Mansveld investeert in elektrificatie Maaslijn

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) trekt 30,25 miljoen euro uit om de Limburgse spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen (Maaslijn) te elektrificeren. De Maaslijn is nu alleen geschikt voor dieseltreinen, na aanleg van een bovenleiding worden reizigers en goederen met elektrische treinen over de Maaslijn vervoerd. Hierdoor verbetert de luchtkwaliteit, ondervinden omwonenden minder hinder van geluid en ontstaat er meer capaciteit op het spoor. Mansveld is “verheugd” dat zij deze afspraken met de provincie Limburg heeft kunnen maken.

De elektrificatie van de Maaslijn kost in totaal 121 miljoen euro. Het Rijk betaalt een kwart van deze investeringskosten. Ook neemt het Rijk de extra kosten voor beheer en onderhoud van dit spoor voor haar rekening. De provincie Limburg is concessieverlener voor de Maaslijn en profiteert daardoor financieel van de elektrificatie. Daarom draagt de provincie de overige investeringskosten en het risico. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld vandaag aan de Tweede Kamer.

Van de meer dan 7000 kilometer spoor in Nederland is in totaal ruim 500 kilometer niet-geëlektrificeerd. Het merendeel van deze diesellijnen wordt geëxploiteerd door regionale spoorvervoerders, in opdracht van decentrale overheden die daarvoor concessies uitgeven. Het vergroenen van de treindienst leidt tot lagere kosten voor brandstof en het onderhoud van treinen. Ook kunnen elektrische treinen sneller optrekken dan dieseltreinen waardoor de reistijd korter wordt en er op een traject meer treinen kunnen rijden. Op deze wijze profiteren reizigers en vervoerders van de aanleg van de bovenleiding.

Behalve voor de Maaslijn kunnen ook andere spoorlijnen in aanmerking komen voor een bijdrage voor elektrificatie. Mansveld stelt als voorwaarde dat de regio's ook zelf een aanzienlijk deel moeten bijdragen. "De voordelen van elektrificatie vloeien immers ook in de regio terug," aldus de staatssecretaris.