Toespraak van minister Schultz van Haegen bij de presentatie van het Ontwerp Tracébesluit voor de Blankenburgverbinding

Toespraak van minister Schultz van Haegen (IenM) bij de presentatie van het Ontwerp Tracébesluit voor de Blankenburgverbinding op 24 september 201 in Rotterdam.

Dames en heren,

De Rotterdamse haven werd in een tv-programma eens aangeduid als 'de hongerige muil van Europa'. Deze regio is de economische toegangspoort tot Europa. Als de Nederlandse economie aantrekt, merk je dat hier als eerste.

Dat is goed nieuws, maar het zorgt ook voor meer drukte op de wegen. 5 van de 10 langste files van dit jaar stonden hier in de regio. De A20 tussen Hoek van Holland en Gouda is de drukste snelweg van Nederland.

Gelukkig zagen we deze ontwikkeling al aankomen in prognoses. We investeren daarom heel bewust in bereikbaarheid en infrastructuur – zodat we die nieuwe dynamiek de ruimte kunnen geven.

Een van die investeringen is de aanleg van ontbrekende schakels in het wegennet. De komende jaren werken we in heel Nederland aan 24 projecten, die ons wegennet uitbreiden. En van die 24 komen er 4 hier in de regio.

De 1e is de A4 Delft-Schiedam – het werk is daar al bijna af.

De 2e is de verbreding van de A15 tussen Rotterdam en de Maasvlakte. Ook daar is het werk bijna af: 85 km aan extra rijstroken en een hele nieuwe Botlekbrug.
Het derde project is de nieuwe verbinding tussen de A13 en A16. Een 11 kilometer lange verbinding tussen Overschie en het knooppunt Terbregseplein. Behalve het verlichten van de drukte op de A20 moet deze weg ook de omringende woonwijken en Rotterdam The Hague Airport beter bereikbaar maken.

Vandaag komt het vierde project een flinke stap dichterbij – en dan doel ik natuurlijk op de Blankenburgverbinding.

Dit wordt een nieuwe tunnelverbinding onder de Nieuwe Waterweg, tussen de A20 en de A15. De weg gaat op twee verschillende plekken ondergronds en een ander deel wordt verdiept aangelegd. Dat maakt het complex.

Om de kosten daarvan te dekken, is het helaas nodig om tijdelijk tol te heffen op het traject. Dat is een noodzakelijk kwaad en we gaan dat daarom zo innovatief mogelijk doen – zonder poortjes en wachttijden, maar met kentekenherkenning. Dus zonder vertraging of oponthoud.

De regiobestuurders en ik zijn het eens geworden over het traject en de inpassing van de weg. Daarbij hebben we ook goed geluisterd naar de wensen en alternatieven van omwonenden en andere betrekkenen. En – waar mogelijk – zijn ze meegenomen in de plannen.

Die samenwerking met de omgeving is extra nodig, omdat je in een drukke regio moet plannen en ontwerpen op de vierkante centimeter. De impact van de weg op de omgeving moet je – binnen de mogelijkheden – zo klein mogelijk maken. We doen dat hier bijvoorbeeld door de weg deels verdiept aan te leggen, door de Aalkeettunnel iets te verdiepen en door Blankenburgtunnel iets te verlengen.

Wethouder Langenberg zal straks iets meer zeggen over het Kwaliteitsprogramma dat de regio rond dit project heeft opgesteld.

Met dit programma – en het Ontwerp Tracébesluit voor de weg zelf – zetten we een nieuwe stap in het project. De aanleg kan worden voorbereid, zodat in 2017 de schop in de grond kan.

1 ding is zeker: de Blankenburgverbinding en de andere projecten in de regio zijn cruciaal, omdat ze de ring Rotterdam ontlasten en zowel de haven als de noordkant van Rotterdam beter bereikbaar maakt. We gaan hiermee de nummers 2 en 3 uit de filetop-10 oplossen.

Natuurlijk zal het in de regio druk blijven. Dat hoort een beetje bij nieuwe economische dynamiek. Daarom zetten we hier niet alleen in op meer ruimte op de weg, maar ook op het zo goed mogelijk benutten van alle wegen – en dat doen we ook weer in nauwe samenwerking met de regio.

Daarmee krijgt de regio lucht: ruimte voor beweging, voor ontwikkeling en voor prettig wonen, werken en recreëren. En uiteindelijk is dat waarom we investeren in bereikbaarheid.

Dank u wel.