Green Deal Zero emission

Staatssecretaris Wilma Mansveld ondertekende vrijdag jl. de Green Deal Stadslogistiek tijdens het ‘Let’s Gro’ festival in Groningen.

Zij gaf aan dat het gezond, veilig en krachtig houden van onze steden ofwel het versterken van de kwaliteit van onze leefomgeving een van haar prioriteiten is de komende jaren. Het ondertekenen van de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek past naadloos in haar ambities op dit terrein. Green Deals zijn een goed voorbeeld van de manier waarop zij deze ambities wil invullen; in coalities met bedrijven, bestuurders en maatschappelijke organisaties.

De Green Deal is ondertekend door partijen uit de hele logistieke keten, winkelbedrijven en gemeenten.

Mansveld: “Deze brede coalitie is belangrijk want de uitdaging is groot. Goederenvervoer is essentieel voor een krachtige en leefbare stad, zonder transport staat alles stil. Echter, transport is ook een bedreiging voor de gezondheid en veiligheid in de stad. Denk aan de uitstoot van fijn stof of de verkeersveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers. We hebben er dus allemaal belang bij om de stadslogistiek schoner, stiller, veiliger en zonder emissies te krijgen.”

In het SER Energieakkoord van vorig jaar is een stevige ambitie neergelegd. in 2025 willen alle partijen de stadslogistiek op ‘Zero Emission’ hebben. “Deze deal gaat ons antwoorden geven en oplossingen aandragen. Hoe krijgen we alle benodigde goederen de stad in en uit op een zo’n duurzame en veilige manier? Ik heb er veel vertrouwen in dat deze Green Deal een succes gaat worden. Alle schakels in de logistieke keten zijn vertegenwoordigd. Het besef dat alleen door een gezamenlijke aanpak resultaat behaald kan worden, is groot. En behalve die gezamenlijkheid zullen we vooral ook open moeten staan voor innovatieve en creatieve oplossingen.“, aldus Mansveld

Beste Groningers, beste Green Dealers!

Wat leuk om in mijn stad Groningen aanwezig te zijn bij dit inspirerende Let’s Gro! festival.

Kijk naar de vele locaties in de stad, of de diverse onderwerpen van duurzame energie, voedsel, gezondheid, design en nog veel meer, of de verschillende sprekers die vanuit allerlei verschillende verrassende disciplines optreden en bovenal: de grote betrokkenheid van alle Groningers!, daarvan word ik erg enthousiast.

U vraagt zich misschien af wat dit bijzondere ‘karretje’ hier doet. Dit is het eerste elektrische aangedreven vehikel ter wereld! Gemaakt door de Groningse professor Stratingh in 1835! Wist u dat tot 1920 er in de wereld veel meer elektrische auto's rond reden dan benzineauto's. Uiteindelijk stokte de technologische ontwikkeling van elektrische auto’s. Vooral omdat de urgentie ontbrak. Die urgentie is er nu zeker wel:

de eindigheid van fossiele brandstoffen en vooral, de leefbaarheid van onze steden!
Terug naar onze tijd. Het centrale thema tijdens Let’s Gro is de stad en de regio: dat wil zeggen samen 2 dagen lang inspiratie opdoen over de stad en regio van de toekomst. Dit thema sluit mooi aan bij mijn ambities op het terrein van de slimme en gezonde stad. Want behalve inwoner van Groningen ben ik ook staatssecretaris van Milieu. En een van mijn belangrijkste prioriteiten is onze steden gezond, veilig en krachtig te houden ofwel het versterken van de kwaliteit van onze leefomgeving. Het ondertekenen van de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek zo meteen past daar naadloos in.

Dames en heren,

Wereldwijd groeien steden, zo ook in Nederland; de komende 15 jaar met 650.000 mensen. In Groningen is dat niet anders. Mensen trekken naar de stad. Kort geleden kon Groningen de 200.000ste inwoner begroeten. Die trend van urbanisatie levert nieuwe uitdagingen en kansen op. Denk aan het leefbaar houden van het platteland (scholen, zorg) en de kwaliteit van de leefomgeving in de steden (lucht, geluid, gezondheid).

Duidelijk is dat met name in de steden veel milieuwinst valt te boeken. Ze zijn deel van het probleem, maar ook van de oplossing. Oplossingen die veel impact hebben omdat we met veel mensen op de vierkante meter wonen. De stad is katalysator voor duurzame ideeën en concrete oplossingen. Denk aan anders en klimaatbestendig bouwen (terpen, drijvende woningen), hoe we met afval omgaan (recycling, ontwerp) en luchtkwaliteit (duurzame mobiliteit).

Mijn inzet is dat de huidige samenleving zelf actief oplossingen aandraagt en innovaties bedenkt. Daar past een actieve en moderne overheid bij. Een die ruimte geeft aan die veranderende samenleving om zelf kansen te benutten. En dat is precies waar ook de Green Deals om draaien. Partijen zelf het initiatief geven en een overheid die ruimte schept, initiatieven mogelijk maakt, kennis deelt, regelgeving aanpast enzovoorts.

Ik zet gezondheid centraal en wil hier met partners op stedelijk niveau mee aan de slag Daarom zet ik in op coalities met gemeenten en andere partijen, om elkaars kennis en capaciteit te bundelen. En daarmee zorgen we tegelijkertijd voor economisch sterke steden. Steden waar we nieuwe banen creëren door groene groei.

Een schoolvoorbeeld van zo’n brede coalitie is de Landelijke Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES) die we vandaag tekenen met partijen uit de hele logistieke keten; vervoerders, verladers, voertuigproducenten, belangenorganisaties, en overheden – van Rotterdam tot Zutphen, van Groningen tot Maastricht en anderen.

Deze brede coalitie is belangrijk want de uitdaging is groot.

Goederenvervoer is essentieel voor een krachtige en leefbare stad, zonder transport staat alles stil.

Echter, transport is ook een bedreiging voor de gezondheid en veiligheid in de stad. Denk aan de uitstoot van fijn stof of de verkeersveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers als fietsers en voetgangers. Kijk naar de fietsmobiliteit die verandert, steeds meer ouderen zijn actiever, mede door de opkomst van de e-bike.

We hebben er dus allemaal belang bij om de stadslogistiek schoner, stiller, veiliger en zonder emissies te krijgen.

Deze deal gaat ons antwoorden geven en oplossingen aandragen.

Hoe krijgen we alle benodigde goederen de stad in en uit op een zo’n duurzame en veilige manier?

In het SER Energieakkoord van vorig jaar hebben we een stevige ambitie neergelegd:

in 2025 willen we de stadslogistiek op ‘Zero Emission’ hebben.

Dus geen uitstoot van CO2 meer en ook geen of zo min mogelijk uitstoot aan fijn stof, roet en geluid. Deze ambitie kunnen we alleen in gezamenlijkheid – overheden en bedrijven – realiseren.

In deze deal hebben we vastgelegd dat we in de periode naar 2025 via Lokale Green Deals of Livings Labs verkennen welke stappen nodig zijn om dat doel te bereiken.

We zetten in op drie onderwerpen:

  • Ten eerste voertuigtechnologie. Op gebied van bestelvoertuigen zijn de eerste elektrische auto’s al verkrijgbaar. Grotere vrachtvoertuigen worden nu al schoner maar de stap naar Zero Emission vraagt nog veel innovatie van de industrie. De Green Deal daagt producenten uit de technologie verder te ontwikkelen waardoor voertuigen daadwerkelijk ‘Zero Emission’ kunnen rijden.
  • Ten tweede slimmere benutting.
    Daarbij denken we vooral aan het bundelen van goederenstromen. Waar nu vervoerders met desnoods 1 pakketje de stad in kan, kijken we naar de mogelijkheden om aan de rand van de stad goederenstromen te bundelen. En deze ‘volle’ voertuigen - bij voorkeur zero emission –de stad in te laten gaan. In deze Green Deal zullen verschillen vormen van deze zogeheten ‘last mile’ bundeling worden verkend.
  • Ten derde nieuwe innovatieve logistieke concepten.
    We moeten dan vooral denken aan het partijen bewust maken van slimme oplossingen. Moet een product wel daadwerkelijk de stad in? Moeten spullen via een winkel naar een klant of kan dat ook rechtstreeks via een verdeelcentrum? Moet de bevoorrading van supermarkten of grootwinkelbedrijven met een grote vrachtwagen of zet je die vrachtwagen buiten de stad en laat je de afzonderlijke opleggers door een specifiek zero emission stadsvoertuig naar de winkel rijden?

Van deze drie thema’s zijn al voorbeelden in de praktijk gebracht.

Ik denk aan de landelijk bekende Cargohopper of de vier distributeurs die vanaf dit jaar gezamenlijk een HUB voor elektrisch transport aan de rand van het Utrechtse centrum beheren.

Ook in Rotterdam zijn ze goed bezig en hebben partijen onlangs de lokale Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek afgesloten. Doel is de bevoorrading van winkels al in 2020 grotendeels met elektrische voertuigen te doen en dit beter te spreiden over de dag.

Slim voorbeeld is de firma G. van der Heiden uit Ridderkerk. Dit bedrijf gaat de distributie van Heineken emissieloos uitvoeren. Cafés en restaurants in Rotterdam worden bevoorraad met een elektrische vrachtwagen (laadvermogen 9 ton).

De eerste in zijn soort. Het mooie is dat het bedrijf bovendien samenwerkt met vijf andere vervoerders door de planningen naast elkaar te leggen en systematisch te kijken of de routes en belading gecombineerd kunnen worden.

Rode draad bij dit alles de noodzaak tot anders denken, dus niet vervallen in automatismen als asfalt of verbodsborden, maar creatief zoeken naar slimme oplossingen, naar smart mobility!

Dames en heren,

Ook in veel andere steden zijn ze hard aan de slag, dat bewijst het landelijke karakter van deze Green Deal.

Behalve dit landelijke karakter is de kracht van deze Green Deal ook de bundeling van partijen. De ene partij gaat misschien sneller dan de andere partij, echter, door kennis en ervaring met elkaar te delen en zaken op elkaar af stemmen gaat er geen energie verloren.

Ik heb er veel vertrouwen in dat deze Green Deal een succes gaat worden. Alle schakels in de logistieke keten zijn vertegenwoordigd. Het besef dat alleen door een gezamenlijke aanpak resultaat behaald kan worden, is groot. En behalve die gezamenlijkheid zullen we vooral ook open moeten staan voor innovatieve en creatieve oplossingen.

Met veel plezier neem ik zo meteen deel aan de discussie over deze Green Deal en wat we nog meer kunnen doen. Ik weet zeker dat in deze stad Groningen en andere steden genoeg innovatieve initiatieven en ideeën leven. En daar wil ik zeker verder met u over praten. Ik roep U op daar verder mee aan de slag te gaan, voor een slimme, gezonde en economisch vitale stad!

Dank u wel!