Leraren van het Jaar 2014 komen uit Nijmegen, Zwolle, Amsterdam en Utrecht

De Leraren van het Jaar 2014 zijn Femke Cools van de Montessorischool in Nijmegen, Joke Lorist-Klappe van het Onderwijscentrum De Twijn in Zwolle, Jasper Rijpma van het Hyperion Lyceum in Amsterdam en Marloes van der Meer van het ROC Midden Nederland in Utrecht. Staatssecretaris Sander Dekker maakte de namen bekend tijdens een feestelijk evenement in De Fabrique in Utrecht.

Deze Leraren van het Jaar zijn een jaar lang ambassadeur voor alle 350.000 leraren in Nederland. Leerlingen en ouders nomineerden honderden leraren voor deze titel. Na de 1e juryronde bleven er 37 genomineerden over: 10 voor het basisonderwijs, 10 voor het voortgezet onderwijs, 8 voor het middelbaar beroepsonderwijs en 9 voor het speciaal onderwijs.

Volgens staatssecretaris Sander Dekker is het belangrijk dat een dergelijke verkiezing er is: “Leraren in Nederland leveren elke dag een topprestatie. Hier staan 4 kanjers die volgens de jury iets extra’s brengen in hun klaslokaal, een bijzondere boost weten te geven aan het onderwijs. Daarmee vormen zij een belangrijke inspiratiebron voor heel veel anderen. Ik hoop nog veel van hen te horen komend jaar.”

Ambassadeurs

De Leraren van het Jaar 2014 zijn een jaar lang ambassadeur van hun beroepsgroep.  Ze treden op in de media, ze houden presentaties op scholen en ze vertegenwoordigen leraren. Die rol als vertegenwoordiger van het leraarschap blijft ook na het jaar van verkiezing bestaan, doordat ze lid worden van de Lerarenkamer. Regelmatig krijgt de Lerarenkamer een adviesvraag voorgelegd, o.a. door het ministerie van OCW, de Onderwijsraad en de onderwijsinspectie. Hun voorgangers spraken zich uit in het maatschappelijk debat en schreven opiniestukken, artikelen en boeken.

De verkiezing Leraar van het Jaar is een initiatief van de Onderwijscoöperatie, dat jaarlijks leerlingen, ouders, schoolleiders en leraren oproept hun favoriete leraar op te geven. De verkiezing draagt bij aan een positief imago en het bespreekbaar maken van kwaliteit in de beroepsgroep en is onderdeel van de activiteiten in het kader van de Dag van de Leraar.