Toespraak van minister Schultz bij de opening van de omlegging N201 bij Amstelhoek

Toespraak van minister Schultz van Haegen (IenM) bij de opening van de omlegging van de N201 bij Amstelhoek op 15 mei 2014.

Dames en heren,
We staan hier op een hele bijzondere plek. Juist hier, meters onder de Amstel, precies op de provinciegrens tussen Utrecht en Noord-Holland, kunnen we heel goed zien hoe spannend het is om Nederland verder te bebouwen en beter bereikbaar te houden.
Juist hier kun je goed zien hoe lastig dat is met de beschikbare ruimte die kleiner en kleiner wordt.

  • En hoe ingewikkeld de afwegingen zijn tussen het algemeen belang en het individueel belang.
  • Hier kun je ook goed merken hoe creatief je moet zijn als bouwer omdat je met het vliegverkeer te maken hebt, maar ook met het water en de scheepvaart.
  • Het resultaat mag er zijn!

Ik heb veel respect voor de provincie Noord-Holland die de regie heeft genomen. Veel respect ook voor de goede samenwerking 7 jaar lang tussen alle gemeenten en de stadsregio Amsterdam.

Ik heb ook veel waardering voor de bouwers van dit project, voor de manier waarop is gewerkt en zeker voor de omwonenden hier die hun omgeving zien veranderen. Dat is ingrijpend. Ik kom daar zo op terug.
Eerst wil ik iets zeggen over het belang en de winst die we vandaag boeken met de openstelling van de N201. 

Het is een forse impuls voor de bereikbaarheid van de regio.

  •   10 verkeerslichten minder!
  • Twee bruggen minder die open kunnen staan!
  • Drie nieuwe aansluitingen op de A4 en A9.

Dat betekent ook een plus voor het vestigingsklimaat voor bedrijven! Dit is een heel dynamisch gebied met een nationaal en internationale uitstraling. Kijk alleen al naar de aanwezigheid van Schiphol en Flora Holland.
Dat zie je terug in de duizenden vrachtwagens per dag die in dit gebied over de N201 gaan. Op het drukste punt van de dag zelfs 8000! Een betrouwbare bereikbaarheid is heel wezenlijk.
Ik kom daarmee op het tweede belangrijke winstpunt: dat is natuurlijk de leefbaarheid en de veiligheid.
Want de dorpskernen van vooral Aalsmeer, Uithoorn en Amstelhoek kunnen opgelucht ademhalen omdat ze verlost zijn van die duizenden vrachtwagens per dag. Minder lawaai, schonere lucht, veiliger.

Maar ik ga niet voorbij aan de lastige afweging die is gemaakt. Want een aantal omwonenden krijgt nu wél het verkeer dichterbij.
Voor sommigen die hier al lang wonen is ook het vrije uitzicht verdwenen; ze voelen zich ingekapseld. Ik kan het niet mooier maken.
Helaas moeten we die afweging soms maken, ook op andere terreinen.
Zo was ik gisteren in Eemdijk waar we 22 kilometer dijk gaan  verhogen en verstevigen. Veel mensen in het dorp hebben daarom hun tuinen moeten verkopen. Ook hún omgeving verandert en ook dáár is die afweging gemaakt.
Ik hecht er daarom zeer aan dat we dit zorgvuldig doen en goed contact houden tijdens het project en mensen zeer serieus nemen.
Want het gaat weliswaar om het algemeen belang maar altijd met respect voor het individueel belang.
Mijn waardering voor de mensen van het projectteam dit naar eer en geweten hebben gedaan.
Alles bij elkaar kunt u trots zijn op het resultaat.
Ik heb begrepen dat het soms lastig was om goed door te kunnen bouwen. Bijvoorbeeld bij de bouw van de Waterwolftunnel vanwege de eis dat dichtbij de landingsbaan van Schiphol de hoogte van 14 meter niet mag worden overschreden.
Dat is knap lastig als je aan het heien bent. Dat vraagt inventiviteit, samenwerking en slim bouwen. Daar zijn we gewoon goed in.

Tot slot kom ik nog even terug op wat ik in het begin zei.
Dat je juist hier ziet hoe spannend het is om Nederland goed bereikbaar te houden in de toekomst.
We zijn ambitieus.
Vorige maand publiceerde het World Economic Forum dat Nederland op dit moment na Singapore en Hongkong het beste handelsland ter wereld is. Een van de belangrijkste redenen was de goede infrastructuur.
Dat blijft onze aandacht houden. Denk alleen al aan de 63 km wegverbreding tussen Schiphol-Amsterdam en Almere.
Maar mijn boodschap is dat we er niet komen met de aanleg van grote nieuwe infrastructuur alleen. Omdat steeds meer mensen naar de Randstad trekken, komt er veel meer druk op de ruimte. Dat zie je hier.
Daarom moeten we oplossingen zoeken met slimme inrichting van de ruimte en betere benutting van de bestaande wegen. Dat wordt dé uitdaging de komende jaren.

Daar doen we ook veel aan, samen met de regionale bestuurders en het bedrijfsleven.

-    Denk aan de elektric freeway die is aangelegd tussen Amsterdam Zuid-Oost en Almere voor elektrische fietsen. Dagelijks rijden medewerkers op de elektrische fiets langs de file op de A6!
-    Denk aan een autodeel-project in Amsterdam Zuid-Oost. Begonnen in november met 3 bedrijven. Inmiddels doen 30 bedrijven mee, en ze delen 6 auto’s.
-    Maar ook een probeeractie om de regio Amsterdam kennis te laten maken het R-net. Mensen konden de afgelopen maanden tegen een gereduceerd tarief een probeerkaartje krijgen, en 20.000 mensen hebben hier gebruik van gemaakt!

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om de mobiliteit te verbeteren.
Ik roep dan ook het bedrijfsleven op: denk daarover na! Sluit je aan bij ons programma Beter Benutten. Slimme bereikbaarheid reduceert de kosten en is goed voor het imago.
Tot slot feliciteer ik alle betrokkenen met dit resultaat. De omlegging van de N201 - een van de drukste N-wegen van Nederland -  is na zeven jaar een feit.
Niet zo maar een weg, maar een weg met een terechte ‘plus’.