Paul Schnabel presenteert leden platform #onderwijs2032

Paul Schnabel heeft de groep compleet waarmee hij in opdracht van kabinet gaat werken aan een advies over de toekomst van het onderwijs op onze basis- en middelbare scholen. De acht leden van het platform #onderwijs2032 komen van binnen en buiten het onderwijs. De komende maanden gaan zij een brede maatschappelijke discussie aan om een antwoord te formuleren op de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben om optimaal in onze toekomstige samenleving te kunnen functioneren.

Paul Schnabel: ”Ik ben enorm blij met deze ploeg. De verscheidenheid in hun kennis en ervaring onderstreept het brede maatschappelijke belang van een toekomstgericht funderend onderwijs.”

De leden van het platform:

  • Jan Verweij: Leraar filosofie op het St. Odulphuslyceum in Tilburg. Voormalig leraar van het jaar (2012).
  • Martine Visser: rector Christelijke Scholengemeenschap Calvijn in Rotterdam en Barendrecht.
  • Theo Douma: voorzitter College van Bestuur van O2G2 in Groningen.
  • Geert ten Dam: Hoogleraar onderwijskunde, UvA. Voormalige voorzitter van de Onderwijsraad.
  • Farid Tabarki: 'Tijdgeestonderzoeker', trendwatcher van het jaar in 2012/2013. Oprichter en directeur van Studio Zeitgeist.

Start platform op 12 februari

Medio november gaf staatssecretaris Dekker (onderwijs) het startschot voor een discussie over de onderwijsinhoud in het primair en voortgezet onderwijs. Veel belangstellenden – van ouders tot leraren, van studenten tot wetenschappers – zijn inmiddels het gesprek over dit onderwerp aangegaan. Met de inrichting van het Platform #Onderwijs2032 gaat dit traject de volgende fase in. Ook het platform gaat op een eigentijdse manier de dialoog aan met de samenleving. 12 februari worden de opbrengsten van de brainstorm gepresenteerd en vindt de officiële start plaats van het platform.