Search and Rescue-eenheid luchtmacht nu geschiedenis

De Koninklijke Luchtmacht is een vliegende helikoptereenheid armer. Vanmiddag nam de commandant van het krijgsmachtdeel, luitenant-generaal Alexander Schnitger, op Vliegbasis Leeuwarden de vlag van het 303 Search and Rescue Squadron in ontvangst.

303 Search and Rescue Squadron is opgeheven

Hij sprak het personeel van het 303 Squadron toe als helden, “omdat de definitie van dit begrip volgens de Dikke van Dale zeker op jullie van toepassing is. Leden van de SAR weten wat dienstbaarheid betekent. Zij hebben een groot gevoel voor de medemens.” De feiten ondersteunen dit: in ruim 55 jaar maakte het squadron bijna 5500 levensreddende en spoedeisende vluchten. Voor de bewezen diensten ontving de eenheid het ereteken van de luchtmacht. Het was voor het eerst dat dit werd uitgereikt aan een eenheid.

Iemands leven gered

Op oudjaarsavond 2014 haalde de SAR de laatste patiënt op van Terschelling en bracht die naar het vaste land. De 3 AB-412 helikopters zijn in 2014 meer dan 230 keer ingezet. Laatste SAR-commandant majoor Ed Scherpenzeel benadrukt het respect voor zijn collega’s. “Ondanks de werkdruk was u er altijd en ging tot het uiterste. Vergeet nooit dat u kunt zeggen, ‘ik heb iemands leven gered’.”

1959

Na al die jaren van dienen in nood is de eenheid, die sinds 1994 met de gele AB-412 SP vloog, nu dan toch opgeheven.

De SAR werd in maart 1959 opgericht op vliegbasis Ypenburg als opsporing- en reddingeenheid voor militaire vliegers uit zee, toen nog met 6 Alouette II’s, later opgevolgd door de Alouette III. Na verloop van tijd ging het squadron ook het patiëntenvervoer van en naar de Waddeneilanden uitvoeren, evenals reddingen en zoekacties op zee en land, de zogeheten Search and Rescue-taak. Via eerst nog de voormalige vliegbasis Soesterberg, is vanaf 1977 Leeuwarden de thuishaven van de SAR.

Gele reddingshelikopter

De gele AB-412 SP was het handelsmerk van de eenheid

Tot alternatief

Defensie nam destijds het patiëntenvervoer op zich, omdat de restcapaciteit van de AB-412 SAR-helikopters zonder meerkosten kon worden gebruikt. Met het vertrek van de AB-412 is die er niet meer. Defensie blijft deze taak echter uitvoeren tot er een alternatief is gevonden.

Daarom staan er tijdelijk 2 Cougar-transporthelikopters van 300 Squadron op Leeuwarden tot een andere partij de taak overneemt. Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) neemt reeds vanaf 1 januari 2015 de SAR-taken waar. Het gaat om het opsporen en redden van drenkelingen en evacuaties vanaf schepen en boorplatformen op de Noordzee.

De AB-412’s staan in de verkoop.