Nieuwe verbinding Hengelo – Bielefeld: ‘Straks elk uur een betaalbare trein’

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu trekt 9,3 miljoen euro uit voor een nieuwe grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld. Met de investering zet de staatssecretaris in op de gezamenlijke ambitie van het Rijk, de Regio Twente en de vervoerders om belemmeringen op de spoorverbindingen tussen de grensregio’s weg te nemen.

Staatssecretaris Mansveld is opgetogen over de aanstaande verbinding: ‘Hiermee leggen we de basis voor een betaalbare en frequente verbinding tussen Twente en de Duitse deelstaten Nedersaksen Noordrijn-Westfalen. Reizigers tussen de Nederlandse- en Duitse regio kunnen straks elk uur een trein nemen.’

Het gereserveerde bedrag van 9,3 miljoen euro is een eenmalige bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de treinverbinding tussen Hengelo, Rheine, Osnabrück en Bielefeld. Voorwaarde voor de bijdrage is dat de provincie Overijssel en Regio Twente de rest van de benodigde 26 miljoen euro zullen betalen. Ook wil Mansveld dat de regio en ProRail garanderen dat met de nieuwe verbinding voldoende capaciteit beschikbaar blijft voor de verwachte toename van het goederenvervoer via Hengelo tijdens de aanleg van het derde spoor in Duitsland tussen 2015 en 2022.

Mansveld informeerde de Tweede Kamer over haar besluit in de aanloop naar het debat over de voortgang van de vernieuwing van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), dat voor 18 juni gepland staat. Op de agenda staan ook de beoogde sneltrein Maastricht-Heerlen-Aken, de mogelijkheid van een spoorverdubbeling tussen het Duise Kaldenkirchen en Dülken die de verbinding tussen Eindhoven-Venlo en Düsseldorf moet verbeteren en de ambitie om de reistijd tussen Groningen en Bremen te verkorten.