Toespraak van minister Schultz van Haegen voor opening vernieuwde Container Terminal Nijmegen

Toespraak van  minister Schultz van Haegen (IenM) bij de opening van de vernieuwde Container Terminal op 28 september 2015 in Nijmegen

Dames en heren,

Allereerst dank voor uw uitnodiging om stil te staan bij dit bijzondere moment! Met deze nieuwe Waalkade krijgt het vervoer over water een forse impuls!
En ik kan me hier dan ook geen betere aankomst voorstellen dan via het water.

Vandaag ben ik begonnen in Lobith. We zijn het water van de Rijn opgegaan in Tolkamer, en na een mooie tocht over de Waal zojuist hier aangemeerd.

En zo is het al meer dan 2000 jaren gegaan, al voordat Nijmegen een Hanzestad werd, had de stad een sterke band met de Waal.  
Nijmegen was altijd al een belangrijk knooppunt tussen het verre achterland en de Nederlandse havens. Al eeuwen geleden haalden we het hout en graan uit het  oosten om het via onze havens te verhandelen.

Dat bracht economische groei en bloei met zich mee, en nog steeds zijn onze havens de gateways van Europa. De binnenvaart speelt hierbij een cruciale rol. Meer dan tweederde van alle goederen die jaarlijks via Rotterdam ons land binnenkomen, wordt door de binnenvaart vervoerd naar het achterland.

In geen enkel ander Europees land wordt zo’n groot deel van de totale transport vervoerd over water. We hebben de grootste en modernste binnenvaartvloot van Europa!

Daar mogen we trots op zijn. Want het vervoer over water is in termen van kosten en duurzaamheid een heel interessant alternatief voor vervoer over de weg en onmisbaar om de wegen bereikbaar te houden. 

Dat betekent ook dat we gezamenlijk moeten blijven investeren. Bijvoorbeeld in onze vaarwegen.

  • We willen zorgen voor voldoende ligplaatsen. In Lobith gaan we bijvoorbeeld het aantal ligplaatsen fors uitbreiden.
  • Ook willen we ervoor zorgen dat onze vaarwegen goed bereikbaar zijn voor de grootste schepen. Zoals het Maas-Waalkanaal en de Maas.

Die worden – met behulp van de Europese Commissie - geschikt  gemaakt voor schepen met vier lagen containers. Hierdoor kunnen ze de belangrijke binnenvaart-terminals van Venray, Venlo en Born bereiken.

We hebben het over grote jongens! Schepen met soms 180 containers! Met meerdere schepen per dag scheelt dat al gauw enkele honderden vrachtwagens per week op de weg.

Investeren blijven we ook in onze waterveiligheid.

U weet daar alles van! Want een van de grootste projecten van 'Ruimte voor de Rivier vindt schuin aan de overkant plaats: de dijkverlegging bij Lent. Over een paar maanden kom ik graag weer hier om dat project te openen!

En we moeten er natuurlijk voor zorgen dat we de groei van het goederentransport kunnen opvangen. Een groei die verwacht wordt door de aantrekkende economie, en door de Tweede Maasvlakte.  

Daarom blijven we de bereikbaarheid niet alleen verbeteren met de aanleg van nieuwe wegen – zoals in deze regio met de doortrekking van de A15, maar ook door de bestaande capaciteit beter te benutten.

Daar hoort ook bij dat we blijven werken aan een slimmere manier van bereikbaarheid. Vooral door de samenhang te zoeken tussen weg, spoor en water. Zo onderzoeken we met betrokken overheden en bedrijfsleven de goederencorridors via Oost-en Zuid-Nederland, tussen Rotterdam en Duitsland.

Daarom is het mooi om vandaag hier in Nijmegen - dankzij uw inzet - een nieuwe, slimme stap vooruit te kunnen zetten.

Met een nieuwe, goed bereikbare Waalkade. Er is groei mogelijk naar 200.000 TEU per jaar, een verdubbeling van de huidige situatie.

De nieuwe terminal is vooral een mooi voorbeeld van betere benutting. Direct aan de Waal gelegen maakt deze terminal het makkelijker voor grote containerschepen uit het Zuid-Duitsland of Frankrijk om hier hun containerstromen te organiseren.

Hierdoor hoeven ze in Rotterdam minder verschillende zeeterminals aan te doen. Nijmegen creëert hiermee een stevige hubfunctie en ze versterkt hiermee haar strategische positie.

Ik heb dan ook grote waardering voor BCTN die hiermee een voorloper is in Nederland. Door als eerste in Nederland te beginnen met een containerterminal was u al een pionier. U maakt deze positie waar met nieuwe slimme terminals in Alblasserdam en nu ook in Nijmegen.

Deze manier van versterken en beter benutten van bestaande container terminals verdient navolging. Want Nederland heeft inmiddels een goed dekkend netwerk van binnenvaartterminals. We hebben meer behoefte aan slimme terminals dan aan nieuwe terminals.

Slimme terminals waar je 7 keer 24 uur terecht kunt, waar lading op een makkelijke manier kan worden gebundeld, waar vervoer over weg en water eenvoudig kan worden gecombineerd. Dáár liggen de grootste kansen om de verladers te laten kiezen voor duurzaam transport.

Ik feliciteer ook de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland. Het vestigingsklimaat voor bedrijven is weer verbeterd dankzij deze nieuwe voorziening. U heeft een nieuw wapen in de hand om de blik van logistiek dienstverleners en grote verladers te richten op uw stad, uw regio.

Een regio die al meer dan 2000 jaar onlosmakelijk verbonden is met de rivier. En vanaf vandaag is die band met deze nieuwe Waalkade weer opnieuw verstevigd en liggen er nieuwe kansen om die unieke positie te verzilveren.

Ik wens u allen hiermee heel veel succes!