Nederlandse bedrijven werken samen met Airbus aan lichtere vliegtuigen

Nederlandse luchtvaartbedrijven slaan de handen ineen met Airbus bij de ontwikkeling van lichtgewicht kunststof materialen. Samen met het ministerie van Economische Zaken (EZ) investeren zij ruim 24 miljoen euro in het zogeheten 'TAPAS2'-project.

De samenwerkingsovereenkomst tussen de Franse vliegtuigbouwer Airbus en diverse Nederlandse luchtvaartbedrijven wordt maandag 20 januari 2014 gesloten in het bijzijn van minister Kamp van EZ, minister-president Rutte en de Franse president Hollande.

Inkomsten en banen

Het ministerie van EZ draagt bijna tien miljoen euro bij aan het project. 'Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen behoren tot de top van de wereld als het gaat om het maken van lichte materialen en hightech systemen voor vliegtuigen,' aldus Kamp. 'De overeenkomst die vandaag wordt gesloten is een directe investering in de toekomst van die sector in Nederland. Dat levert inkomsten en banen op.'

VOICE-OVER: De Paris Air Show in Le Bourget is de grootste luchtvaartbeurs ter wereld en hoewel in Nederland geen vliegtuigen meer worden gebouwd zijn Nederlandse bedrijven er toch sterk vertegenwoordigd.
Ons land blinkt uit in vliegtuigtechnologie. Met name de ontwikkeling van vederlichte materialen is niet onopgemerkt gebleven bij de grote vliegtuigfabrikanten.
En zo kan het dat Nederlandse onderdelen worden verwerkt in de nieuwste vliegtuigen, zoals de hypermoderne Dreamliner van Boeing en het vlaggenschip van Airbus, de machtige A380.
Minister Kamp van Economische Zaken bezocht de Air Show op Le Bourget en natuurlijk ging zijn speciale aandacht uit naar de Nederlandse succesverhalen.
MINISTER KAMP: Ik vind het hier geweldig.
Vooral vind ik het geweldig om te horen hoe goed de naam is van de Nederlandse luchtvaartbedrijven, hier in deze markt.
De grootste fabrikanten hier, Boeing, Airbus ze zijn allemaal zeer lovend over hun samenwerking met Nederlandse bedrijven en dat is fijn om te horen.
VOICE-OVER: Maar liefst 28 Nederlandse bedrijven zijn aanwezig op de Paris Air Show, waaronder Fokker dat nu landingsgestellen en structuren voor rompen en vleugels produceert.
Een andere belangrijke speler is DTC. Ze maken minder zichtbare maar zeker niet minder belangrijke onderdelen voor toestellen van Boeing en Airbus.
DAVID MANTEN: Uit composieten, uit thermoplastische composieten maken wij kleine vliegtuigconstructiedelen.
En deze component, bijvoorbeeld, verbindt de huid van het vliegtuig met de spanten.
Dus de hele rompconstructie wordt bij elkaar gehouden door dit soort koppelstukken. Er zitten er ongeveer 10.000 van in één constructie en wij maken zo'n 15 procent van al die delen voor Airbus. Dat doen we in Almere.
VOICE-OVER: Van DTC in Almere naar TenCate in Nijverdal.
Ook dit bedrijf is goed in het vervaardigen van lichte en oersterke materialen.
Hier laat Airbus een van zijn belangrijkste onderdelen maken namelijk de ophanging van de motor aan de vleugel.
FRANK MEURS: Dit is een A320 van Airbus hier in een prachtige 'corporate jet'-uitvoering maar hij is hetzelfde als alle andere qua structuur en de witte paneeltjes in de motorophanging, dat heet de 'pylon' zijn allemaal gemaakt van materiaal van TenCate Nijverdal.
Het is licht en daarbij ook heel sterk, en bij deze panelen, die op de pylons zitten zit ook de blikseminslagbescherming, dus de 'anti-strike' zit al erbij ingebouwd vanuit het materiaal zoals wij dat aanleveren naar Airbus.
VOICE-OVER: Nederlandse bedrijven deden goede zaken op de Paris Air Show.
Minister Kamp ondertekende onder meer het zogeheten 'TAPAS-akkoord' waarin een intensieve samenwerking tussen Nederlandse bedrijven en Airbus is vastgelegd.
De minister zag bovendien dat de Chinese vliegtuigbouwer AVIC een contract tekende met het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.

(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)

Zuiniger vliegen

De investering van de overheid is een lening om het project te kunnen starten. Vanuit het bedrijfsleven nemen naast luchtvaartbedrijven Fokker en TenCate, ook MKB-bedrijven zoals Airborne Composites, KE-works, KVE en Technobis deel. Technische universiteit Delft, universiteit Twente en het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) zijn eveneens betrokken. Samen werken ze aan de verdere ontwikkeling van zogenaamde thermoplastische onderdelen voor vliegtuigen. Dit materiaal is vijftien procent lichter dan gewone vliegtuigmaterialen waardoor vliegtuigen zuiniger kunnen vliegen.

Nederlandse luchtvaartindustrie goed voor 16.000 banen

Nederland heeft qua omvang de zesde luchtvaartindustrie van Europa. Meer dan honderd bedrijven zorgen samen voor een jaarlijkse omzet van 2,3 miljard euro, wat goed is voor 16.000 banen. De kennis en toepassing van lichte materialen kan volgens de sector op termijn nog eens 300 banen en 1,2 miljard euro extra omzet voor de Nederlandse luchtvaartindustrie opleveren.