tegen onterechte boetes naar aanleiding van mogelijke fouten in trajectcontrolesystemen. Hiervan wordt geen aparte registratie bijgehouden. Daarnaast is niet bekend hoeveel automobilisten zich niet melden en een onterechte boete hebben betaald. De verwachting is wel dat dit een kleine groep betreft. Zo hebben sinds de recente (media)aandacht voor boetes die onterecht zijn opgelegd aan mensen en de oproep van het OM aan zich bij twijfel te melden, ook indien de beroepstermijn is verstreken, 5 weggebruikers contact met het OM opgenomen. 

Om toch te komen tot een nadere analyse van onterecht opgelegde boetes zijn alle door de politie gecorrigeerde boetes in de periode januari 2012 tot juni 2013 onderzocht. In deze periode zijn in totaal 2.483.859 snelheidsovertredingen geconstateerd door een trajectcontrolesysteem. Gemeten over deze periode van 17 maanden heeft de politie in 1245 gevallen een boete gecorrigeerd. Veel van deze correcties hadden te maken met een fout, waarvan de oorzaak buiten het trajectcontrolesysteem zelf ligt. Bijvoorbeeld het kenteken is gelezen van een voertuig op een autoambulance, het kenteken was niet goed te lezen of een onjuiste registratie bij de RDW. Ook kan het gaan om softwarefouten, zoals het niet omzetten van de wintertijd naar zomertijd of omdat er geen record van een voertuig werd gevonden in RDW-database. 

In de onderzochte periode van januari 2012 tot juni 2013 hing de onterechte boete in 155 gevallen samen met de lengtemeting, waardoor trajectcontroles campers, bestelbusjes en auto’s met een fietsenrek aanzagen voor auto’s met een aanhanger. Dit komt neer op 0,006% van het totaal aantal geconstateerde snelheidsovertredingen in deze periode. Gezien het kleine aantal foutieve boetes is er geen aanleiding om een waarschuwing hierover op te nemen op alle circa 10 miljoen beschikkingen die op jaarbasis worden verstuurd voor verkeersovertredingen. Op elke beschikking is immers al informatie opgenomen hoe men dient te handelen als men meent dat een boete onterecht is. Wel zal minister Opstelten met het OM overleggen hoe in de toekomst weggebruikers blijvend kunnen worden geïnformeerd over fouten indien deze zich mochten voordoen.