Minister Ivo Opstelten en John de Wolf geven aftrap campagne tegen kinderprostitutie in Brazilië

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft vandaag samen met oud-international John de Wolf de campagne ‘Don’t Look Away’ gelanceerd in Sparta-stadion Het Kasteel . Met de campagne vragen de organisaties Plan, Ecpat, Free a Girl en Terre des Hommes samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie aandacht voor kinderprostitutie in Brazilië. Ook de reisbranche, ANVR en TUI Nederland, zich bij dit initiatief aangesloten.

Voetballiefhebbers die voor het Wereldkampioenschap naar Brazilië afreizen, worden de komende weken attent gemaakt op kinderprostitutie in het Zuid-Amerikaanse land. Oranjefans krijgen een flyer mee om misstanden te melden en voordat de oranjekoorts in juni losbarst, worden zij geïnformeerd via een advertentie campagne.

Nederlandse supporters wordt dan ook gevraagd om misstanden te signaleren en te melden aan de lokale autoriteiten, via het telefoonnummer 1-0-0. Daarnaast kan het ook via de website van meldkindersekstoerisme.nl. De Don't Look Away-campagne wordt tegelijkertijd gevoerd in onder meer Frankrijk, Spanje, Italië en Brazilië zelf. De campagne die vandaag in Nederland is gelanceerd sluit daarbij aan.

Boegbeeld van de campagne is oud-international John de Wolf. De oud-voetballer is de komende week te zien in advertenties waarin hij aandacht vraagt voor kinderprostitutie in Brazilië. Daarnaast wordt een reportagereeks over zijn bezoek aan Brazilië, waar hij samen met zijn zoons projecten tegen kinderprostitutie bezocht, uitgezonden in het SBS6-programma Hart van Nederland.

Het vragen van aandacht voor seksueel misbruik en uitbuiting van kinderen over de Nederlandse grens stopt niet alleen bij het WK in Brazilië. Het structureel aandacht vragen hiervoor maakt onderdeel uit van het plan van aanpak kindersekstoerisme dat minister Opstelten vorig jaar in oktober aan de Tweede Kamer stuurde.