Kamerbrief voortgangsrapportage sectorakkoorden funderend onderwijs

Staatssecretaris Dekker (OCW) stuurt de voortgangsrapportage sectorakkoorden funderend onderwijs naar de Tweede Kamer.

Steeds meer scholen werken systematisch aan het verbeteren van hun onderwijskwaliteit. Dat doen ze op zo'n manier dat leerlingen hiervan profijt hebben.

Bekijk hoe basisschool De Müllerpier dat in de klas doet aan de hand van "plan - do - check - act".

(Kinderen rennen naar een schoolgebouw. Beeldtitel: Basisschool Müllerpier. Voice-over:)

STEVIGE MUZIEK

VOICE-OVER: Iedere leerling verdient uitdagend onderwijs dat voorbereidt op de toekomst. Daarvoor is het nodig dat scholen blijven leren en vernieuwen.

Zo werken de leerkrachten op Basisschool de Müllerpier met een gestructureerde verbeteraanpak door met een dagplanning te werken volgens de stappen 'Plan', 'Do', 'Check' en 'Act'.

Elke dag bepalen de leerkrachten het doel van de lessen en hoe ze dat willen bereiken.

Achteraf evalueert iedere leerkracht en bepaalt de leerkracht de vervolgacties.

Zo werkt de Müllerpier continu aan onderwijs op maat voor iedere leerling.

(De juf staat bij het bord.)

JOSCHKA JOUBERT: De juf vertelt aan het begin van de les wat we gaan leren die les en wat we moeten weten als we die les af hebben.

Wat leer je nou van deze taalles?

Je leert van deze les wat het nut is van ontleden.

JOSCHKA: Ik vind het wel handig, want dan heb je ook een idee waar de les over gaat.

(De juf helpt kinderen die aan het werk zijn in de klas.)

DE STEVIGE MUZIEK SPEELT VERDER

Als iemand het niet snapt, dan ziet de juf het meestal, want ze loopt ook rond.

En de juf of meester die leert dan waarschijnlijk: dat kind kan dat minder goed maar dat kind kan dat weer heel goed.

Ze zegt dan aan het eind van de les wat we precies hebben geleerd en of iemand daar nog een voorbeeld van kan geven.

Dat werkt heel goed, zodat je het minder snel vergeet.

(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksoverheid. Het beeld wordt blauw met wit. Beeldtekst: Dit is een productie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Copyright 2015.)

DE STEVIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN STOPT DAN

Bekijk de aanpak van het Norbertuscollege waarbij toetsresultaten worden gebruikt om leerlingen gerichte feedback te geven.

(Op een gebouw staat St. Norbertus Lyceum. Jongeren lopen over een schoolplein. Voice-over:)

STEVIGE MUZIEK

VOICE-OVER: Iedere leerling verdient goed onderwijs.

Daarvoor is het nodig dat scholen blijven leren en vernieuwen.

Zo meet het Norbertuscollege niet alleen de opbrengsten van leerlingen maar gebruiken ze toetsresultaten om maatwerk te bieden.

Leerlingen krijgen gerichte feedback zodat ze begrijpen waar ze meer of juist minder op in moeten zetten.

Zo stelt het Norbertuscollege het leren van de leerling centraal.

KIM MACHIELSEN: Hier op school hebben wij een bepaalde aanpak.

Dit is voor het voorbereiden op toetsen.

De drie stappen zijn: reproductie, toepassing en inzicht.

Reproductie is eigenlijk de basiskennis die je hebt.

Dit is bijvoorbeeld het kennen van bepaalde formules.

Bij toepassing gebruik je die formules in een bepaalde som.

En bij inzicht gebruik je ook deze stof weer maar dan in een totaal andere context.

(Kim en andere leerlingen hebben een witte jas aan.)

LEVENDIGE MUZIEK

Als ik mijn proefwerk terugkrijg bijvoorbeeld als mijn antwoorden bij de toepassingsvragen niet goed zijn dan kun je de examenvragen pakken en dan nog meer gaan oefenen.

(De leerlingen zitten in een scheikundelokaal.)

DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER

Deze aanpak wordt vooral gebruikt bij scheikunde en natuurkunde maar is natuurlijk ook bruikbaar bij andere vakken.

Ik vind deze aanpak erg fijn want ik weet precies waar mijn fouten zitten en wat ik beter kan doen en zo kan de docent mij ook beter helpen.

(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksoverheid. Het beeld wordt blauw met wit. Beeldtekst: Dit is een productie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Copyright 2015.)

DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER EN EBT DAN WEG